• Anonym

pessar?

Nån som känner för att dela med sig av sina erfarenheter av pessar? Både vanligt och cervixpessar skulle vara intressant att höra om! Funderar nämligen på om det kanske skulle kunna vara en metod för mig, känner att jag inte vill ge mig in i hormonträsket igen.

Tack på förhand!

• Svar på tråden pessar?
  • Anonym
    Gullhönan skrev 2011-11-05 22:43:01 följande:
    Men det är ju ett helt absurt råd utan nån som helst grund. Erkänner att jag häpnar en smula.

Absolut ingenting händer inuti slidan när du duschar och pessaret sitter precis lika säkert vare sig du badar, duschar eller gympar.

Då måste jag säga att det är ett fånigt råd, som inte är sant, du har en okunnig barnmorska.
    Var lite mer kritisk. Hur anser du att det påverkar pessaret?

Och att du glömde sätta in pessaret? Alltså, vitsen med pessar är ju att man kan ha bråttom. Eftersom det redan är insatt. Det är ju det som är en av fördelarna med pessar framför kondom. Plus att det är billigare, mer miljövänligt och inte känns.

Och att du blev gravid för att du inte använde pessar, beror ju inte på pessaret, utan att du inte fått till en bra strategi som passade dig.
    Med cervipessar, så har man det alltså insatt hela tiden och tar ut och tvättar med två dygns mellanrum. Sätter in det med den milda pessargelen. Klar för spontant sex igen... och man kan duscha precis när och hur mycket man vill utan att pessaret eller säkerheten påverkas.

Har man cervixpesar kan man tydligt se när man är som mest fertil, då kan man ju om man vill öka säkerheten ytterligare kombinera med avbrutet och pessar, eller kondom. Och alltid ha akut-p-piller hemma ifall det inte blev som man tänkt. För visst kan alla göra fel ibland. 
    Min bm gick faktiskt och frågade en annan barnmorska också om detta med att duscha. 
    Men eftersom du aldrig använt ett sånt pessar, och inte ens läst bruksanvisningen där det uttrycken står att man inte ska duscha de närmaste timmarna, så anser jag inte att du bör ge råd om det.

Jag har väl aldrig skrivit att det beror på pessaret att jag blev gravid!
    Använde ju liksom inte ens pessaret vid det tillfället
  • Anonym

Ja, just det.   Det spermiedödande medlet man använder tillsammans med pessaret, håller bara en timma, sen måste man ta på nytt.   Så det är inte att bara tro att man kan sätta in det och köra på när som helst inom det närmaste dygnet.

• Gullhönan

Näe, använd inte spermiedödande medel. Googla "spermiedödande medel UVI" så fattar ni.
    Med pessargel finns inget sånt med att passa tider . Den är dessutom godare och behaglig för slidan...
    Så jo, det är bara att köra på-  i två dygn dessutom. Men det finns så fruktansvärt många missuppfattningar om pessar och folk som vill snacka skit om det, utan att veta fakta. Verkar det som. 

• Gullhönan

Kvällens roligaste. Jodå, jag har använt många sorters pessar ( och alltid duschat när jag behövt)
    Men det stämmer sid 8 , Milex instruktions, så står det två knäppa saker. Att man inte ska duscha och att man ska ta ut pessaret så snart som möjligt. ( efter de sex timmarna då..)Behölver man ju inte alls. Och att man måste använda spermiedödande gel.tredje knäppa saken. Måste man INTE!!! 
    I Danmark har de till och med förbjudit den.
    Och efter noggrann genom läsning inser jag att jag har en "vaginalhåla" ha ha ha....
    Däremot står det inte att man kan ha Milex som menskopp, det är vad jag har den till numer.

