• Santis

    hur gick eran förlossning?? hur blev det sen?

    hej på er alla!!

    är gravid med tvillingar som kommer (förhoppnings vis) nästa år. Jag har en sonstrax över 1år  redan så jag har haft en vaginal förlossning tidigare men jag vill jätte gärna höra hur era tvilling förlossningar gick.

    födde ni vaginalt?
    Var ni tvungen att snitta? 
    Planerade ni att snitta? 
    hur lång tid tog det?
    Hur mådde ni efter?
    hur gick det med eventuella andra syskon? 

    ja kort och gott jag vill höra allt både det bra och dåliga!        

  • Svar på tråden hur gick eran förlossning?? hur blev det sen?
  • asp76

    Hej! Våra tvillingar föddes i maj. Vaginal förlossning, båda låg i huvudläge så inget annat planerades. Blev igångsatt pga lätt havandeskapsförgiftning, så förlossningen startade genom att man tog hål på fosterhinnan, sedan fick jag värkförstärkande dropp. Öppningsfasen var riktigt intensiv och jobbig, öppnade mig till 10 cm på ca 5 timmar. Utdrivningsskedet tog lång tid pga värksvaghet (vanligt vid igångsatt förlossning och särskilt med tvillingar eftersom livmodern är så uttänjd och sliten). Båda barnen fick tas med sugklocka då de hade svårt att ta sig ända ner i förlossningskanalen pga värksvagheten, och hela förlossningen var över på ca 14 timmar. Tvilling 2 kom ut i sista minuten, annars hade det blivit akut snitt, det är 1 timme och 25 minuter mellan dem och det är inte så vanligt. Jag var rejält medtagen efter förlossningen, orkade inte gå själv på nåt dygn utan sambon fick köra mig i rullstol. Yr pga blodförlusten. Hade rejält med träningsvärk i framförallt armarna ett tag efteråt. och väldigt svullna ben, så för mig tog det nog 2-3 veckor innan jag kände mig någorlunda återställd fysiskt. Tvillingarna är våra första barn så kan tyvärr inte ge råd ang. syskon Lycka till! 

  • Mammassaga

    Jag födde mina tvillingar vaginalt i v.35+5
    Från första starka värken tog det ca 45 mimnuter innan båda två var ute och då är det dessutom 25 minuter mellan dom.
    Förlossningen gick på tok för snabbt om man frågar mig, jag hann inte riktigt fatta men efter veckan på bb så hade chocken lagt sig;)

    Vi hade en tjej hemma som var 1,5 år och det funkade kanon med henne och bebbarna. det tog ungefär 2 månader innan killarna blev "synkade" och faktiskt sov på nätterna. jag kämpade som en galning första månaderna för att de skulle äta och sova samtidigt och jag kan än idag säga att det var värt det;)

  • ikapika81

    mammasaga vill du berätta på någon tråd på synktips??? Jag struntade i att synka (tyckte det verkade fööör mycket jobb) Nu är de fyra månader och är heeelt osynk. Nu är det inte roligt alls längre..

    Min förlossning ja! Tjatade mig till induktion 38+5 (ångrar detta för syntdropp är rävgift från helvetet) Hela förlossningen tog fyra timmar och det är sex minuter mellan dem. Har ett barn på fyra år sedan tidigare.
    rekomenderar dig att kämpa och härda ut alla 40 veckor (jag önskar jag fick en spontan förlossning nu i efterhand) Oavsett så är tvillingar dubbel kärlek och det är därför man klarar av det, för man får så mycket kärlek så det nästan svämmar över!

  • Santis

    tack så mycket för att ni delarmed er!! ni vet ju själva hur mycket tankarna går kring allt som har med dom små liven att göra

  • Ladycocos

    Mina tvillingar kom 19 oktober, jag blev igångsatt i v 38 eftersom man i mitt landsting inte får gå längre än så med tvillingar.. Vaginal förlossning, båda med huvudet nedåt..

    Skithäftig förlossning. Blev igångsatt med dropp, och inom 5 min hade jag kraftiga regelbunda värkar. Det tog 4,5 timme från det att droppet sattes tills tv2 var ute, de kom med 12 min mellanrum. En perfekt förlossning då jag hade koll på vad som hände och kände att jag kunde kontrollera förloppet..
    Storebror som är 2 hanterar det rätt bra..

  • två på en gång

    Blev också igångsatt i vecka 38+2, får inte gå längre i mitt landsting, fast då tyckte jag det var rätt skönt eftersom jag var så himla stor och hade massa vatten överallt.
    Förlossningen tog ca 10 timmar från första syntodroppet. T1 låg med huvudet nedåt, men var tvungen att tas med klocka då jag hade krystat i 1,5 timme och de var rädda för att alla värkar skulle ta slut, vilket de gjorde.... Sen fick läkaren försöka vända T2 på insidan och sen dra ut honom i båda benen. Inget man önskar sig kanske men de mådde bra båda två iallafall och jag mådde väl hyfsat efter omständigheterna. Låg på BB i 6 dagar pga att de gick ner i vikt. Hade inget barn sen innan.

  • Dohgon

    födde vaginalt efter igångsättning 38+6. tog ca 3-3,5 timme från att de tog vattnet till de var ute. fick igångsättning då äntligen pga HF som blivit värre, annars om allt sett bra ut så skulle jag fått gå över tiden precis som enlinggravida.
    hade inga pauser mellan verkarna så var en intensiv förlossning och rätt jobbigt. efteråt had ejag väldigt ont vid revbenen både frm och bak i ryggen så jag hade väldigt svårt att gå efteråt, men ionte så konstigt med det trycket som var =)
    nu är de nio månader och har fortfarande foglossning men börjar bli bättre igen.

