• NICU

Donera bröstmjölk!

Hej alla ammande mammor!

Har ni barn som är yngre än 3 månader och "överflöd" av bröstmjölk? Är ni friska?

Hör GÄRNA av er till erat sjukhus neonatalavdelning för möjlighet till donation.

Donerad bröstmjölk pastöriseras och ges till ALLA barn födda innan vecka 32.
    Det finns ingen annan mat som de kan få innan de veckorna eftersom deras egna mammor oftast inte kommer igång med bröstmjölkproduktion förrän efter flera dagar. Och speciella bröstmjölksersättningar ges bara från vecka 32 och framåt. Därför behöver barn födda i vecka 22 och fram till 32 kodad/donerad bröstmjölk.

Är det någon här inne som är bröstmjölksdonator och vill dela med sig av lite tankar för att få andra mammor att donera?

TACK på förhand från en Neo-sköterska.

• Svar på tråden Donera bröstmjölk!
  • Cikoria

Skulle göra det men vår bvc sköterska ansåg att det inte behövdes. och nu är det försent. En nyfiken fråga bara, hur kommer det sig att man inte kan donera efter 3 månader?  

• NICU
    Cikoria skrev 2011-10-30 19:33:37 följande:
    Skulle göra det men vår bvc sköterska ansåg att det inte behövdes. och nu är det försent. En nyfiken fråga bara, hur kommer det sig att man inte kan donera efter 3 månader?  
    Det beror på att man efter 3 månader måste ta nya prover på mamman (man tar ett blodprov och kontrollerar Hepatit, HIV etc) samt att bröstmjölken ändrar sammansättning någonstans kring den tiden :)

Vad tråkigt att hon sa det Cikoria, det behövs i princip ALLTID på neoavdelningarna.
  • Anna med 3 trollungar

Jag donerade bröstmjölk när äldsta sonen föddes. Hade massor med mjölk då. Men när nummer 2 kom kunde jag inte producera tillräckligt till han. Annars hade jag gladerligen donerat även då

• SilverLadyG

kan man donera när man har diabetes?

• Miltons Mamma

Festligt att denna tråden dök upp på skärmen när jag precis pratade med sambon om att jag redan börjar få mjölk (v22

Vad händer om jag får ordentligt med mjölk innan barnet är fött. Är det möjligt?
    Ska man då låta det gå till spillo?

Dumma frågor kanske.

• NICU

Det är lite olika vad som gäller beroende på vart i landet som man bor.

Det bästa är att kontakta erat sjukhus och kopplas till Neonatalen. Det finns alltid någon/några som är donatoransvariga och kan svara på era eventuella frågor och boka in en tid! Glad

Det som man gör är att testa mjölken för att se proteininnehåll, bakterieväxt etc och ta ett blodprov på mamma för att se att man är en lämplig donator. Man får också fylla i ett papper (hälsounderökning) angående rökning, utlandsvistelse m.m. Det tar bara någon minut att fylla i.

Märker ni redan på BB att ni har mycket mat från början kan ni knata över till Neo och höra med dem eller fråga barnmorskan om de kan kontakta dem! Skrattande

• SilverLadyG
    NICU skrev 2011-10-30 20:15:24 följande:

Det är lite olika vad som gäller beroende på vart i landet som man bor.

Det bästa är att kontakta erat sjukhus och kopplas till Neonatalen. Det finns alltid någon/några som är donatoransvariga och kan svara på era eventuella frågor och boka in en tid! Glad

Det som man gör är att testa mjölken för att se proteininnehåll, bakterieväxt etc och ta ett blodprov på mamma för att se att man är en lämplig donator. Man får också fylla i ett papper (hälsounderökning) angående rökning, utlandsvistelse m.m. Det tar bara någon minut att fylla i.

Märker ni redan på BB att ni har mycket mat från början kan ni knata över till Neo och höra med dem eller fråga barnmorskan om de kan kontakta dem! Skrattande

ska minnas det då det är dags för BFSkrattande Skulle kunna tänka mig att skänka navelsträngsblod också om det går.
  • Lindreas
    Miltons Mamma skrev 2011-10-30 20:04:54 följande:
    Festligt att denna tråden dök upp på skärmen när jag precis pratade med sambon om att jag redan börjar få mjölk (v22

Vad händer om jag får ordentligt med mjölk innan barnet är fött. Är det möjligt?
    Ska man då låta det gå till spillo?

Dumma frågor kanske.
    Jag har svårt att tro att du får så mycket att det går att använda.

Vid nästa bebis tänkte jag göra ett försök, beroende på hur det går förstås, jag hade för lite med sonen tyvärr...
Svar på tråden Donera bröstmjölk!