• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Blandade frågor, myter och annat.

Ja, här kommer lite myter, hur bra är ni på att skilja myter från verklighet?

Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Blandade frågor, myter och annat.
  • SilverLadyG
    faffner skrev 2011-10-31 22:01:02 följande:
    Jag har fått lära på fysiologin (biologiprogrammet) för ett par år sedan att smaklökarna sitter spridda på tungan och att vi alltså inte har ett "map"-system.
    Men du...I TS flöd påståendet "Vi känner smaker som salt, surt, sött och beskt på olika platser på tungan", inget om map-system, map-system är mera som en schematisk bild av verkligheten. Visst känner vi inte så som på bilden det kan väl vem som helst förstå som att förstå att i naturen finns det inga direkta gränslinjer.
    Ja vi känner smaker på olika platser på tungan eftersom vissa smaklökar är starkare på vissa ställen på tungan och har receptorer för en. Hur svårt kan det vara att förstå?
    Ät själv en citron och känn vart på tungan känner du mest smaken...prova samma med salt, vart känner du smaken som mest.
    När du äter citron, känner du smaken över hela tungan?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    SilverLadyG skrev 2011-10-31 22:15:49 följande:
    Men du...I TS flöd påståendet "Vi känner smaker som salt, surt, sött och beskt på olika platser på tungan", inget om map-system, map-system är mera som en schematisk bild av verkligheten. Visst känner vi inte så som på bilden det kan väl vem som helst förstå som att förstå att i naturen finns det inga direkta gränslinjer.
    Ja vi känner smaker på olika platser på tungan eftersom vissa smaklökar är starkare på vissa ställen på tungan och har receptorer för en. Hur svårt kan det vara att förstå?
    Ät själv en citron och känn vart på tungan känner du mest smaken...prova samma med salt, vart känner du smaken som mest.
    Där kan jag ge dig rätt, den frågan var lite otydlig på det sättet.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • faffner
    SilverLadyG skrev 2011-10-31 22:15:49 följande:
    Nja, jag tror poängen är att alla smaklökar finns överallt på tungan, men att de kan sitta tätare på vissa ställen. Så tekniskt sätt kan man inte säga att vi känner smakerna på olika platser eftersom smaklökarna finns överallt. man känner ju trots allt smakerna var man än har dem på tungan. Det blir ju inte helt smaklöst vissa ställen :)
  • faffner
    faffner skrev 2011-10-31 22:19:36 följande:
    Nja, jag tror poängen är att alla smaklökar finns överallt på tungan, men att de kan sitta tätare på vissa ställen. Så tekniskt sätt kan man inte säga att vi känner smakerna på olika platser eftersom smaklökarna finns överallt. man känner ju trots allt smakerna var man än har dem på tungan. Det blir ju inte helt smaklöst vissa ställen :)
    Oj, nu klickade jag på skicka för tidigt. jag skulle tillägga: men visst känns de mer där vissa smaklökar sitter med koncentrerade!
  • SilverLadyG

Sorry TS men jag är väldigt petig hur jag läser olika frågor, 6 år på Uni har gjort mig extremt petig eftersom det man har lärt sig är att ifrågasätta allt och allaSkrattande
    Jag vet vad jag har lärt migSkrattandeoch av vilka. Jag håller fortfarande fast vid mina åsikter..Solig Frågan om hundar lämnar jag bakom mig, vet endast på ytan och enligt mina erfarenheter kan inte jag se på något sätt hur en hund kan svettas, alltså avge vätska via svettkörtlar som vi människor.
    Samt det med huvudet, kan inte förstå eftersom jag måste ta mig tid och undersöka saken närmare, jag vill veta exakt varför och då måste jag logga in till Science eller Medline eller till en motsvarande sida. Men jag är för trött idag. Tack för diskussionenSkrattande

• SilverLadyG
    faffner skrev 2011-10-31 22:19:36 följande:
    Då kommer vi att gå in på diskussionen om receptorer på smaklökarna som "läser" av olika smaker...då måste vi gå igenom step by step hela systemet med enzymer och receptorer m.m. Smaklökarna ser faktiskt olika ut när det gäller den kemiska sammansättningen...Ohh det kommer att ta halva natten att förklara det, väljer att lämna det bakom mig nu.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    SilverLadyG skrev 2011-10-31 22:28:58 följande:
    Sorry TS men jag är väldigt petig hur jag läser olika frågor, 6 år på Uni har gjort mig extremt petig eftersom det man har lärt sig är att ifrågasätta allt och allaSkrattande
    Jag vet vad jag har lärt migSkrattandeoch av vilka. Jag håller fortfarande fast vid mina åsikter..Solig Frågan om hundar lämnar jag bakom mig, vet endast på ytan och enligt mina erfarenheter kan inte jag se på något sätt hur en hund kan svettas, alltså avge vätska via svettkörtlar som vi människor.
    Samt det med huvudet, kan inte förstå eftersom jag måste ta mig tid och undersöka saken närmare, jag vill veta exakt varför och då måste jag logga in till Science eller Medline eller till en motsvarande sida. Men jag är för trött idag. Tack för diskussionenSkrattande
    Vilken bok var det du läste det i?
    Du borde ha lärt dig att inte be om ursäkt för ditt ifrågasättande också. Om folk tar illa upp är det deras problem och de får väl sätta sig i ett hörn och gråta eller prata med en terapeut eller något liknande.. Drömmer

Angående huvudet så är det inte så konstigt, huvudet är en liten yta som inte har stora blodkärl. Myten "fungerar" under förhållanden där man har kläder men inte mössa på sig, då är förlusten från huvudet större.

Dock måste jag ifrågasätta ditt ifrågasättande här, den enda rimliga positionen du kunde ha tagit var "jag vet inte"/"jag ifrågasätter det, kan jag få se en källa?" eftersom du uppenbarligen saknar kunskap om området. Men ändå valde du att skriva motsatsen:
    SilverLadyG skrev 2011-10-31 21:28:12 följande:
    "Människor förlorar mest värme genom huvudet, främst skalpen"- ja det stämmer att den största delen av värmeförlust sker genom huvudet något med blodkärl att göra.
    Varför?
Svar på tråden Blandade frågor, myter och annat.