Är uppvuxen i Täby och Vallentuna, har bott 10första åren i Täby och 6år i Vallentuna. Alla i min familj bor kvar i Täby och Vallentuna, utan jag och mamma, som har flytt söderut. Jag så långt ut på landet som möjligt :P
Jag skulle rekommendera att först och främst rikta in sig på Vallentuna. Man får för det första mer bostad för pengarna och det känns inte så trångt överallt. Är väl den största kommunen till ytan efter Kiruna kommun om jag inte minns fel.
Ett hus i Ormsta i Vallentuna är inte helt fel tror jag (om ni nu vill bo i hus) Då har ni bra avstånd till centrum, och Roslagsbanan med vilken det går smidigt att ta sig in till Stockholm stad. Annars så tycker jag mycket om Lindholmen, eller varför inte Brottby? men då blir det kanske lite väl avsides.
Jag har iofs hört att tunnelbanan skall byggas ut hela vägen till Täby snart, till vilket de tackade nej till när röda linjen byggdes, men nu verkar de ha ändrat sig.
Har ingen direkt erfarenhet av förskolor, förutom de jag själv gått i. När jag var liten och bodde i Täby så fick jag exempelvis inte plats på ett "vanligt" dagis, utan jag och lillebror fick gå på ett dagis för hörselskadade i två år i väntan på en plats på "vanligt" dagis. Var iofs inget större fel med det, snarare väldigt lärorikt, men ändå.
Vet inte hur situationen ser ut nu, men Täby är tätbefolkat, och de låga skatterna kan ju knappas hjälpa när det kommer till förskolor och skolor i allmänhet.