Inlägg från: marla333 |Visa alla inlägg
  • marla333

Donera bröstmjölk!

har funderat på att donera mjölk när min bebis kommer om ca 2 veckor. men man vet ju aldrig om amningen krånglar och om man ens har tillräckligt till sin egen bebis.

men med första barnet så hade jag tillräckligt med mjölk, så hoppas det blir så även denna gång.

hur lång tid tar det att bli godkänd? tänkte om man bestämmer att man vill donera då bebisen är ca 1 månad, om gränsen går vid 3 månader.

verkar ju väldigt enkelt om man kan lämna mjölken på närmsta vc, och slippa åka in till sjukhus. det spar ju massa tid och pengar.

att ersättningen är väldigt liten skriver alla, men hur liten då? självklart ska man inte göra det för pengarna, men är ändå nyfiken.

är blodgivare, och man får ju inte pengar nu för tiden. man får välja en gåva, få en lott eller skänka pengar nånstans. det sporrar en ju att vilja lämna mer, att man får lite uppskattning.  

• marla333

okej, jag har en pump själv. men när ska man säga till? direkt på bb eller går man genom bvc? som jag skrev tidigare så vill jag ju först se till så min bebis har mjölk så de räcker innan jag lovar bort nåt. 

det är väl inte råmjölken man donerar som man har i början? vet inte hur länge man har den, men den är ju viktig för ens egen bebis. vill inte råka pumpa ut för mkt så den försvinner så fort så det går ut över ens egen bebis...

anledningen jag undrar över ersättningen är att jag hade tänkt sätta in dem på ett sparkonto till bebisen. så dess första sparpengar kommer från att vi hjälptes åt att donera mjölk =)

• marla333
    hallandsliv skrev 2012-08-21 13:49:56 följande:
    Ja, det är ju inte för pengarna man gör det, för det är ju en del pyssel med det. Själv har jag aldrig fått ge blod eftersom jag alltid har så lågt Hb. Nu kan jag äntligen ge något som andra behöver som jag har i överflöd :)
    så om man är frisk så är det inga problem att donera mjölk? är ju så mycket mer som ska klaffa vid bloddonation. 

känner mig som en expert på att pumpa ur och hålla på med flaskor, frysa och hygien. då med första barnet gick amningen åt skogen, de gjorde så ont. men mjölk hade jag så det var bara att pumpa ur och ge i flaska.

det som verkar jobbigast är ju om man måste åka långt och lämna det. där som jag ser problemet och även om man vill donera så är det kanske inte så lätt att orka heller. vore väldigt praktiskt om nån kunde hämta det eller man kunde lämna in det på bvc när man ändå ska tid på kontroll.  inte lätt att ha en sak till att hinna med =P 
Svar på tråden Donera bröstmjölk!