• AAEV

"du får ingen efterrätt förrän du ätit upp"

Hur ställer ni er till den regeln?
    Ni som använder er utav den, tar ni mat till barnet eller får barnet göra det själv? 

Alexander 081026 Eleonora 091123
  • Svar på tråden "du får ingen efterrätt förrän du ätit upp"
  • Kimona

Jag tycker den regeln är bra MEN om man lägger upp maten åt barnet borde det räcka att barnet smakar på lite av allt, alternativt att man frågar barnet hur mycket h*n vill ha av varje. Lägger barnet upp själv skall det ätas upp - annars ingen efterrätt.

• goatess82

Näe, för vi har inte efterätt, dock får han inte äta grönsakerna förrän han ätit lite "vanlig" mat, för annars äter han sig mätt på morötter!

• Telly

Jag tycker inte alls om regeln, då tvingas man bara äta mer än man behöver/orkar och det leder bara till att man får svårare att se sina egna begränsningar tror jag.  Men jag tycker gott man kan uppmuntra dem att äta lite till. Sonen äter sällan upp, eftersom det är vi som lägger upp maten och det är ju omöjligt att veta hur hungrig han är. Ibland när vi har efterrätt äter han kanske lite mindre av maten eftersom han vet att det kommer efterrätt eller tex snacks på fredagskvällen, men för det mesta äter han ganska bra, så det stör mig inte. Vi har sällan efterrätt heller.

• Rockan
    Kimona skrev 2011-10-31 17:55:42 följande:
    Jag tycker den regeln är bra MEN om man lägger upp maten åt barnet borde det räcka att barnet smakar på lite av allt, alternativt att man frågar barnet hur mycket h*n vill ha av varje. Lägger barnet upp själv skall det ätas upp - annars ingen efterrätt.
    Barn är generellt otroligt dåliga på att avgöra hur mycket mat som är en lagom portion.
  • Kimona
    Rockan skrev 2011-10-31 18:09:17 följande:
    Barn är generellt otroligt dåliga på att avgöra hur mycket mat som är en lagom portion.
    Jojo, men lite koll får man väl ha som förälder. Jag tänkte mer att barnet kan tala om att "Jag vill ha lite potatis och mycket morötter"
  • Rockan
    Rockan skrev 2011-10-31 18:09:17 följande:
    Oj, jag var lite för snabb. Barn är generellt otroligt dåliga på att avgöra vad som är en lagom portion, och jag tror inte de lär sig av att "tvingas" äta upp för att få efterrätt.
  • Telly

Jag äter för övrigt själv inte alltid upp maten. Är ju omöjligt att veta hur mycket man kommer att orka och jag försöker verkligen lära mig att inte äta mig proppmätt. Vilket är jättesvårt, eftersom man redan i skolan tvingades äta upp, även om det var mattanterna som bestämt portionen. Grrrr. Jättesvårt att avbryta ett gammalt dumt beteende som detta.

• AAEV

Oj vad många svar :)

Jag håller med er flesta, jag äter aldrig upp maten oavsett hur små portioner jag tar, så för mig är det en korkad regel. :) 

Alexander 081026 Eleonora 091123
  • Kimona
    AAEV skrev 2011-10-31 18:31:35 följande:
    Oj vad många svar :)

Jag håller med er flesta, jag äter aldrig upp maten oavsett hur små portioner jag tar, så för mig är det en korkad regel. :) 
    Men hur ställer du dig till att man iaf begär barnet att smaka på allt på tallriken?
  • Boel1

Nej, vi har ingen sån regel. Vi har sällan efterrätt också, så då tycker jag det är ännu mindre anledning att säga så. Jag ger inga krav vid maten, försöker uppmuntra till att smaka och berömmer när de smakar. Men inget beröm för att de ätit upp eller skäll för att de ätit lite.
     Om jag ser till mig själv så kan jag ofta vara mätt på mat men ändå vilja ha efterrätt, så varför ska barn tvingas äta upp sin mat innan de får efterrätt?

Svar på tråden "du får ingen efterrätt förrän du ätit upp"