• Slaria

OMÖJLIGT att rengöra ugnsglaset, tips??

Jag har en IKEA-ugn, relativt ny, som jag idag hade tänkt rengöra. Själva ugnen var inga problem men det var när jag plockade loss glaset och skulle rengöra det som problemen började. Jag får det inte rent utan hur jag än gör är det fortfarande immigt/flammigt och brun/beiga till färgen, man ser helt enkelt inte riktigt igenom glaset.

Jag har provat att spraya såpa i ugnen och sen starta den, cilitbang, gnugga sockerbit, jif-rengöring, diskmedel, skrapa och svinto (dock bara lite i hörnen och de hjälpte föga)

SÅ, har nån ett riktigt husmor-tips som inte kan gå fel? För jag blir snart galen och slänger ut ugnen!

• Svar på tråden OMÖJLIGT att rengöra ugnsglaset, tips??
  • Kakan85

Strö över bakpulver och häll sedan på ättika, det är min mans bästa knep. =)

• Queenie70

Har du en sån där skrapa för glashällar?

• JeanneDArc

Ja rakblad då.. men det är kanske ungefär detsamma som en sådan där skrapa?

• Slaria

Tack!

Jag ska prova bakpulver och ättika imorgon!

Det är en skrapa för glashällor som jag redan använt, och tyvärr fungerade det inte, eller det tog bort det yttersta lagret så glaset blev slätt men tog inte bort smutsen.

Fortsätt gärna tipsa!!

• SunnyDay

Såg att du redan testat svinto, det brukar jag ta på mitt ugnsglas (fast det är en gammal ugn så jag struntar i om det skulle bli repor)

• Suzy QX

Det enda jag har märkt som hjälpt mot sådana sirapsliknande fastbrända fläckar är mr muscle ugnsspray. Frätande på hud så använd handskar. Säkerligen inte speciellt miljövänligt men klart effektivast.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Rigmor Mortis

Tandkräm. Man måste gnugga en del men det går bättre med tandkräm än allt annat jag testat (inkl. ugnsspray)

Svar på tråden OMÖJLIGT att rengöra ugnsglaset, tips??