• Nettis

5:e missfallet

Som väntat så fick jag mitt 5:e missfall i fredags, vecka 8 denna gång. Smärtan över att spola bort sin högsta dröm är outhärdlig.

Som vanligt kommer läkarna säga att det inte finns något fel på varken mig eller maken (maaassaaa tester har gjorts) Men jag tycker att något är fel! Såhär mycket otur kan man bara inte ha.

Tyvärr känns hoppet att någonsin få ett barn ganska så bortblåst nu. Kanske måste jag börja ställa in mig på att jag aldrig någonsin kommer få min dröm uppfylld. Jag har inte åldern emot mig, är bara 26 år, däremot har jag orken emot mig, för jag vet inte hur mycket mer jag orkar försöka.

Finns det någon därute som har varit med om en massa missfall utan att det har funnits något fel på er? Har det gått bra tillslut? Har ni gjort något särskilt för att det gått bra?

• Svar på tråden 5:e missfallet
  • Ninninn

Hej! beklagar dina missfall ja vet precis hur du mår tyvärr! vi e många här inne på FL som har detta problem men inget fel hittas på oss alla prove e jätte bra! ibland önskar man att man hade nått fel så hade man fått ett svar på eländet! när ja fick mitt första missfall hade ja precis fyllt 27 år så åldern hade man ju inte emot sig!

Jag har provat lite olika mediciner som trombyl+fragmin+prednisolon men tyvärr har inte detta hjälpt. nästa gång ska ja även ta progetseron! om de inte heller går så kommer vi åka till England och göra en immunologisk utredning, de är nått man inte kan göra i Sverige så långt efter ligger vi tyvärr i detta land!

De är fruktansvärt orättvist å kämpigt de vi måste gå igenom å även fast man bara vill dö vissa dagar eller inte orkar gå upp ur sängen så får man försöka vet att de är jobbigt för ja e själv den bittraste å ledsnaste människan i världen just nu, detta har tagir väldigt hårt på mig å min sambo, vår relation ligger ganska risigt till just nu pga all denna skit!

Hoppas du får hoppet tillbax snart å kämpar vidare, detta ska inte få vinna över oss!

Kram      

• Gaaaa

Jag håller på att plugga på sköldkörteln.
    Jag upptäckte nämligen att man inte kan bli gravid eller bara får missfall om man har för dåliga värden på TSH.
    De allra flesta tycker att man ska ligga under 4 men det är sänkt till 2,5 och 1,0 om man vill bli gravid eller slippa missfallen. Det är ett hormon som saknas i kroppen och då uppstår missbildningar på fostret och kroppen stöter bort.
    Jag har nu träffat en läkare som var villig att försöka med detta så jag får levaxin.
    Jag mår mycket bättre och det är ett konstaterande för mig att jag har haft problem trots "bra" värden.
    Vi försöker med ett nytt IVF i januari...

Lycka till och ge inte upp. Plugga på själv!!

• Pimpinellan

Innan man provat alla "missfallsmediciner" kan man inte säga att det aldrig kommer gå. Levaxin,Trombyl,progesteron,Folacin,Innohep/Fragmin,Prednisolon,Pregnyl. Vilka har du provat hittills? Gå privat för mer hjälp! De har bättre bemötande och är mer benägna att skriva ut medicin.

• Ninninn
    Gaaaa skrev 2011-10-31 12:04:17 följande:
    Jag håller på att plugga på sköldkörteln.
    Jag upptäckte nämligen att man inte kan bli gravid eller bara får missfall om man har för dåliga värden på TSH.
    De allra flesta tycker att man ska ligga under 4 men det är sänkt till 2,5 och 1,0 om man vill bli gravid eller slippa missfallen. Det är ett hormon som saknas i kroppen och då uppstår missbildningar på fostret och kroppen stöter bort.
    Jag har nu träffat en läkare som var villig att försöka med detta så jag får levaxin.
    Jag mår mycket bättre och det är ett konstaterande för mig att jag har haft problem trots "bra" värden.
    Vi försöker med ett nytt IVF i januari...

Lycka till och ge inte upp. Plugga på själv!!
    Ja va precis hos läkarn å lämnade TSH prov! läkarn kunde inte hitta att ja hade tagit de ens bland mina A4 papper av journaler, de e ju ganska tragiskt eftersom de e de första man gör när man får missfall! kan värdet ändras under tiden man är gravid??
  • Pimpinellan
    Ninninn skrev 2011-11-01 11:21:15 följande:
    Ja va precis hos läkarn å lämnade TSH prov! läkarn kunde inte hitta att ja hade tagit de ens bland mina A4 papper av journaler, de e ju ganska tragiskt eftersom de e de första man gör när man får missfall! kan värdet ändras under tiden man är gravid??
    När man blir gravid måste man höja Levaxindosen för TSH går upp då. Går även upp vid hormonbehandlingar med sprutor. Väldigt viktigt hålla koll på det värdet m.a.o!
  • Nettis

Tack för stöd och råd. Mitt THS har jag stor koll på med tanke på att jag har struma och dagligen äter Levaxin, men THS:et låg på 1,5 för 3 veckor sedan, så där var det inga fel.

Pregnyl har jag testat, men bara för att få ägglossning, har ingen egen nämligen. Så jag har använt mig utav, vid varje graviditet, Puregon och Pregnyl. Har även gjort IVF två gånger. Tre gånger har jag tagit Progesteron två gånger dagligen från ägglossning och framåt (har alltid slutat tagit dem vid missfallet) Den här graviditeten tog jag Progesteron.

Några andra mediciner har jag inte provat, kanske värt att göra det.

• Gaaaa

Enligt sköldkörtelsföreningen ska man ligga på TSH värde 1,0 eller lite under för att kunna bli gravid.
    Kan ju vara en tanke...
    1,5 är säkert bra i vanliga fall!

• Ninninn

Fick provsvaren på blod proverna idag! T4 21 och TSH 1,1 är mitt TSH för högt eller????

• lod82

Mitt T4 ligger på 17 och TSH på 2,3, tycker det låter konstigt att man gärna ska ligga under 1,0 för att kunna bli gravid. Jag blir gravid lätt men får alltid missfall men enligt min läkare är 2,3 ett bra värde...

• Gaaaa

Nu kommer jag få alla läkare på mig här inne.
    Men man ska inte alltid lyssna på dem!!!

Vi är olika individer långa, korta, smala, tjocka och med olika värden på TSH.
    Ingen vet igentligen vilket värde som är bra för dig. Men har man symtomen som är många så ska man dra öronen åt sig.

Nä lod82 det behöver du tydligen inte men det kan vara en orsak till att du får missfall!
    Hormonet behöver kroppen för att bli gravid och för att kunna utveckla fostret.
    Utväcklas det inte ok så får man missfall...

Jag säger ju inte att det är så. men det är värt att kolla upp. Medicinen levaxin är inte farlig för dig eller fostret.
    Och det kan vara ens enda chans att få barn. Min läkare ville inte ha det på sitt samvete jag är snart 37 och tiden rinner ut så vi provar.
    Självklart ska man fortsätta att leta "fel"
    Jag har endometrios, lite överviktig på pga all medicin under ivf och depression över alla misslyckade försök.
    Så för mig är det här lite av min sista chans för man behöver fler än 1 missfall för att få göra undersökningen och vi har bara 2 ggr kvar på IVF privat sedan slutar vi.

Svar på tråden 5:e missfallet