• Isola80

Bor du Täby/Vallentuna? Tips tack om vart man ska bo!!!

Hej!

Vi ska flytta till Stockholm under början av 2012. Vi letar hus i Vallentuna eller Täby. Min man ska jobba på Arlanda så det kändes nära och bra. Jag har ju ännu inget jobb men räknar med att få ett lite närmare Stockholm.

Vart i Täby eller Vallentuna ska man bo?
    Någon som vill rekomendera eller varna för någon förskola.

Andra tips?         

• Svar på tråden Bor du Täby/Vallentuna? Tips tack om vart man ska bo!!!
  • LoTmamma

Vi tittade också på både Täby och Vallentuna innan vi bestämde oss för Täby.

Huspriserna skiljer en del,  men å andra sidan så skiljer sig kommunalskatten en del också så om man tjänar hyfsat så gör det ganska stor skillnad vilket "äter upp" lite av det man tjänar in på ett billigare boende.

Vi bor i Skarpäng och trivs superbra, man får ingen känsla av stad där och ändå så kan  man cykla till Täby C på 10 minuter .
    Vi trivs superbra med vår förskola, vi valde bort den som ligger närmast. gick bara på "känsla", så nu promenerar vi ca 7 min genom en liten skog varje dag, för att komma dit där dom går.

Ligger en liten ICA affär i närområdet, lite dyrare, men bra när man bara behöver ströhandla lite.

Fråga gärna, det är svårt att veta vad du vill veta, men Skarpäng är superbra

• Linny
    Isola80 skrev 2011-11-03 14:29:54 följande:
    www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-ballstaberg-v...#maps

vad tror du om detta? 
    Det är väl ett hyfsat bra område. Personligen gillar jag uppvuxna områden med stora tomter och friliggande villor, där alla är olika. Men stora delar av Bällstaberg och Bällstalund är massproducerade nya villor. 
  • Linny

Vi flyttade ju från Täby Kyrkby  och 1 km över gränsen till Vallentuna.. Typ 1,5 km totalt..
    Vi tittade ju på hus även i Täby Kyrkby men där fick vi betala över en miljon extra för i princip samma hus och mindre tomt än vad vi har idag. Så priserna skiljer sig rätt mycket. Kommunalskatten skiljer sig dock inte så mycket. Inte så man tjänar in drygt en miljon i alla fall.

• Isola80
    Bambi07 skrev 2011-11-03 14:22:40 följande:
    Jag tycker att Vallentuna och i vissa fall Täby Kyrkby är lite långt ifrån allt, men i övrigt är det väl bra områden.

Vad menar du med "allt"? Sthlm?
  • Isola80
    Linny skrev 2011-11-03 14:35:59 följande:
    Det är väl ett hyfsat bra område. Personligen gillar jag uppvuxna områden med stora tomter och friliggande villor, där alla är olika. Men stora delar av Bällstaberg och Bällstalund är massproducerade nya villor. 

Jag skulle vilja bo i ett omr med mycket barnfamiljer och där barnen kan gå till en lekplats eller kompis utan att man måste följa med, dvs utan några stora vägar precis intill. massproducerat kan ju ibland innebära många nyinflyttade som är intresserade av att lära känna oss utbölingar...

vi har ett sommarhus vid västkusten   som vi vill behålla, där bor vi riktigt på landet så jag kan tänka mig lite mera tätt nu. det är ju också en budgetfråga. vi har väl ca 4 miljoner att röra oss med om vi inte ska sälja vårt sommarhus. 
  • Isola80

ett till önskemål är att jag inte ska behöva bil utan kunna ta mig till tåget året runt.

