• taxsandra

Vaför är det så få som börjar tidigt med pottan?

Varför är det så många som tycker att det är konstigt att börja tidigt med pottan?
    Varför är det så många som väntar så länge med att börja med pottan?

Min dotter är nu 13½ månad hon har bajsat på pottan sen hon var ca 10 månader och sen dess har det bara hänt 6 gånger att hon bajsat i blöjan. Hon säger till att hon vill bajsa och behöver gå på pottan.

Jag tycker att det är natuligt att börja tidgt att ge barnen ett altenativ för blöjan de ska ju ändå gå på pottan för eller senare.

• Svar på tråden Vaför är det så få som börjar tidigt med pottan?
  • Kina79
    vittra skrev 2011-11-03 09:42:42 följande:
    Vad pratar du om!? Försöker få? Ingen "försöker få" någonting, det är helt naturligt! Menar du att djur har blöja? Eller vart vill du komma? Det är inte en ny företeelse att låta barnen kissa och bajsa som de ska! Herregud var får du allt ifrån?? Jag har studerat ämnet, en källa på att du har fel är tex Cole mfl 2010.

Du säger att du får det från vetenskaplig forskning att det inte spelar någon roll, källa på det? Källa på att barn är torra vid 2,5 år? Källa på att barn alltid har varit torra vid 2,5 år, och är det i hela världen. KÄLLA.
    vittra skrev 2011-11-03 09:44:22 följande:
    Förklara Kinas barn och övriga världens.
    Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • mamma 10

Min dotter är ett år gammal och sen någon månad tillbaka har vi erbjudit pottan så fort vi känt att blöjan varit torr före mat, efter mat, före och efter sovning. Kommer det så kommer det... Och senaste tiden har det kommit varje gång! Både kiss och bajs.

Så jag tror bara det är bra att erbjuda möjligheten. Det handliar inte om att tvinga, utan om att ge barnet möjligheten. Om barnet får välja mellan att vara blöt eller att vara torr i blöjan, gissar jag att de flesta föredrar det senare........

• Höstbebis2010

Vi har satt sonen på pottan till och från sen han var 8 månader, men varje gång illvrålar han..Han tycker verkligen inte om pottan. Nu är han  snart ett år och vi tänker fortsätta försöka. Nån gång kanske han går med på att sitta där en liten stund och vi kan påbörja avvänjning av blöjan.

• Mabaja

Vi kommer börja potträna efter nyår. Som det är nu så är hon inte redo (dvs kan/vill inte sitta still).

• CallGirl
    Donum skrev 2011-11-03 07:34:41 följande:
    Eller så pratar du i nattmössan?
    Som sagt, det finns inget annat däggdjur som försöker få nyfödda/ung avkomma att kontrollera blåsa och avföring. Det är ingen ny företeelse. En ny företeelse är snarare att förvänta sig att så små ska kunna kontrollera blåsa och avföring. 

Jag hävdar med bestämdhet att så små barn inte ska erbjudas alternativ eftersom de inte har förmågan att välja utan blir förvirrade av just alternativ.  

Jag har fått det ifrån vetenskaplig forskning att det inte spelar någon roll när man börjar potträning. Barn blir torra när de är mogna för det oavsett.

För övrigt är de flesta torra vid 2,5 - 3 års ålder. Inte 3-4 års ålder. När dina barn börjar skolan vet jag inte, men mina börjar inte förrän vid 6 år. 
    Läs och lär www.dn.se/nyheter/vetenskap/barn-blir-torra-allt-senare
  • CallGirl

För att svara på TS så tror jag att föräldrar idag saknar kunskapen om att det går att sätta barn på pottan tidigare. Hade jag inte hört talas om EC hade mitt barn knappast varit helt torr dagtid vid 18 månader.

• one fine day

håller med TS!

Vi har börjat med pottan när sonen var ca 8 månader, för att han var intresserad och ville sätta sig där och då tog vi av blöjan innan han gjorde det och lät honom sitta där en stund, som en lek. Till detta skall det tilläggas att han är lite över sin tid, ganska stor, började gå med stöd när han var 8 månader så det kanske påverkar. Vi satte honom alltid på pottan på morgonen, efter lunch och efter middag, det blev en bra rutin för honom. Men vi hade tur, han brukade alltid bajsa just efter måltid så det blev enkelt

Han har alltid älskat att sitta på blöjan. INgen tvång, bara lek. Och så ut kom det ibland ngt, ibland inget. Men det var inte viktigt då.

Vi fortsatte med det och sen han var ca 1 år så lärde vi honom att säga när han ville bajsa.

Han har ej bajsat i blöjan sen han var ca 13 månader, säger alltid när han vill bajsa och då sätter vi honom på pottan. Han har blöja på dagen och på natten, han kissar fortfarande i blöjan (är 20 månader nu)men det är helt ok.

INgen tvång, utan bara en bra rutin som alla mår bra av. Vad är det så komplicerad?

• Sagali84

Här pratar vi känsliga ämnen...

För den som vill så finns det ett forum som heter ECSweden.se där man kan läsa mer om det här...men åker man till afrika, sydamerika eller asien så ser man inga 3åringar som springer runt med blöja iallafall...intressant...

• taxsandra
    Tilda78 skrev 2011-11-02 23:00:35 följande:
    Enligt mitt BVC kan man inte påskynda processen att bli blöjfri. Det ska tydligen till ett ämne i hjärnan för att de ska kunna bli helt blöjfria, o det kommer när det kommer. Precis som att man lär sig gå o annat som har med mognad att göra.
    det handlar ju inte om att bli blöjfri utan ge barnet ett val
Svar på tråden Vaför är det så få som börjar tidigt med pottan?