Hur är era 20-månaders barn? undrar en förtvivlad mamma...
Vår son (första barnet) har precis fyllt 20 månader och de senaste 2 månaderna har varit ganska jobbiga. Jag trodde aldrig jag skulle säga så men jag känner ibland bara förtvivlan och vi vet inte vad vi skall göra. Har inte så många att bolla med, som skulle kunna ge mig lite tips/råd. Hade varit skönt att höra med er där ute om hur era 20-månaders är, för att få lite perspektiv på saker och ting.
Han har varit världens gulligaste och gladaste barn, inte gråtit, inte skrikit, varit nästan helt frisk sen födseln(en enda förkylning), alltid fungerat väldigt bra på alla sätt. Tillvaron med honom har varit en ren njutning.
Vi höll på att flytta från lgh till hus och vi bodde på ett annat ställe udner tiden, så det var mkt förändringar och mkt stökigt under tiden. Detta har han reagerat på genom att inte längre berätta när han vill bajsa (det gjorde hans en han var 13 månader, har ej bajsat i blöja mellan 13-18 månader)och inte längre vill sitta på pottan. Vi har förstått det och inte stressat honom med dettta, utan vi tänkte attd et går över. Det har ej gått över dock, nu är det 2 månader och han gråter/jämrar sig varje gång vi sätter honom på toan, annars bajsar han i blöjan utan att säga.
Han har alltid varit en viljestark liten pojke, men nu har detta tagit en helt ny vändning. Han vill och vill , och ger vi inte efter honom då kastar han sig på golvet eller slår omkring sig (inte oss..än). Han säger NEJ till allting vi säger till honom, och han njuter av det. Allting är nej ...är detta vanligt redan i denna åldern? Jag trodde det skulle komma där vid 2-3 års åldern, inte redan nu...
Han vill göra allting själv, dricka själv, klä på sig själv, gå i trappor själv, dammsuga själv, allting vi gör vill han också göra själv. Vi uppmuntrar såklart att han provar på vissa saker, men alting kan han inte göra själv. Då blir han arg och börjar gråta , men det går faktiskt väldigt snabbt över om vi avleder honom.
Han leker väldigt lite med sina leksaker, kanske 10% av den tiden vi är hemma. Allting annat är roligt, men inte leksakerna. Böcker tittar vi i, men tillsammans, han gör det sällan själv.
Problemet är att vi inte fick plats på förskolan för honom där vi flyttade och jag är övertygad att han saknar det utbytet med andra barn. För visst går vi på öppen förskola (2 ggr i veckan) och andra aktiviteter där barn finns, men det är itne samma sak.
Sen till detta skall det tilläggas att Jag är också gravid i 7:e månaden och mer trött och känslig än i vanliga fall ...detta påverkar också honmo såklart,...
Men hur är era 20-månaders, hur beter de sig, är de lika viljestarka, vill de göra allting själv, är de också ointresserade av de egna leksakerna, blir de lätt så ledsna och frustrerade, och VAD GÖR NI?
Det skulle vara så skönt om ni delade med er lite, tack tack tack!