• Mumin80

Vad har ni gravid "råkat" äta eller ätit som ni inte "ska"?

http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Drycker/Opastoriserad-mjolk/

Angående opastöriserad mjölk så har livsmedelsverket nyligen gått ut med ganska skarp information om varför det är korkat att dricka det... (gravid eller ej). 

Brämhults ÄR pastöriserad, alltså är det osannolikt att man blir matförgiftad av den. I själva verket så innebär den korta hållbarheten att det är ett synnerligen riskfritt livsmedel, ur listeriasynpunkt i alla fall. 

Gravad lax har jag ätit, dock ser jag till att grava den själv ( då vet jag att den har varit fryst 3 dagar innan & är nygravad). Förra året gjorde livsmedelsverket ett provtagningsprojekt angående listeria, resultaten finns här:
    http://www.slv.se/upload/dokument/rapporter/bakterier_virus_mogel/2011_9_Rapport%20Riksprojekt%202010%20Listeria%20-%20slutversion.pdf
    För den som vill fördjupa sig i vad som är riskabelt vs. riskfritt...

Råa ägg ska man inte äta utomlands, gravid eller ej. Om man inte är road av salmonella alltså. Däremot är salmonella inte farligare för gravida än ickegravida, bortsett från att ens fysiska motståndskraft m.m. generellt är nedsatt under graviditet och man kan drabbas hårdare och allvarligare av alla sorters smittor. 

Sushi är ok om den är nygjord, det har jag ätit flera gånger, dock bara köpt direkt från sushibar, aldrig färdigförpackad från butik eller från buffé. 

Kallrökt skinka och salami moffar jag i mig i stora mängder, dock fryser jag den alltid först. Det är inte så jobbigt att ha ett lager i frysen

Alla ostar är ok om dom är upphettade till bubblande, därför är t.ex. mögelost eller chevré på pizzan ingen fara.

Jag tycker inte att jag behöver göra några direkta avsteg från kostråden, eftersom jag faktiskt får äta det mesta, bara jag har lite framförhållning. 
  • Mumin80
    jennifer1989 skrev 2011-11-02 21:34:54 följande:
    Mumin80: angående opastöriserad mjölk.. vadå KORKAT? Är man inte van vid det så e det kanske lite dumt att plötsligt börja dricka mycket. Men är man van vi det och har druckit det varje dag i flera år utan att bli dålig, varför skulle det då va korkat att dricka superfärsk och GOD mjölk? Om man nu inte e gravid då alltså.
    http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Drycker/Opastoriserad-mjolk/

Mest för att det inte finns några direkta fördelar med opastöriserad mjölk och för att det är vanligt att man blir sjuk av det. Däremot så är det ju som vuxen ens eget val vilka risker man utsätter sig för, och med tiden kan man bygga upp en viss motståndskraft, men det finns tyvärr flera fall av barn som blivit allvarligt sjuka efter att t.ex. dagis gjort en utflykt till en bondgård eller man hälsat på morfar/farfar som är bonde och fått smaka lite "äkta", "färsk", "god" mjölk. Och tyvärr är det ju dom som själva dricker opastöriserad mjölk som är mest blinda för riskerna, "jag har minsann aldrig blivit sjuk", och bjuder andra som sedan blir sjuka... 
  • Mumin80
    jennifer1989 skrev 2011-11-03 08:15:30 följande:
    På gården där jag jobbar så tar vi emot skolklasser, från arla minior. Men dom får inte smaka på mjölken, utan det skickar arla ut i förväg så dom får dricka pastöriserad mjölk. O barn från området får gärna komma o hälsa på o klappa o så. Däremot om dom inte tvättar händerna ordentligt o sen kanske stoppar fingrarna i munnen eller så så KAN dom bli dåliga ändå. Så man behöver inte bli sjuk av just mjölken. O vi dricker mjölken varje dag utan att ha blivit sjuka. Jag tror att man ska ha otur för att bli dålig. Men inte att det är korkat! Dödssjuk blir man väl ändå inte. O ska man inte utsätta sina barn för att bli sjuka nångång så får man nog helst hålla dom hemma 24/7 då..

Har någon blivit sjuk i Sverige av att dricka opastöriserad mjölk?

Trots att opastöriserad mjölk inte får säljas i affär har den orsakat sjukdomsutbrott under de senaste åren. Eftersom opastöriserad mjölk sällan serveras till större sällskap rör det sig oftast om mindre utbrott eller enstaka fall.

Campylobacter i mjölk har orsakat flera utbrott i Sverige, till exempel när skolklasser har besökt lantbruk och bjudits på opastöriserad mjölk. Några utbrott har haft färskost som orsak. 

När det gäller ehec är det ofta barn som drabbats. Varje år startas ehec-utredningar på bondgårdar efter att framför allt barn i familjen har druckit opastöriserad mjölk.

Vilka symtom ger sjukdomen?

Vanliga symtom vid infektion med campylobacter är akuta magsmärtor och diarré. Följdsjukdomar, som ledinflammation, förekommer.

Symtomen vid infektion med ehec varierar från mild diarré till magsmärtor och blodiga diarréer. Infektionen kan också leda till komplikationer i form av allvarlig njursjukdom (HUS), särskilt hos barn upp till fem års ålder och hos åldringar. De som drabbas behöver ofta intensivvård och skadorna kan leda till behov av livslång dialys eller ha dödlig utgång.

Svar på tråden Vad har ni gravid "råkat" äta eller ätit som ni inte "ska"?