• Gaaaa

5:e missfallet

Jag håller på att plugga på sköldkörteln.
    Jag upptäckte nämligen att man inte kan bli gravid eller bara får missfall om man har för dåliga värden på TSH.
    De allra flesta tycker att man ska ligga under 4 men det är sänkt till 2,5 och 1,0 om man vill bli gravid eller slippa missfallen. Det är ett hormon som saknas i kroppen och då uppstår missbildningar på fostret och kroppen stöter bort.
    Jag har nu träffat en läkare som var villig att försöka med detta så jag får levaxin.
    Jag mår mycket bättre och det är ett konstaterande för mig att jag har haft problem trots "bra" värden.
    Vi försöker med ett nytt IVF i januari...

Lycka till och ge inte upp. Plugga på själv!!

• Gaaaa

Enligt sköldkörtelsföreningen ska man ligga på TSH värde 1,0 eller lite under för att kunna bli gravid.
    Kan ju vara en tanke...
    1,5 är säkert bra i vanliga fall!

• Gaaaa

Nu kommer jag få alla läkare på mig här inne.
    Men man ska inte alltid lyssna på dem!!!

Vi är olika individer långa, korta, smala, tjocka och med olika värden på TSH.
    Ingen vet igentligen vilket värde som är bra för dig. Men har man symtomen som är många så ska man dra öronen åt sig.

Nä lod82 det behöver du tydligen inte men det kan vara en orsak till att du får missfall!
    Hormonet behöver kroppen för att bli gravid och för att kunna utveckla fostret.
    Utväcklas det inte ok så får man missfall...

Jag säger ju inte att det är så. men det är värt att kolla upp. Medicinen levaxin är inte farlig för dig eller fostret.
    Och det kan vara ens enda chans att få barn. Min läkare ville inte ha det på sitt samvete jag är snart 37 och tiden rinner ut så vi provar.
    Självklart ska man fortsätta att leta "fel"
    Jag har endometrios, lite överviktig på pga all medicin under ivf och depression över alla misslyckade försök.
    Så för mig är det här lite av min sista chans för man behöver fler än 1 missfall för att få göra undersökningen och vi har bara 2 ggr kvar på IVF privat sedan slutar vi.

• Gaaaa

Jag har haft 2,2 1,5 1,46, 1,7 i Tsh. Men mitt T4 hållar som en galning.

Jag var också kluven i början och tänkte att jag tar tag i detta efter graviditet osv men det funkar ju inte så...
    Jag har läst solskenshistorier från 2 v. med levaxin till några månader så har graviditet konstaterats.

Och jag är ju sååå mycket piggare och har ju börjat träna 2-3 ggr i veckan nu och orkar till och med ett liv etfer träningen. Innan var jag tvungen att göra en sak dirket efter jobbet typ handla. Och jag kunde inte åka hem innan för då orkade inte min kropp att ta sig ut igen. Träffade aldrig några vänner på vardagar. Knappt under helgen heller för jag var för trött. Och behövde ladda för kommande arbetsvecka.
    Orkade inte prata i telefon, läsa böcker eller se djupare filmer. Inga nya vänner mm mm.
    Allt har ändrats nu efter en månad.

• Gaaaa

Nej, jag började när jag hade ett värde på 1,7. Och det var jag som ville prova.
    han gav mig dosen 50 mg men jag delar tabletterna fortfarande...

• Gaaaa

mg är det i allafall

Mitt T4 har hoppat mellan 18 till 10 till 16. Jag vet inte vad det betyder men ska ha mer koll på det nu när jag tar levaxin.

Svar på tråden 5:e missfallet