Anonym (3) skrev 2011-11-02 06:45:45 följande:
Våra barn var 4, 7 och 10 när vi skildes. De har alltid bott mest hos mig. Från början var de varannan tordag-måndag hos pappan. Nu har äldsta slutat åka till honom och de två yngre är där varannan fredag-söndag.
I början försökte vi vara flexibla och hoppa in för varandra om man behövde jobba extra eller så. Och vi försökte med att pappan hämtade barnen en vardag, åt middag med dem och sedan lämnade dem med mig vi sovdags. Vi trodde att det skulle vara bra för barnen men de protesterade efter något år och sa att det var jobbigt att inte veta vart de skulle vara någonstans. De behövde följa schemat för att må bra helt enkelt. Sedan dess har vi inte gjort några såna korta byten. Däremot händer det ibland att pappan åker på semester med sin fru och inte kan ha barnen på sin helg, men då blir det åtminstone inte hattigt.
Så 10-åringen träffar aldrig sin pappa nu längre?
Jag vill verkligen också att mina ska bo på ett enda ställe, men det är ju så hemskt om dom inte får träffa sin pappa. Dom behöver ju pappa också, men jag vill ju som mamma tro att dom behöver mig mest.
Jag har tex tagit varenda morgon med alla tre ungarna (förutom max 10st på 4,5år sen sonen föddes). Sonen kan komma över till oss på natten, sen går jag upp med småsyrrorna på morgonen och när sonen vaknar(alltså liggandes brevid sin sovande pappa) så gråter han hysteriskt efter mig. Pappa duger inte ofta. Nattar alla barnen själv ca 5dgr/vecka.
Pappa jobbar ju jämt, han är som liksom bara buspappa som gör gästuppträdanden ibland. Jag är ALLTID här. Ungarna är med mig överallt.