• Anonym (Bo i resväska)

Är varannan vecka enda alternativet?

Är varannan vecka det enda alternativet?

Alltså jag fattar ju att det inte är det enda möjliga... men finns det lyckliga lösningar där barnen bor hos ena föräldern på heltid och sen besöker andra föräldern tex varannan helg och sover över där utan att direkt bo där på riktigt.

Jag personligen skulle aldrig velat ha vuxit upp med att flytta mina saker/kläder i en resväska varannan vecka. Verkar så fruktansvärt jobbigt och deprimerande. 

Snälla kan ni berätta om era olika special lösningar på boende som fungerar för er Glad

• Svar på tråden Är varannan vecka enda alternativet?
  • Anonym (ej vv)

Anonym: Tror inte han skulle dra mig till rätten iofs. Men det hela handlar ju om att komma överens föräldrar sinsemellan..

Jag tycker inte att VV är det bästa alternativet så är det bara.

Kalla det ego men så är det. Och ja , såklart vill jag ha mina barn så mycket som möjligt. HAN vade att lämna sin familj hals över huvud.

• Anonym
    Anonym (ej vv) skrev 2011-11-01 14:26:04 följande:

Anonym: Tror inte han skulle dra mig till rätten iofs. Men det hela handlar ju om att komma överens föräldrar sinsemellan..

Jag tycker inte att VV är det bästa alternativet så är det bara.

Kalla det ego men så är det. Och ja , såklart vill jag ha mina barn så mycket som möjligt. HAN vade att lämna sin familj hals över huvud.

Det låter som om du är bitter... han lämnade dig, inte sina barn.
  • Anonym (ej vv)
    Anonym skrev 2011-11-01 14:30:28 följande:
    Det låter som om du är bitter... han lämnade dig, inte sina barn.

Visst är jag bitter.... vem skulle inte vara det?
  • Anonym
    Anonym (ej vv) skrev 2011-11-01 14:31:56 följande:
    Visst är jag bitter.... vem skulle inte vara det?
    Varför? Det kostar energi och han är inte värd dina tankar och din bitterhet. Gå vidare och börja leva istället. Glöm inte bort att han inte lämnade barnen även om han lämnade dig.
  • Thursday
    Anonym (Bo i resväska) skrev 2011-11-01 13:29:12 följande:
    Nu måste jag bara lista ut hur jag ska kunna ha barnen hos mig mest möjligt men också att dom får en bra relation med sin pappa. Han är faktiskt en superbra pappa. Så synd att dom inte får växa upp med oss båda i samma hus Rynkar på näsan
    Tycker du att varannan vecka är jättedåligt även om alternativet är att de bor hos sin pappa och är hos dig varannan helg?
    I reject your reality and substitute my own.
  • Anonym (ej vv)
    Anonym skrev 2011-11-01 14:50:57 följande:
    Varför? Det kostar energi och han är inte värd dina tankar och din bitterhet. Gå vidare och börja leva istället. Glöm inte bort att han inte lämnade barnen även om han lämnade dig.
    Tycker visst de som lämnar även lämnar barnen. de kommer inte att träffa dom under samma förhållanden/lika ofta som tidigare..

Varjen jag eller mina barn har valt att inte få leva med pappan i samma utsträckning som tidigare.

Nu har vi en ok relation och visst blir jag bitter ibland men nu funkar det ändå ganska bra. Har bara väldigt svårt att acceptera att jag inte ska få träffa mina barn varje dag.. Det var inte så jag tänkte mig det hela då vi skaffade dom..
  • Anonym
    Anonym (ej vv) skrev 2011-11-01 16:14:09 följande:
    Tycker visst de som lämnar även lämnar barnen. de kommer inte att träffa dom under samma förhållanden/lika ofta som tidigare..

Varjen jag eller mina barn har valt att inte få leva med pappan i samma utsträckning som tidigare.

Nu har vi en ok relation och visst blir jag bitter ibland men nu funkar det ändå ganska bra. Har bara väldigt svårt att acceptera att jag inte ska få träffa mina barn varje dag.. Det var inte så jag tänkte mig det hela då vi skaffade dom..
    Hade det varit bättre om han hade tagit barnen med sig för att "bevisa" det för dig? Det är självklart att man inte kan träffa barnen lika mycket som skilda/separerade. Det är största baksidan av att förhållanden spricker. Det låter som det har hänt rätt nyligen... Det blir lättare med tiden.
  • Krila
    Anonym (ej vv) skrev 2011-11-01 13:17:13 följande:

Det är så jävla trist att måsta separera. Själv blev jag lämnad i början på sommaren för min man träffade en ny. Kom som en blixr från klar himmel kan jag säga. Känns fortfarande overkligt...

