• Anonym

pessar?

Nån som känner för att dela med sig av sina erfarenheter av pessar? Både vanligt och cervixpessar skulle vara intressant att höra om! Funderar nämligen på om det kanske skulle kunna vara en metod för mig, känner att jag inte vill ge mig in i hormonträsket igen.

Tack på förhand!

• Svar på tråden pessar?
  • Anonym (Undrar också)

Vill också veta.

• Anonym

Jag har använt vanligt pessar några månader, och fördelarna är att det är hormonfritt och lätt att sätta in, känns inget när det är på plats.
    Nackdelen är ju att det krävs planering,  och att det måste sitta i 6 timmar efter sex och att man då inte ska duscha.  Inte så frächt på morgonen kanske.
    Dumt nog struntade jag i att sätta in pessaret en gång när vi hade bråttom och jag ändå trodde det var en säker period.  Blev gravid direkt, så nu kommer jag nog byta preventivmedel. 

• Gullhönan

vadå inte duscha? Det var bland det fånigaste jag hört. Klart man kan duscha med pessar.
    Planering är väl inget större problem då man ha det insatt jämt. Och tar ut det varannan dag.

• Anonym
    Gullhönan skrev 2011-11-04 00:31:57 följande:
    vadå inte duscha? Det var bland det fånigaste jag hört. Klart man kan duscha med pessar.
    Planering är väl inget större problem då man ha det insatt jämt. Och tar ut det varannan dag.
    Bland det fånigaste du hört?   I bruksanvisningen till mitt pessar står tydligt att man inte ska duscha förrän minst sex timmar efter samlag.  

Jag pratar som sagt om vanligt pessar, och det måste för övrigt man ta ut efter senast 24 timmar för att undvika infektioner.
    Du pratar antagligen inte om vanligt pessar, utan cervixpessar.
  • Gullhönan

Jaha, -  duscha upp i slidan. Måste det ju vara menat.
    Fast det ska man ju ändå inte göra nån gång.
    Men duscha kroppen och underlivet utanpå är ju inga som helst problem, vilket pessar man än har. 

• Anonym
    Gullhönan skrev 2011-11-04 21:44:47 följande:
    Jaha, -  duscha upp i slidan. Måste det ju vara menat.
    Fast det ska man ju ändå inte göra nån gång.
    Men duscha kroppen och underlivet utanpå är ju inga som helst problem, vilket pessar man än har. 
    Nä, vanlig dusch alltså.   Frågade särskilt min bm om det också.
  • Gullhönan

Men det är ju ett helt absurt råd utan nån som helst grund. Erkänner att jag häpnar en smula.

Absolut ingenting händer inuti slidan när du duschar och pessaret sitter precis lika säkert vare sig du badar, duschar eller gympar.

Då måste jag säga att det är ett fånigt råd, som inte är sant, du har en okunnig barnmorska.
    Var lite mer kritisk. Hur anser du att det påverkar pessaret?

Och att du glömde sätta in pessaret? Alltså, vitsen med pessar är ju att man kan ha bråttom. Eftersom det redan är insatt. Det är ju det som är en av fördelarna med pessar framför kondom. Plus att det är billigare, mer miljövänligt och inte känns.

Och att du blev gravid för att du inte använde pessar, beror ju inte på pessaret, utan att du inte fått till en bra strategi som passade dig.
    Med cervipessar, så har man det alltså insatt hela tiden och tar ut och tvättar med två dygns mellanrum. Sätter in det med den milda pessargelen. Klar för spontant sex igen... och man kan duscha precis när och hur mycket man vill utan att pessaret eller säkerheten påverkas.

Har man cervixpesar kan man tydligt se när man är som mest fertil, då kan man ju om man vill öka säkerheten ytterligare kombinera med avbrutet och pessar, eller kondom. Och alltid ha akut-p-piller hemma ifall det inte blev som man tänkt. För visst kan alla göra fel ibland. 

• Gullhönan

Alltså, jag kan tydligen inte stava till cervixpessar... Svårt ord. Men jag gillar det ändå.

• Boombabymamman

Jag har haft pessar, först ett vanligt latexpessar, sen en nyare sort (hårdare) i silikon. Tyckte den senare var lite svårare att få ur. Det blev lite väl mycket grävande om ni förstår. Men det är ju bra att det sker utveckling på området. Superbra preventivmedel annars, om man t ex jämför med kondom. Jag gillade heller inte att gå tillbaka till p-pillerna. 
    De senaste åren har jag inte använt något preventivmedel, eftersom vi försöker bli med barn.  

• Gullhönan

Faktiskt så kan man använda pessar för att BLI med barn också. I bl a USA så självinseminerar man med pessar. Då blir det fler spermier på rätt ställe, som inte förstörs av den sura slidmiljön.
    Och sen kan man ju se precis när man har rätt sekret för att bli gravid. Krävs ju spermieledande sekret för att det ska funka.  Har man ätit p-piller länge kan man ha det under en väldigt kort tid och spermierna överlever inte om de inte har rätt sekret som håller dem vid liv och hjälper dem in. Ett sekret sorterar till och med bort taskiga spermier.
    Fast lika romantiskt är det ju förstås inte... 

Svar på tråden pessar?