• taxsandra

Vaför är det så få som börjar tidigt med pottan?

Varför är det så många som tycker att det är konstigt att börja tidigt med pottan?
    Varför är det så många som väntar så länge med att börja med pottan?

Min dotter är nu 13½ månad hon har bajsat på pottan sen hon var ca 10 månader och sen dess har det bara hänt 6 gånger att hon bajsat i blöjan. Hon säger till att hon vill bajsa och behöver gå på pottan.

Jag tycker att det är natuligt att börja tidgt att ge barnen ett altenativ för blöjan de ska ju ändå gå på pottan för eller senare.

• Svar på tråden Vaför är det så få som börjar tidigt med pottan?
  • tre guldklimpar
    Tilda78 skrev 2011-11-02 23:00:35 följande:
    Enligt mitt BVC kan man inte påskynda processen att bli blöjfri. Det ska tydligen till ett ämne i hjärnan för att de ska kunna bli helt blöjfria, o det kommer när det kommer. Precis som att man lär sig gå o annat som har med mognad att göra.
  • tre guldklimpar
    Tilda78 skrev 2011-11-02 23:00:35 följande:
    Enligt mitt BVC kan man inte påskynda processen att bli blöjfri. Det ska tydligen till ett ämne i hjärnan för att de ska kunna bli helt blöjfria, o det kommer när det kommer. Precis som att man lär sig gå o annat som har med mognad att göra.
    Helt rätt!!! Man kan inte påskynda den processen utan det har mycket riktigt att göra med ett ämne i hjärnan. En utav mina nära släktingar, en barnläkare, har forskat kring just detta.
    De barn som man tror sig ha pottränat skulle ändå blivit "torra" vid den åldern. 
  • chrissandra

Har aldrig ägt en potta trots att jag har flera barn, har aldrig stressat dem med toaträning och ändå har alla blivit blöjfria vid 2,5 år.

"Olyckor" totalt med alla min barn kan man räkna på handens fingrar, de har varit redo när blöjan har åkt och de har sluppit gå igenom en massa onödiga misslyckanden innan. 

• vittra
    Donum skrev 2011-11-02 22:40:20 följande:
    Och inte är vi skapta för att krypa heller, men det stadiet behöver de flesta barn ta sig igenom innan de kan börja gå. 

Saknar man biologisk funktion att känna när man är nödig så gör man. Att sedan somliga stressar fram barn att verka "kompetenta" på ett område de ännu inte har utvecklats att behärska är en helt annan sak.  
    Enligt vetenskaplig forskning saknar man då ingen biologisk funktion, tvärtom har vi förmågan att känna och kontrollera tömningsfunktionen redan när vi föds! Så du pratar i nattmössan.

Handlar inte om att stressa fram, handlar om att erbjuda bebisen alternativ som gör att blöjan aldrig blir den där dåliga vanan över huvudtaget.

Och angående det du skrev tidigare att alla blir torra samtidigt oavsett träning, varifrån har du fått det?! Rent hittepå! Mina barn blev då inte torra i 3-4 års ålder som majoriteten av barnen idag blir. För några decennier sedan existerade inte ens tanken på att man skulle ha blöja i flera års tid. Det är en ny företeelse i västvärlden att tro att barn inte är "mogna" för att kunna kissa och bajsa normalt förrän i skolåldern! Sorgligt är vad det är. Och synd om barnen. Märkligt att i andra delar av världen "mognar" tydligen barnen betydligt tidigare... redan som spädbarn faktiskt.
  • vittra
    tre guldklimpar skrev 2011-11-02 23:49:31 följande:
    Helt rätt!!! Man kan inte påskynda den processen utan det har mycket riktigt att göra med ett ämne i hjärnan. En utav mina nära släktingar, en barnläkare, har forskat kring just detta.
    De barn som man tror sig ha pottränat skulle ändå blivit "torra" vid den åldern. 
    Hur förklarar denna läkare hur åldern för när barn blir blöjfria har ökat med flera år de senaste decennierna, men bara i västvärlden? Och hur förklarar han att vi som börjar tidigt de facto har blöjfria barn tidigare? "Ändå blivit torra"? Eh knappast. Hade jag bara fortsatt haft blöja på mina hade de inte varit torra som 1-åringar, det kan jag garantera. Precis lika lite som alla 3-4 åringar där ute som går med blöja för att föräldrarna är för bekväma för att bryta mönstret.
  • Kina79
    vittra skrev 2011-11-02 23:56:19 följande:
    Hur förklarar denna läkare hur åldern för när barn blir blöjfria har ökat med flera år de senaste decennierna, men bara i västvärlden? Och hur förklarar han att vi som börjar tidigt de facto har blöjfria barn tidigare? "Ändå blivit torra"? Eh knappast. Hade jag bara fortsatt haft blöja på mina hade de inte varit torra som 1-åringar, det kan jag garantera. Precis lika lite som alla 3-4 åringar där ute som går med blöja för att föräldrarna är för bekväma för att bryta mönstret.
    Min äldsta blev blöjfri dagtid (för det är väl det som diskuteras? nattetid har med hormoner att göra och kan inte tränas fram) vid 2år och 7 månaders ålder