Och jag menade inte att du blev gravid pga dåligt pessar, men hade du haft ett annat sätt att använda det, hade du kunnat haft sex direkt hur bråttom det än var.... 
    Man kan ju bli gravid med ett perfekt insatt pessar också, även om det är ovanligt. Samma med kondom ( och allt annat, liksom sterilisering) 

• Anonym

Jag förstår heller inte varför man inte ska duscha efteråt. Grejen med pessar är att man kan ha det inne hela natten och ta ut det på morgonen. Det är inte som kondom som man ska och vill ta av direkt, och som man inte kanske vet var man ska göra av. Pessaret sitter lugnt kvar och man tar ut det på morgonen när man gör sig iordning

• Anonym
    Gullhönan skrev 2011-11-06 19:18:30 följande:
    Näe, använd inte spermiedödande medel. Googla "spermiedödande medel UVI" så fattar ni.
    Med pessargel finns inget sånt med att passa tider . Den är dessutom godare och behaglig för slidan...
    Så jo, det är bara att köra på-  i två dygn dessutom. Men det finns så fruktansvärt många missuppfattningar om pessar och folk som vill snacka skit om det, utan att veta fakta. Verkar det som. 
    Hoppas verkligen att folk inte följer dina "råd", utan lyssnar på sina barnmorskor istället.
    Hur kan du ge rådet att man inte ska använda spermiedödande medel, när det är en  förutsättning för att pessaret ska fungera som det ska?    Hoppas att du bara ville märka ord, och inte menar allvar med att man ska använda pessaret som det är. 
    Pessargel är spermiedödande, så det var förstås det jag menade när jag skrev spermiedödande medel.

Nej, det är inte att bara "köra på" i två dygn med vanligt pessar, glöm det!   Följ instruktionerna istället, de finns för en anledning!

Jag är inte alls ute efter att snacka skit om pessar, skrev bara fördelar och nackdelar som jag upplevt det.
    Värre i så fall att  som du sprida ut en massa falsk info som kan få till följd att pessaret inte funkar som det ska eller ge en infektion.   

Antingen är du helt okunnig, eller så har du fortfarande inte förstått att det är vanligt pessar jag pratar om, och inte cervixpessar.    Jag har ingen som helst erfarenhet av cervixpessar, och skulle därför aldrig vara så dum att jag sitter och försöker ge absurda råd om det.

Så om det är cervixpessar du pratar om, var då tydlig med det, och försök inte sitta och ge felaktiga råd om vanligt pessar.
    Faktiskt så behöver du inte ens anmärka på mina ord, eftersom det i så fall är två helt olika pessar vi pratar om!
    Cervixpessar kan tydligen sitta inne i två dygn, och det är ok att duscha, men håll dig till att ge råd om den sortens pessar då!
  • Anonym

Ja, konstigt om det blir många missuppfattningar om pessar, när det finns de som av någon anledning hävdar att tillverkarens instruktioner och bruksanvisningen inte bör följas, utan kommer med egna påhittade anvisningar, utan någon som helst grund.

Skulle gärna vilja se en pålitlig källa på att vanligt pessar kan användas utan spermiedödande gel och att det kan sitta inne i två dygn i streck!     Som det är nu är det bara "Gullhönans" egna ord mot tillverkaren och barnmorskornas.     Undrar vad som väger tyngst? 

• Gullhönan

Skrev till Miracon och diskuterade duschregeln, och hon ska ändra det. 
    Det är en form av direktöversättning från engelskan och hon ansåg att kvinnor kan väl använda sunt förnuft...( och duscha, men inte upp i slidan)
    Spermiedödande kräm är enbart Nonoxynol-9 som ökar risken för infektioner( alla sorters, urinvägsinfekton, svaminfektion, könssjukdomar) och dödar spermier, men förstör också cellmembranen i slidan. Den är toxisk, irriterande och dålig för både människor och miljö.
    Är absolut INTE nödvändig att använda med pessar.
    Pessargel,som det finns många sorter av ,just i Sverige Contragel grön, är INTE spermiedödande, men immobiliserar spermierna genom att mjölksyran är sur. Vilket slidan, men inte spermier mår bra av. Är ni i Tyskland köp direkt från Apotek, i Danmark fins pessarcreme på Apotek.
    Slidpessar, Milex kan man ha insatt ett dygn i taget, cervixpessar, FemCap kan vara insatt två dygn i taget.
    Inget pessar orsakar infektioner och självklart ska man använda det korrekt. Dvs ha rätt storlek, sätta in det rätt, ha det kvar se timmar efter samlag.
    Nä, jag var väl otydlig. Men har man använt pessar så länge och så många sorter( fyra tror jag, Ortho, Prentif,Milex och FemCap) som jag, så har man ju lärt sig en del genom åren. 
    Man kan inte prata om "vanligt" pessar. Vilket pessar är vanligast?
    Men superbra att det blev en intressant pessardiskussion med nån som faktiskt också använt pessar. Kul!