  • Santis

    kul att få läsa om era förlossningar!! är lite nyfiken på hur det gick när ni kom hem några tips??

  • två på en gång

    Det är nog väldigt olika med sömn och matning. Vi försökte synka våra, väckte den ena när den andra ätit osv. Tips är ju att dubbelamma om du ska amma. Skaffa en stor amningskudde som är mjuk. Jag tyckte det var lättast att sitta i soffan. Ge inte upp, det går lättare och lättare när de blir större och kan hålla huvudet och vet hur de ska suga. Våra fick ersättning i början och sen fortsatte vi med det till natten, det funkade jättebra och de sov gott. Det är verkligen jättehärligt med tvillingar, man har att göra med dem hela tiden men det är klart värt allt slit! Kram och lycka till!

  • Superbia

    Mina tvillingar föddes i vecka 38+5. Här får man tydligen gå över tiden med tvillingar, trots att jag mot slutet påpekade att livmodern kan bli för stor för att orka jobba så kändes det inte som att någon lyssnade på mig. Mitt sista ultraljud fick jag tid för efter BF, men dit hann jag aldrig tack och lov! Så ett tips är att ligga på att få en igångsättning om du känner att du vill det. Det var tänkt att mina skulle födas vaginalt, men efter 15 timmar med värkar som inte gjorde någon större nytta beslutades det om snitt. Kände för att säga "Vad var det jag sa?!" men vad hade jag tjänat på det. Jag är i alla fall väldigt glad för att det blev snitt. Var nog ganska trött efter att ha legat med värkar hela dagen. Tvilling 1 kom helt enkelt inte längre ner, utan stannade halvvägs någonstans. Har bara positivt att säga om att bli snittad! Mådde som vanligt efter 5 dagar och var tvungen att påminna mig själv om att ta det lugnt. Känseln försvann i området under naveln ett bra tag efteråt, men den är tillbaka nu.

    Vi hade inga barn innan, men de fick en lillebror när de var 19 månader Glad


    ♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥
  • Superbia
    Santis skrev 2011-11-01 18:59:14 följande:

    kul att få läsa om era förlossningar!! är lite nyfiken på hur det gick när ni kom hem några tips??


    Ta det lugnt och se till att komma in i bra rutiner, det är så man klarar livet med tvillingar Flört Är den ena hungrig så mata även den andra, även om du måste väcka den. Om den ena börjar bli trött, lägg även den andra osv. Jag tror inte att det funkar annars. Och lär dig att stänga av öronen när de skriker. Du kan inte hjälpa båda samtidigt!
    ♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥
  • Olmis

    Mina pojkar föddes den 11 april i år. Jag födde dem i vecka 37+1, vaginalt. De satte igång mig med dropp och hål på första bebisens hinna eftersom det visade sig att jag hade fått havandeskapsförgiftning och den sista månaden av graviditeten hade jag hepatos och karpaltunnelsyndrom. Inte roligt. 
    Men i vilket fall. De satte igång mig, jag var då redan 3 cm öppen och hade sammandragningar (vilket jag hade haft sen vecka 25 ungefär så det var inget nytt för mig, de gjorde inte ont heller) när de startade igångsättningen.  Jag sattes igång vid två, men först vid halv sju, när jag var 5 cm öppen, började det göra ont. Barnen föddes sen runt halv tio på kvällen så min smärta varade som tur var inte särskilt länge. Knappt tre timmar. Lustgas använde jag för att lugna mig.
    Joel, han som föddes sist, hade lite svårt med andningen,  men inget farligt. Han fick ligga fyra timmar på neonatal. Därefter har jag fått åka in till barnakuten med honom när han var ett par veckor gammal, Då också pga andningen.
    Jag låg på BB i fem dagar, sen bad jag om att få åka hem. Amningen funkade superbra, om det inte hade varit för att personalen gav pojkarna ersättning utan att fråga mig. De påstod att barnen riskerade att bli "undernärda" annars. Jag hade väldigt mycket mjölk och barnen vägde 2600 gram var ungefär. På grund av att de vande sig vid ersättningen redan från början blev det slut på amningen redan när de var fyra månader. Jag hade velat amma i ett år. Förutom det så fungerar allt som det ska, jag är ensamstående med pojkarna som nu är sju månader och det flyter på.

    Min blogg: http://round-and-round.bloggplatsen.se/ 

    Ett tips om du är ensam med barnen är att träna stenhårt på dubbelamnignen. Det är värt allt! Om du inte ammar så kan du sätta ena bebisen i en babysitter och stödja flaskan mot en handduk och sen mata den andra. Det gjorde jag alltid när det var som värst.  

  • Dohgon

    ett tips är att innan barnen kommer göra storkok och sätta matlådor i frysen så kan ni ta fram när ni blir hungriga, inte så lätt att orka laga mat i början märkte jag =)
    och försök få in rutiner och synka dem så fort som möjligt så bra det går. i början väckte vi alltid den som sov om den andra skulle ha mat, eller ja efter några veckor vill säga. just för att  de första månaden vaknade osynkat och villa ha mat med 1,5 timmes mellanrum. fast blev ju då bara 45 min mellanrum och varje matning tog 20-40 min =)

  • Santis

    låter som om man har endel jobb framför sig men skönt att få endel tips att ta med sig!

  • Superbia
    Santis skrev 2011-11-02 20:10:14 följande:
    låter som om man har endel jobb framför sig men skönt att få endel tips att ta med sig!
    Jobbet är värt det Glad
    ♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥
Svar på tråden hur gick eran förlossning?? hur blev det sen?