"du får ingen efterrätt förrän du ätit upp"
Hur ställer ni er till den regeln?
Ni som använder er utav den, tar ni mat till barnet eller får barnet göra det själv?
Hur ställer ni er till den regeln?
Ni som använder er utav den, tar ni mat till barnet eller får barnet göra det själv?
Idiotisk regel. Alla vet ju att man kan vara hur mätt som helst på köttbullar men trots det äta både glass och tårta.
Mamma har haft den uppfostran på oss barn och jag tycker den är bra, har oftast ingen efterrätt dock men självklart ska barnet äta sig mätt på middagen och inte efterrätten! Är ju oftast därför dom försöker låta bli middagen om det finns efterrätt eller godis senare på kvällen.
Nej jag tycker det är en dum regel. Däremot har jag ju smarta barn som hellre äter efterrätt än mat och sitter och petar i maten om dom vet att det vankas nåt gott efteråt. Då kan jag bestämma att dom åtminstonde ska äta en viss del av den mat som finns på tallriken om dom önskar efterrätt sedan. Annars skulle dom ta två tuggor och sedan hävda att dom är mätta för att tre minuter senare fråga när det är efterrätt.
De ska äta sig mätta, de behöver inte äta upp. Vi har väldigt sällan efterrätt, men fredagsmys och lördagsgodis. Och då gäller regeln att äta sig mätt, men inget tvång att äta upp.
Vi har ingen sån regel, men det händer att jag säger typ "ät upp köttbullarna så får du efterrätt sen".
Det är dumt att belöna beteenden runt mat. Vill jag att mina barn ska äta maten och inte efterrätten brukar jag inte berätta att det blir efterrätt. Annars så får jag finna mig i att de är mätta efter två tuggor. Mat ska inte ätas för att få efterrätt.
Ja och nej, snarare att de ska ha ätit ordentligt så de får i sig det de behöver. När de trilskas och försöker med att vara mätt efter någon tugga säger jag att orkar man efterrätt så orkar man mat först.
Dum regel. Ibland orkar inte jag äta upp, men visst orkar jag efterrätt! Man ska inte tvinga i någon barn, varken barn eller vuxen.