Donera bröstmjölk!
Hej!
Måste bara få lägga till att det är så mycket lättare att donera bröstmjölk än vad jag först trodde att det skulle vara.
Jag bor i Stockholm och ringde till Modermjölkscentralen på SÖS och anmälde mitt intresse. Jag fick genast hem information, hälsoenkät med svarskuvert, mjölkburkar, handsprit och hänvisning till var jag kunde gå för att ta nödvändiga blodprov. Efter några dagar fick jag mail om att allt var ok, och det var bara att sätta igång. Åkte förbi SÖS en gång för att låna en elektrisk pump bara, vilken funkar jättesmidigt.
I mitten av veckan ringer jag SÖS om jag har tillräckligt med burkar att lämna in, och de kommer förbi och hämtar de direkt ur min frys. Sista gången de kommer och hämtar mjölk ska de ta med bröstpumpen också, så jag slipper göra det själv.
Jag upplever att personalen på SÖS gör allt de kan för att det ska vara så lätt som möjligt att donera. Däremot har jag inte sett någon info om detta varken hos min barnmorska, på BB SÖS eller BB-hotellet. Om bristen är stor på bröstmjölk skulle ju det vara på sin plats kan man tycka. I övrigt, allt toppen!
/Sofia