• Isola80
    Linny skrev 2011-11-03 14:37:50 följande:
    Vi flyttade ju från Täby Kyrkby  och 1 km över gränsen till Vallentuna.. Typ 1,5 km totalt..
    Vi tittade ju på hus även i Täby Kyrkby men där fick vi betala över en miljon extra för i princip samma hus och mindre tomt än vad vi har idag. Så priserna skiljer sig rätt mycket. Kommunalskatten skiljer sig dock inte så mycket. Inte så man tjänar in drygt en miljon i alla fall.

nej, jag får också uppfattningen att priserna skiljer sig.
  • Bambi07
    Isola80 skrev 2011-11-03 14:47:49 följande:
    Vad menar du med "allt"? Sthlm?
    Jag menar dels stan (ja, Sthlm), Täby centrum och senare gymnasium också. Vallentuna har ju Vallentuna gymnasium, men jag känner ett fåtal som har gått där och enligt dem var det inte alls bra. Då får man antingen söka sig till Tibble eller Åva i Täby, eller något gymnasium i stan.
    Sedan skulle jag inte vilja vara ensam i Vallentuna centrum en mörk kväll, fast det vet jag inte om det är mest rykten. Jag tror att det förekommer en del bråk i Vallentuna centrum, men har ingen aning om det har med just Vallentuna att göra eller något annat. Ibland känns det som att vissa likställer Vallentuna med Åkersberga (där jag absolut inte under några omständigheter skulle vistas ensam på kvällen) och det är definitivt att överdriva.
    Men som sagt, jag vet inte vad som är bara rykten om just det här och vad som är sanning. Jag kanske bara är en bortskämd Täby-bo som lever väldigt skyddat :P
  • Isola80

märker ni av att priserna sjunker? tror ni man kan pruta?

vi flyttar från en hyresrätt så vi kan ju flytta med en gång, kan ju vara attraktivt för en del säljare som haft objektet ute länge.  

• Linny
    Bambi07 skrev 2011-11-03 14:54:48 följande:
    Jag menar dels stan (ja, Sthlm), Täby centrum och senare gymnasium också. Vallentuna har ju Vallentuna gymnasium, men jag känner ett fåtal som har gått där och enligt dem var det inte alls bra. Då får man antingen söka sig till Tibble eller Åva i Täby, eller något gymnasium i stan.
    Sedan skulle jag inte vilja vara ensam i Vallentuna centrum en mörk kväll, fast det vet jag inte om det är mest rykten. Jag tror att det förekommer en del bråk i Vallentuna centrum, men har ingen aning om det har med just Vallentuna att göra eller något annat. Ibland känns det som att vissa likställer Vallentuna med Åkersberga (där jag absolut inte under några omständigheter skulle vistas ensam på kvällen) och det är definitivt att överdriva.
    Men som sagt, jag vet inte vad som är bara rykten om just det här och vad som är sanning. Jag kanske bara är en bortskämd Täby-bo som lever väldigt skyddat :P
    Hehe, jag var av samma åsikt när jag bodde i Täby. Man hade "hört" att det var bråk i V-tuna centrum. Men läser man lokaltidningen ser man sällan något sådant. Åkersberga däremot, det håller jag med om..
    V-tuna centrum är ju inte direkt nåt ställe man hänger på. Då åker vi till Stinsen, Sollentuna Centrum eller Kista. Ibland till Täby C men det har blivit sämre och sämre måste jag säga. Men kanske blir det bra när de är färdiga med renoveringen.
    Isola80 skrev 2011-11-03 14:52:04 följande:
    Jag skulle vilja bo i ett omr med mycket barnfamiljer och där barnen kan gå till en lekplats eller kompis utan att man måste följa med, dvs utan några stora vägar precis intill. massproducerat kan ju ibland innebära många nyinflyttade som är intresserade av att lära känna oss utbölingar...

vi har ett sommarhus vid västkusten   som vi vill behålla, där bor vi riktigt på landet så jag kan tänka mig lite mera tätt nu. det är ju också en budgetfråga. vi har väl ca 4 miljoner att röra oss med om vi inte ska sälja vårt sommarhus. 
     Ok, ja det är ju oftast mycket barnfamiljer i nyproducerade villaområden.
  • Isola80

tack så mycket för era råd. jag spanar vidare på hus och ställer säkert fler frågor. Nu ska jag hämta på dagis.