Iom att jag är skismässobarn själv hade jag valt att fightas in i döden för "familjen" så det känns fruktansvärt trist att bara bli lämnad såhär...Vi hade ju inte ens kämpat...

För mig va det precis likadant. Fördjävligt! Va dessutom gravid i v. 8. Kan fortfarande inte förstå hur fan han tänkte! Men tillslut (1,5 år senare) lyckades jag komma över honom efter att han krossat mitt hjärta för andra gången. Ett par månader senare träffade jag mannen i mitt liv! Vi har varit tillsammans i 8 månader nu och jag är så galet lycklig. Trots det tillhörande tjaffsen med bådas ex osv.

Det jag ville säga var bara att du kommer träffa någon som förtjänar dig. Som inte sticker så fort det blir lite jobbigt.
    Kramar
  • Anonym (3)

Våra barn var 4, 7 och 10 när vi skildes. De har alltid bott mest hos mig. Från början var de varannan tordag-måndag hos pappan. Nu har äldsta slutat åka till honom och de två yngre är där varannan fredag-söndag.

I början försökte vi vara flexibla och hoppa in för varandra om man behövde jobba extra eller så. Och vi försökte med att pappan hämtade barnen en vardag, åt middag med dem och sedan lämnade dem med mig vi sovdags. Vi trodde att det skulle vara bra för barnen men de protesterade efter något år och sa att det var jobbigt att inte veta vart de skulle vara någonstans. De behövde följa schemat för att må bra helt enkelt. Sedan dess har vi inte gjort några såna korta byten. Däremot händer det ibland att pappan åker på semester med sin fru och inte kan ha barnen på sin helg, men då blir det åtminstone inte hattigt.

• Anonym (Bo i resväska)
    Anonym (3) skrev 2011-11-02 06:45:45 följande:
    Våra barn var 4, 7 och 10 när vi skildes. De har alltid bott mest hos mig. Från början var de varannan tordag-måndag hos pappan. Nu har äldsta slutat åka till honom och de två yngre är där varannan fredag-söndag.

I början försökte vi vara flexibla och hoppa in för varandra om man behövde jobba extra eller så. Och vi försökte med att pappan hämtade barnen en vardag, åt middag med dem och sedan lämnade dem med mig vi sovdags. Vi trodde att det skulle vara bra för barnen men de protesterade efter något år och sa att det var jobbigt att inte veta vart de skulle vara någonstans. De behövde följa schemat för att må bra helt enkelt. Sedan dess har vi inte gjort några såna korta byten. Däremot händer det ibland att pappan åker på semester med sin fru och inte kan ha barnen på sin helg, men då blir det åtminstone inte hattigt.
    Så 10-åringen träffar aldrig sin pappa nu längre?

Jag vill verkligen också att mina ska bo på ett enda ställe, men det är ju så hemskt om dom inte får träffa sin pappa. Dom behöver ju pappa också, men jag vill ju som mamma tro att dom behöver mig mest.

Jag har tex tagit varenda morgon med alla tre ungarna (förutom max 10st på 4,5år sen sonen föddes). Sonen kan komma över till oss på natten, sen går jag upp med småsyrrorna på morgonen och när sonen vaknar(alltså liggandes brevid sin sovande pappa) så gråter han hysteriskt efter mig. Pappa duger inte ofta. Nattar alla barnen själv ca 5dgr/vecka.

Pappa jobbar ju jämt, han är som liksom bara buspappa som gör gästuppträdanden ibland. Jag är ALLTID här. Ungarna är med mig överallt. 
  • petsod
    petsod skrev 2011-11-01 11:29:29 följande:
    Vi är separerade sedan ca 6 mån tillbaks. Vår dotter har egna grejer på båda ställerna och släpar ingenting imellan förutom sin jacka och skor så det behöver inte bli som TS beskriver.

Pga hur mitt ex jobbar bor dottern hos mig tis-tors varje vecka + varannan helg och hos sin pappa mellan mån-tis oavsett helg och så har de fredagsmys varje fredag oavsett helg och det funkar bra för alla inblandade.
    Hon är 6 år.
  • Anonym

Schemat 2-2-3 vecka 1 och 2-2-3 vecka 2 är finemang. 
    Schemat P-M-P vecka 1 och M-P-M vecka 2 dvs.

Fungerar väldigt bra för dig som inte vill ha vv, då är du utan dina barn i 2 dagar.

Annars finns alternativet 3-4  4-3. 

• Anonym (ej vv)
    Anonym skrev 2011-11-02 08:51:46 följande:
    Schemat 2-2-3 vecka 1 och 2-2-3 vecka 2 är finemang. 
    Schemat P-M-P vecka 1 och M-P-M vecka 2 dvs.