Andra dottern vid exakt 2år och 1 vecka

tredje dottern är nu 18 månader och vi har flyttat till Kina. Här är barnen torra när de är 1 ca. Utan några större undantag. och det är för att de inte använder blöja, lyssnar på barnen och lär dem tidigt.
    Vi har nu köpt potta och toasits med stege till lillan och tänkte börja så smått.
    I maj början hon nursery (då fyller hon 2) och min tanke är att hon ska vara torr då.

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Donum
    vittra skrev 2011-11-02 23:52:53 följande:
    Enligt vetenskaplig forskning saknar man då ingen biologisk funktion, tvärtom har vi förmågan att känna och kontrollera tömningsfunktionen redan när vi föds! Så du pratar i nattmössan.

Handlar inte om att stressa fram, handlar om att erbjuda bebisen alternativ som gör att blöjan aldrig blir den där dåliga vanan över huvudtaget.

Och angående det du skrev tidigare att alla blir torra samtidigt oavsett träning, varifrån har du fått det?! Rent hittepå! Mina barn blev då inte torra i 3-4 års ålder som majoriteten av barnen idag blir. För några decennier sedan existerade inte ens tanken på att man skulle ha blöja i flera års tid. Det är en ny företeelse i västvärlden att tro att barn inte är "mogna" för att kunna kissa och bajsa normalt förrän i skolåldern! Sorgligt är vad det är. Och synd om barnen. Märkligt att i andra delar av världen "mognar" tydligen barnen betydligt tidigare... redan som spädbarn faktiskt.
    Eller så pratar du i nattmössan?
    Som sagt, det finns inget annat däggdjur som försöker få nyfödda/ung avkomma att kontrollera blåsa och avföring. Det är ingen ny företeelse. En ny företeelse är snarare att förvänta sig att så små ska kunna kontrollera blåsa och avföring. 

Jag hävdar med bestämdhet att så små barn inte ska erbjudas alternativ eftersom de inte har förmågan att välja utan blir förvirrade av just alternativ.  

Jag har fått det ifrån vetenskaplig forskning att det inte spelar någon roll när man börjar potträning. Barn blir torra när de är mogna för det oavsett.

För övrigt är de flesta torra vid 2,5 - 3 års ålder. Inte 3-4 års ålder. När dina barn börjar skolan vet jag inte, men mina börjar inte förrän vid 6 år. 

• vittra
    Donum skrev 2011-11-03 07:34:41 följande:
    Eller så pratar du i nattmössan?
    Som sagt, det finns inget annat däggdjur som försöker få nyfödda/ung avkomma att kontrollera blåsa och avföring. Det är ingen ny företeelse. En ny företeelse är snarare att förvänta sig att så små ska kunna kontrollera blåsa och avföring. 

Jag hävdar med bestämdhet att så små barn inte ska erbjudas alternativ eftersom de inte har förmågan att välja utan blir förvirrade av just alternativ.  

Jag har fått det ifrån vetenskaplig forskning att det inte spelar någon roll när man börjar potträning. Barn blir torra när de är mogna för det oavsett.

För övrigt är de flesta torra vid 2,5 - 3 års ålder. Inte 3-4 års ålder. När dina barn börjar skolan vet jag inte, men mina börjar inte förrän vid 6 år. 
    Vad pratar du om!? Försöker få? Ingen "försöker få" någonting, det är helt naturligt! Menar du att djur har blöja? Eller vart vill du komma? Det är inte en ny företeelse att låta barnen kissa och bajsa som de ska! Herregud var får du allt ifrån?? Jag har studerat ämnet, en källa på att du har fel är tex Cole mfl 2010.

Du säger att du får det från vetenskaplig forskning att det inte spelar någon roll, källa på det? Källa på att barn är torra vid 2,5 år? Källa på att barn alltid har varit torra vid 2,5 år, och är det i hela världen. KÄLLA.
  • vittra

Förklara Kinas barn och övriga världens.

Svar på tråden Vaför är det så få som börjar tidigt med pottan?