• Slaria

OMÖJLIGT att rengöra ugnsglaset, tips??

Jag har en IKEA-ugn, relativt ny, som jag idag hade tänkt rengöra. Själva ugnen var inga problem men det var när jag plockade loss glaset och skulle rengöra det som problemen började. Jag får det inte rent utan hur jag än gör är det fortfarande immigt/flammigt och brun/beiga till färgen, man ser helt enkelt inte riktigt igenom glaset.

Jag har provat att spraya såpa i ugnen och sen starta den, cilitbang, gnugga sockerbit, jif-rengöring, diskmedel, skrapa och svinto (dock bara lite i hörnen och de hjälpte föga)

SÅ, har nån ett riktigt husmor-tips som inte kan gå fel? För jag blir snart galen och slänger ut ugnen!

• Svar på tråden OMÖJLIGT att rengöra ugnsglaset, tips??
  • knisse

aska pa blöt hushalsrulle.
    om du tex har en kamin är det perfekt att göra rent glaset pa kaminen med

Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • Jennicken

Jag använder K2r Ugn & Grill rengörare. Det är ett skum man sprutar på och sen låter sitta över natten. 

Ugnen såg helt ny ut efter en gångs användning. Kan verkligen rekommenderas :)  

• Plutteli

Bikarbonat med citron och lite såpa. Vår ugn i ex-lägenheten gick inte att se in i genom ugnsluckan, körde två omgångar med bikarbonatmix och sen var den som ny! Man får fortfarande gnugga lite men det går bort :D

• LivräddMedStil
    Suzy QX skrev 2011-11-02 10:22:23 följande:
    Det enda jag har märkt som hjälpt mot sådana sirapsliknande fastbrända fläckar är mr muscle ugnsspray. Frätande på hud så använd handskar. Säkerligen inte speciellt miljövänligt men klart effektivast.
    Det här är utan tvekan det bästa jag testat. Trodde faktiskt aldrig våran skulle bli ren, men med mr Muscle ugnsspray gick det löjligt lätt!
  • Klar
    Kakan85 skrev 2011-11-01 20:17:09 följande:

Strö över bakpulver och häll sedan på ättika, det är min mans bästa knep. =)

Hur gör man, har du testat det själv?

på vilket sätt de är bra ihop?utvekla gärna..
  • Klar

jag har testat Ätika spritt ,för att rengöra min toa stol,det blev ren å bra.

• Klar
    Jennicken skrev 2011-11-02 17:03:20 följande:

Jag använder K2r Ugn & Grill rengörare. Det är ett skum man sprutar på och sen låter sitta över natten. 

Ugnen såg helt ny ut efter en gångs användning. Kan verkligen rekommenderas :)  

var köper man k2r   m.m???????
  • Meus Veritas

Prövade bakpulver o ättika o det var det sämsta nånsin. Stank vidrigt i hela huset!!! O inte hjälpte det det minsta heller, rekomenderas inte

• Tutilure
    Klar skrev 2011-11-17 20:24:18 följande:
    var köper man k2r   m.m???????
    I mataffären, bland rengöringsprodukterna.
    Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Lampsken

ja ugnsrent funkar bäst...
    mr muscle, k2r osv... luktar apa så man knappt kan andas..speciellt om man är astmatiker som jag, öppna fönstret, ha handskar.. men det är garanterat den bästa lösningen.
    Säger bara swooop o det e borta.

• Rainbow gg

Hej, tar upp den här gamla tråden för det känns onödigt att starta en ny!
    Jag håller på att flyttstäda och har fått ungen ren men fönstret blir lixom flammigt på insidan. Jag har rengjort med ugnsrengöring och hällskrapa och det ÄR ju rent men som sagt "flammigt", ser nästan kladdigt ut. Som om man tagit en smörklick och smetat ut. Alla andra sidor är helt OK.
    Ja..
    Tips? :)

• Excentriskan

Testa blöt tidningspapper och gnugga.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Ante D

Jag använde mig en glasskrapa  samt rikligt med fönsterputs, lossnade direkt.

Svar på tråden OMÖJLIGT att rengöra ugnsglaset, tips??