Jag har 15 min att gå fast jag bor i centrala göteborg, har INTE valt de närmsta, så 7 min är ingenting tycker jag!  

• Bambi07
    Linny skrev 2011-11-03 15:03:24 följande:
    Hehe, jag var av samma åsikt när jag bodde i Täby. Man hade "hört" att det var bråk i V-tuna centrum. Men läser man lokaltidningen ser man sällan något sådant. Åkersberga däremot, det håller jag med om..
    V-tuna centrum är ju inte direkt nåt ställe man hänger på. Då åker vi till Stinsen, Sollentuna Centrum eller Kista. Ibland till Täby C men det har blivit sämre och sämre måste jag säga. Men kanske blir det bra när de är färdiga med renoveringen.
    Isola80 skrev 2011-11-03 14:52:04 följande:

Ok, ja det är ju oftast mycket barnfamiljer i nyproducerade villaområden.
    Täcker Täbys lokaltidning Vallentuna också? Nja, fast generellt sett så känns det ju osäkert att hänga runt centrumdelar. Vallentuna centrum är jag faktiskt inte så positivt inställd till, främst för att när jag var yngre (är 20 nu, men 15-17 kanske) så var det en del kompisar och kompisars kompisar som råkade ut för lite läskiga saker där. Detta skedde ju iofs allt mellan 22-05 på natten, TS kanske inte direkt planerar att dra med barnen ut för en lekrunda vid den tidpunkten i alla fall.
    Näe, det är det ju inte. Nu var det väl ett år sedan jag var där, men det finns väl mataffär, en liten leksaksaffär, bank och någon till liten affär där? Vill man storhandla måste man alltså åka någon annanstans, det var det jag menade med att det blir en bit. Shopping är nog bäst i Kista, men ska man handla mat är väl Arninge billigast. Annars är ju Metro i Täby centrum helt okej.
    Jo, det är lite jobbigt just nu. Jag jobbar ju i centrum och är där ganska ofta, men tar man sig dit kommunalt är det inte så jobbigt, särskilt nu när innetorget är klart. Däremot stör jag mig som bara den på de som skriver om att man ska bojkotta Täby centrum i lokaltidningen. Jag slår vad om att det är samma människor som tänker återvända dit när centrumet är färdigbyggt och då klaga på att t.ex. maten är dyr där. Ja, ju färre kunder desto mer måste man ju höja priset. Eller helt enkelt stänga affären. Så drar affärerna ner på personalen så servicen blir sämre och fler blir arbetslösa. Jag avskyr när folk inte tänker ett steg längre..
  • Linny

Nej men nu bor jag ju i V-tuna, så då har jag ju V-tunas lokaltidning

Tror det är lugnare där nu än för 15 år sedan.

I centrumet finns en rätt stor Icabutik (billigare än Ica Kragsta, Ica i Täby C och Ica i täby kyrkby), en coop, ett bibliotek, systembolag, blomaffär, hälskokost, apotek, järnaffär, klädaffär, tre fik varav ett är ett stenugnsbageri, bank, pizzeria, leksaksaffär, nån liten inredningsaffär, skoaffär och lite annat..

Storhandla är vi dåliga på men då är Arninge bäst tycker jag. Där finns både Ica maxi, coop, Willys osv.

Jag har inget emot att de bygger om. Vad jag inte förstår är hur det ska gå runt (nu vet jag att Täby C varit där längst) med alla stora centrum i Norrort. I Sollentuna  C och Stinsen är det alltid halvtomt i parkeringsgaragen.

Men som sagt. Jag gillar både Täby och V-tuna. Däremot kan jag inte tänka mig att bo i V-tuna centrum eller längre bort åt det hållet, för det blir för långt tycker jag. 

