• Isola80

Bor du Täby/Vallentuna? Tips tack om vart man ska bo!!!

Hej!

Vi ska flytta till Stockholm under början av 2012. Vi letar hus i Vallentuna eller Täby. Min man ska jobba på Arlanda så det kändes nära och bra. Jag har ju ännu inget jobb men räknar med att få ett lite närmare Stockholm.

Vart i Täby eller Vallentuna ska man bo?
    Någon som vill rekomendera eller varna för någon förskola.

Andra tips?         

• Svar på tråden Bor du Täby/Vallentuna? Tips tack om vart man ska bo!!!
  • Apopan

Är uppvuxen i Täby och Vallentuna, har bott 10första åren i Täby och 6år i Vallentuna. Alla i min familj bor kvar i Täby och Vallentuna, utan jag och mamma, som har flytt söderut. Jag så långt ut på landet som möjligt :P

Jag skulle rekommendera att först och främst rikta in sig på Vallentuna. Man får för det första mer bostad för pengarna och det känns inte så trångt överallt. Är väl den största kommunen till ytan efter Kiruna kommun om jag inte minns fel.
    Ett hus i Ormsta i Vallentuna är inte helt fel tror jag (om ni nu vill bo i hus) Då har ni bra avstånd till centrum, och Roslagsbanan med vilken det går smidigt att ta sig in till Stockholm stad. Annars så tycker jag mycket om Lindholmen, eller varför inte Brottby?  men då blir det kanske lite väl avsides.
    Jag har iofs hört att tunnelbanan skall byggas ut hela vägen till Täby snart, till vilket de tackade nej till när röda linjen byggdes, men nu verkar de ha ändrat sig.

Har ingen direkt erfarenhet av förskolor, förutom de jag själv gått i. När jag var liten och bodde i Täby så fick jag exempelvis inte plats på ett "vanligt" dagis, utan jag och lillebror fick gå på ett dagis för hörselskadade i två år i väntan på en plats på "vanligt" dagis. Var iofs inget större fel med det, snarare väldigt lärorikt, men ändå.
    Vet inte hur situationen ser ut nu, men Täby är tätbefolkat, och de låga skatterna kan ju knappas hjälpa när det kommer till förskolor och skolor i allmänhet.

• Isola80

Tack för tipsen. Då kanske man ska rikta in sig på Vallentuna då...

• Linny

Har bott både i Täby och Vallentuna. Föredrar Täby Kyrkby och Vallentuna (delen innan centrum, närmast Täby. Kallas östra eller västra bällsta, bällstalund, kragstalund, bällstaberg och uthamra). Mycket nybygge och även gamla villaområden. Billigare än Täby men mysigt. Vet att Lovisedalsskolan och Lovisedals förskola har mycket bra rykte. Den tillhör man om man bor i tex. Uthamra och västra bällsta. Bor man i östra bällsta tillhör man Bällstabergsskolan. Den vet jag inte så mycket om. Bor man i Bällstaberg och Kragstalund tror jag man tillhör Bällstabergsskolan. Den vet jag inte heller så mycket om.

Vallentuna och Täby kyrkby är mysiga och fina. Trevliga orter och beroende på var man bor har man rätt lätt att ta sig in till stan. Snabbtåget från Vallentuna (innan centrum, inte efter) och Täby kyrkby tar ca 30 minuter till Stockholms central. Det går även fler bussar och till Arlanda tar det ca 25 minuter med bil.

• Bambi07

Nackdelen med Vallentuna är ju på vintern ifall Roslagsbanan slutar gå pga snön, då speciellt längst borta i Kårsta och Lindholmen.

Är uppvuxen och bor fortfarande i Täby, så vet väl det mesta om skolor, tillgänglighet och så. Sedan beror det ju helt på din budget också :)

• Isola80

jag tittar lite på det som ska byggas i vad som kallas trädgårdsstaden, vad tror ni om det? Men såg att värderingsår är 2010. kanske måste de gå ner i pris?

• Bambi07

Jag tycker att Vallentuna och i vissa fall Täby Kyrkby är lite långt ifrån allt, men i övrigt är det väl bra områden.

• Isola80
    Linny skrev 2011-11-01 18:25:39 följande:
    Har bott både i Täby och Vallentuna. Föredrar Täby Kyrkby och Vallentuna (delen innan centrum, närmast Täby. Kallas östra eller västra bällsta, bällstalund, kragstalund, bällstaberg och uthamra). Mycket nybygge och även gamla villaområden. Billigare än Täby men mysigt. Vet att Lovisedalsskolan och Lovisedals förskola har mycket bra rykte. Den tillhör man om man bor i tex. Uthamra och västra bällsta. Bor man i östra bällsta tillhör man Bällstabergsskolan. Den vet jag inte så mycket om. Bor man i Bällstaberg och Kragstalund tror jag man tillhör Bällstabergsskolan. Den vet jag inte heller så mycket om.

Vallentuna och Täby kyrkby är mysiga och fina. Trevliga orter och beroende på var man bor har man rätt lätt att ta sig in till stan. Snabbtåget från Vallentuna (innan centrum, inte efter) och Täby kyrkby tar ca 30 minuter till Stockholms central. Det går även fler bussar och till Arlanda tar det ca 25 minuter med bil.

http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-ballstaberg-vallentuna-kommun-svampskogsvagen-132-2722635#maps

vad tror du om detta? 

Svar på tråden Bor du Täby/Vallentuna? Tips tack om vart man ska bo!!!