Fungerar väldigt bra för dig som inte vill ha vv, då är du utan dina barn i 2 dagar.

Annars finns alternativet 3-4  4-3. 
    Tycker det borde bli väldigt hattigt och ostrukturerat för barnen. Klarar de det bra?
  • Petronella01

Min son bor heltid hos mig och träffar sin pappa på ett icke-regelbundet schema men det blir i regel flera gånger o veckan. Ibland sover han över. Funkar jättebra. De pratar också i telefon minst en gång om dagen, de har en mycket god relation och jag skulle aldrig utsätta min son för vv-träsket

• Petronella01
    MammaHela skrev 2011-11-01 13:24:32 följande:
    Jag har två av mina tre barn varannan vecka. Det tredje bor varannan helg.

Sonen som är 7 trivs med denna uppgörelse. Det enda som åker mellan är hans gosedjur han sover med. Dottern som är 4.5 trivs inte med detta arrangemang. Hon vill inte bo så, men tyvärr har jag eller hon inget att säga till om.

Äldsta dottern trivs med detta med.
    Varför inte då? Ni har väl lika mycket att säga till om som någon annan (antar att det är pappan). Vill påminna om att umgänge är för barnets skull, inte för förälderns, och mår barnet inte bra så anpassar man
  • Petronella01
    Anonym skrev 2011-11-01 14:14:20 följande:
    Konstigt resonemang. Vad menar du att du har som gör dig till en bättre förälder? Är du medveten att du kan förlora boende o vårdnad om du blir stämnd?
    VV är ingen lag, eller ens en regel. Och inte det som är bäst för barnen
  • MEW85

Hej!

Mina föräldrar har varit skilda sedan jag var 5 år, idag är jag 26år.
    Jag och min syster var hos pappa varannan torsdag-söndag och det funkade bra men i tonåren tyckte jag trots allt att jag bodde i en resväska. Jag hatade att flytta mellan mina föräldrar och att flytta hemifrån är det bästa jag har gjort.

Tilläggas ska att det var ganska jobbigt att bo hos mamma i tonåren då hon träffat en ny man som också hade 2 döttrar. Det uppkom en massa konstiga regler och annat som gjorde att ingenstans kändes som hemma.

Sköter man det snyggt och inte har för mycket krav så kan man få vad som helst att funka tror jag. Sedan måste man tänka på var barnens skola ligger och så, så att vardagen blir smidig.

Sedan får ju barnen välja själva var och hur de vill bo efter de har fyllt 12 år.

• Anonym

Skulle vi gå isär så skulle det inte bli aktuellt med VV. Så enkelt är det. Barnen behöver ett hem. 

Och ja i vårt fall skulle det bli jag som får boendet och pappan skulle i bästa fall få varannan helg. Han är ingen bra pappa. Eller jo så länge han inte behöver ta ansvar. Att leka med barnen är kul, men att se till att de kommer till skolan i tid på morgonen är nått han inte klarar. Jag har i två månader tjatat på att yngsta barnet har storlek 86 i kläder, trots det drar pappan på honom strl 74 och ser inte att de är för små.

Jag är själv skilssmässobarn. Växte upp hos en förälder och är väldigt nöjd med det upplägget.  

• Anonym (3)
    Anonym (Bo i resväska) skrev 2011-11-02 08:40:56 följande:
    Så 10-åringen träffar aldrig sin pappa nu längre?

Jag vill verkligen också att mina ska bo på ett enda ställe, men det är ju så hemskt om dom inte får träffa sin pappa. Dom behöver ju pappa också, men jag vill ju som mamma tro att dom behöver mig mest.

Jag har tex tagit varenda morgon med alla tre ungarna (förutom max 10st på 4,5år sen sonen föddes). Sonen kan komma över till oss på natten, sen går jag upp med småsyrrorna på morgonen och när sonen vaknar(alltså liggandes brevid sin sovande pappa) så gråter han hysteriskt efter mig. Pappa duger inte ofta. Nattar alla barnen själv ca 5dgr/vecka.

Pappa jobbar ju jämt, han är som liksom bara buspappa som gör gästuppträdanden ibland. Jag är ALLTID här. Ungarna är med mig överallt. 
    Äldsta barnet är 18 år nu och sedan hon var 14 så träffar hon sin pappa en vecka på semestern och några dagar över nyårshelgen.

De yngre (15 och 12) har ju minskat ner på tiden hos pappa de också och är på väg att helt skippa att åka dit.
Svar på tråden Är varannan vecka enda alternativet?