• Anonym
    Anonym skrev 2011-10-31 19:46:08 följande:
    Nån som känner för att dela med sig av sina erfarenheter av pessar? Både vanligt och cervixpessar skulle vara intressant att höra om! Funderar nämligen på om det kanske skulle kunna vara en metod för mig, känner att jag inte vill ge mig in i hormonträsket igen.

Tack på förhand!

Jag har ett vanligt Milex-pessar och det har jag/vi anv till å från sen mars-07.
    Det har fungerat bra så sett att jag har inte blivit gravid när vi använt det trots att jag oftast anv det utan spermiedödande medel.
    Ingen av oss har heller märkt av det under sex.
    Jag har inte fått någon uvi av det. 

Den enda nackdelen jag har märkt är att det kan vara lite trist att måsta grejsa med det down there innan sex... Kan uppleva att det kan förstöra min lust lite. Å andra sidan kan man ju se till att sätta det på plats när som helst under dagen långt före man ev har sex.... Sen så tappar ju det ev spermiedödande medlet förmodligen sin verkan en del om det tillförts många timmar före samlag. Å andra sidan är det troligtvis ändå främst den fysiska barriären av pessaret som är det viktigaste skyddet.
    Numera vågar jag inte helt lita på pessar-metoden enbart eftersom jag verkligen inte vill ha flera barn - och pga att jag glömmer bort att sätta in det;  så när när vi väl får en chans till sex så  så har jag inget skydd alls - därför måste jag ha ett annat skydd nu! 

En bra sak med slidpessar är att man kan anv den som menskopp.   

Antalet oplanerade graviditeter är högre med pessar än med t ex p-piller.
    Men ffa beror säkerheten på att man sätter den på rätt plats och att man alltid har den inne under samlag såklart....
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-12-05 09:27:47 följande:

Jag har ett vanligt Milex-pessar och det har jag/vi anv till å från sen mars-07.
    Det har fungerat bra så sett att jag har inte blivit gravid när vi använt det trots att jag oftast anv det utan spermiedödande medel.
    Ingen av oss har heller märkt av det under sex.
    Jag har inte fått någon uvi av det. 

Den enda nackdelen jag har märkt är att det kan vara lite trist att måsta grejsa med det down there innan sex... Kan uppleva att det kan förstöra min lust lite. Å andra sidan kan man ju se till att sätta det på plats när som helst under dagen långt före man ev har sex.... Sen så tappar ju det ev spermiedödande medlet förmodligen sin verkan en del om det tillförts många timmar före samlag. Å andra sidan är det troligtvis ändå främst den fysiska barriären av pessaret som är det viktigaste skyddet.
    Numera vågar jag inte helt lita på pessar-metoden enbart eftersom jag verkligen inte vill ha flera barn - och pga att jag glömmer bort att sätta in det;  så när när vi väl får en chans till sex så  så har jag inget skydd alls - därför måste jag ha ett annat skydd nu! 

En bra sak med slidpessar är att man kan anv den som menskopp.   

Antalet oplanerade graviditeter är högre med pessar än med t ex p-piller.
    Men ffa beror säkerheten på att man sätter den på rätt plats och att man alltid har den inne under samlag såklart....
    Det bästa med Milex som mensskydd är att då kan ha sex samtidigt också...Flört
    (Går ju inte med vanliga menskopppar) 
Svar på tråden pessar?