• Bambi07
    Linny skrev 2011-11-03 15:16:56 följande:
    Nej men nu bor jag ju i V-tuna, så då har jag ju V-tunas lokaltidning

Tror det är lugnare där nu än för 15 år sedan.

I centrumet finns en rätt stor Icabutik (billigare än Ica Kragsta, Ica i Täby C och Ica i täby kyrkby), en coop, ett bibliotek, systembolag, blomaffär, hälskokost, apotek, järnaffär, klädaffär, tre fik varav ett är ett stenugnsbageri, bank, pizzeria, leksaksaffär, nån liten inredningsaffär, skoaffär och lite annat..

Storhandla är vi dåliga på men då är Arninge bäst tycker jag. Där finns både Ica maxi, coop, Willys osv.

Jag har inget emot att de bygger om. Vad jag inte förstår är hur det ska gå runt (nu vet jag att Täby C varit där längst) med alla stora centrum i Norrort. I Sollentuna  C och Stinsen är det alltid halvtomt i parkeringsgaragen.

Men som sagt. Jag gillar både Täby och V-tuna. Däremot kan jag inte tänka mig att bo i V-tuna centrum eller längre bort åt det hållet, för det blir för långt tycker jag. 
    När jag var 15-17, dvs för 3-5 år sedan Flört
    Jaha, haha, men då verkar ju det centrumet helt okej innehållsmässigt!
    Jag tror att Täby C klarar sig bättre än de andra eftersom det är fler som bor runt centrumet, eller inom bussavstånd. Stinsen känns ju som att det ligger lite mitt ute i ingenstans och det är lite svårare att ta sig dit utan bil. Sollentuna C känns inte som ett centrum man åker till för att shoppa, men det kanske är jag som dömer ut det. Har inte varit där på ett halvår kanske, och då tyckte jag inte att det var särskilt bra. I Täby har nog fler bil än i t.ex. Sollentuna (fördomarna bara flyger runt här, jag vet) och man använder bilen mer till struntresor, som till centrum. Annars är ju bussförbindelserna runt om i Täby ganska bra, man kommer in till centrum på som mest en kvart.
    Ja nej, menade inte att just du hade något emot det, men menade på alla dessa sura människor som gnäller och gnäller i varje lokaltidning som kommer ut.
    Nej alltså, som jag ser det är ju problemet med att bo i Vallentuna eller längre att kommunikationerna inte funkar vintertid. Mot Lindholmen, Kårsta och Ormsta så går inte tågen ordentligt på vintern, och då särskilt inte den första snöveckan. SL får ju panik varje år och undrar vad allt det vita är för något :P
  • Isola80
    LoTmamma skrev 2011-11-03 14:30:17 följande:

Vi tittade också på både Täby och Vallentuna innan vi bestämde oss för Täby.

Huspriserna skiljer en del,  men å andra sidan så skiljer sig kommunalskatten en del också så om man tjänar hyfsat så gör det ganska stor skillnad vilket "äter upp" lite av det man tjänar in på ett billigare boende.

Vi bor i Skarpäng och trivs superbra, man får ingen känsla av stad där och ändå så kan  man cykla till Täby C på 10 minuter .
    Vi trivs superbra med vår förskola, vi valde bort den som ligger närmast. gick bara på "känsla", så nu promenerar vi ca 7 min genom en liten skog varje dag, för att komma dit där dom går.

Ligger en liten ICA affär i närområdet, lite dyrare, men bra när man bara behöver ströhandla lite.

Fråga gärna, det är svårt att veta vad du vill veta, men Skarpäng är superbra

Skulle detta kunna vara något tror du?

http://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-skarpang-taby-kommun-bjornkarrsv-gen-86-2971937

Min man vägrar ju radhus men jag tycker det ser fint ut. Dock ett sovrum för lite, vi måste ha ett gästrum.... 
Svar på tråden Bor du Täby/Vallentuna? Tips tack om vart man ska bo!!!