Inlägg från: NICU |Visa alla inlägg
  • NICU

Donera bröstmjölk!

Hej alla ammande mammor!

Har ni barn som är yngre än 3 månader och "överflöd" av bröstmjölk? Är ni friska?

Hör GÄRNA av er till erat sjukhus neonatalavdelning för möjlighet till donation.

Donerad bröstmjölk pastöriseras och ges till ALLA barn födda innan vecka 32.
    Det finns ingen annan mat som de kan få innan de veckorna eftersom deras egna mammor oftast inte kommer igång med bröstmjölkproduktion förrän efter flera dagar. Och speciella bröstmjölksersättningar ges bara från vecka 32 och framåt. Därför behöver barn födda i vecka 22 och fram till 32 kodad/donerad bröstmjölk.

Är det någon här inne som är bröstmjölksdonator och vill dela med sig av lite tankar för att få andra mammor att donera?

TACK på förhand från en Neo-sköterska.

• Svar på tråden Donera bröstmjölk!
  • NICU
    Cikoria skrev 2011-10-30 19:33:37 följande:
    Skulle göra det men vår bvc sköterska ansåg att det inte behövdes. och nu är det försent. En nyfiken fråga bara, hur kommer det sig att man inte kan donera efter 3 månader?  
    Det beror på att man efter 3 månader måste ta nya prover på mamman (man tar ett blodprov och kontrollerar Hepatit, HIV etc) samt att bröstmjölken ändrar sammansättning någonstans kring den tiden :)

Vad tråkigt att hon sa det Cikoria, det behövs i princip ALLTID på neoavdelningarna.
  • NICU

Det är lite olika vad som gäller beroende på vart i landet som man bor.

Det bästa är att kontakta erat sjukhus och kopplas till Neonatalen. Det finns alltid någon/några som är donatoransvariga och kan svara på era eventuella frågor och boka in en tid! Glad

Det som man gör är att testa mjölken för att se proteininnehåll, bakterieväxt etc och ta ett blodprov på mamma för att se att man är en lämplig donator. Man får också fylla i ett papper (hälsounderökning) angående rökning, utlandsvistelse m.m. Det tar bara någon minut att fylla i.

Märker ni redan på BB att ni har mycket mat från början kan ni knata över till Neo och höra med dem eller fråga barnmorskan om de kan kontakta dem! Skrattande

• NICU

Jag har hittat ett blogginlägg från en mamma som donerat mat:

http://anaiah.blogg.se/2011/july/donera-din-brostmjolk.html

De punkter som hon tar upp i slutet är också lite beroende på VART man bor i landet.

Ersättningen är inte hög eftersom det mer ska ses som "goodwill" precis som när man donerar blod och benmärg - då får man en symbolisk summa. Summan varierar.

På flera ställen behöver man inte köra till sjukhuset utan kan lämna mjölken på BVC eller vårdcentral och sen köras med labbilen till sjukhuset.

På flera ställen får man också låna en elektrisk pump GRATIS om man donerar. Alla flaskor etc får man så klart låna från Neonatalen.

Telefontiden till flera ställen är öppen dygnet runt - man kan ringa till neoavdelningen och de fixar kontakt med donatoransvarig om de inte kan svara på frågorna själva :)

• NICU
    MammaBella skrev 2011-10-31 09:08:36 följande:
    Med dottern hade jag tänkt donera men fick ingen bra produktion. Skulle vilja donera denna gång. Ska ha barn i februari. Hur går det till när man ska donera?
    Det är lite olika, men jag kan berätta hur det går till på mitt jobb.

Mamman kontaktar Neonatalen och får prata med ansvarig för donatormjölken. Ibland kommer mammor in direkt från BB om de har mycket mjölk.

Man får fylla i en hälsoenkät (som tar några minuter) och sen får man lämna ett blodprov. Vi tar också prov på mammans bröstmjölk för att ta reda på hur mycket protein den innehåller (på så vis vet vi om vi ska ge maten till extra små barn eller till lite "större" barn) och se om det växer bakterier i (det gör det i all mjölk, men frågan är VILKA som växer).

Hos oss får man låna en elektrisk pump gratis eftersom man donerar till avdelningen. Sen får man en liten symbolisk summa för besväret.
    Man får flaskor m.m. hemskickade eller så hämtar man dem om man själv kommer och lämnar in mjölk. Vi har också möjlighet att skicka efter bröstmjölk från BVC/Vårdcentral om mamman har långt till sjukhuset och vill lämna det i den ort där hon bor.

Men som sagt - det är MYCKET olika!

För att peppa lite extra... om vi säger att ett barn äter ungefär 20 ml per måltid (4 teskedar) så blir det 160 ml om dagen. Om man "bara" skulle donera en liter mjölk så räcker det i en veckas tid till de små som behöver maten ;)
  • NICU
    marla333 skrev 2012-08-21 09:43:47 följande:
    okej, jag har en pump själv. men när ska man säga till? direkt på bb eller går man genom bvc? som jag skrev tidigare så vill jag ju först se till så min bebis har mjölk så de räcker innan jag lovar bort nåt. 

det är väl inte råmjölken man donerar som man har i början? vet inte hur länge man har den, men den är ju viktig för ens egen bebis. vill inte råka pumpa ut för mkt så den försvinner så fort så det går ut över ens egen bebis...

anledningen jag undrar över ersättningen är att jag hade tänkt sätta in dem på ett sparkonto till bebisen. så dess första sparpengar kommer från att vi hjälptes åt att donera mjölk =)

Man kan gå via BVC, när du ser att du har gott om mjölk och kan tänka dig att donera Råmjölken ger du till ditt eget barn

Att donera ger inte supermycket pengar, men det hjälper ENORMT till alla de barn som föds innan vecka 32 som inte kan få någon annan sorts mat Hjärta
  • NICU
    marla333 skrev 2012-08-21 15:30:54 följande:
    så om man är frisk så är det inga problem att donera mjölk? är ju så mycket mer som ska klaffa vid bloddonation. 

känner mig som en expert på att pumpa ur och hålla på med flaskor, frysa och hygien. då med första barnet gick amningen åt skogen, de gjorde så ont. men mjölk hade jag så det var bara att pumpa ur och ge i flaska.

det som verkar jobbigast är ju om man måste åka långt och lämna det. där som jag ser problemet och även om man vill donera så är det kanske inte så lätt att orka heller. vore väldigt praktiskt om nån kunde hämta det eller man kunde lämna in det på bvc när man ändå ska tid på kontroll.  inte lätt att ha en sak till att hinna med =P 
    En del Landsting har uppsamling på BVC/Vårdcentral när lab-bilen åker runt för att hämta upp blodprover till sjukhusen Kolla med ert Landsting.

För att donera ska man vara frisk (man tar hepatit och HIV-prover precis som vid MVC) och inte stå på någon medicin som påverkar bröstmjölken. Man ska heller inte ha vårdats på sjukhus utomlands eller fått blodtransfusion senaste halvåret :)
Svar på tråden Donera bröstmjölk!