• Ladybird12

Mager kattunge?

Ja funderar lite på vad som är normalt för en liten 9 veckors kattunge att väga.
    Dom är tre i kullen. Största hanen väger 778 g, mellan hanen vägen 725 gram och honan väger bara 593 gram.
    Katterna är vanliga bondkatter av modell mindre och slankare.
    Katterna äter torrfoder sen ett tag tillbaka. Dom äter fortfarande från mammakatt men vet inte hur mkt hon har att ge dem. Dom har fri tillgång till vatten och torrfoder dygnet runt.
    Dom går upp i vikt då ja vägt dem regelbundet, men lite väl beniga ändå har dom blivit den sista veckan.
    Är både utomhus och inne.
    Men ja tycker att mellan hanen och honan känns lite väl magra. Finns de nått man kan berika maten med för att ge dem lite extra hull.
    Dom är pigga och friska för övrigt.
    Känns som att ja vill avmaska dem, men är dom för små?
    Några tips?!

• Svar på tråden Mager kattunge?
  • nemo1

Ge kattungarna mjölkersättning och blötmat. Torrfodret ska vara för kattungar och det ska även mamman äta. Ett bra torrfoder för mamman och så små kattungar är RC:s babycat 34, blötlägg gärna med varmt vatten.  Kattungar väger runt 100 g när dom föds och en normal viktuppgång är 100g / vecka. Jag tycker det låter som att alla ungarna är för små

• nemo1

Både mamman och ungarna ska avmaskas och det kan man göra från tre veckors ålder, använd Banminth till så små. Rekommenderar dig även att inte ha ungarna ute då dom är lätta byten för andra djur.  Det är även lättare för er att hitta nya hem om dom inte är vana att vara ute. Tar för givet att du redan har kastrerat mamman då eftersom hon går ute, katter kan bli dräktiga direkt efter en förlossning. 

• Ladybird12

Då ska ja köpa avmaskning imån, hade bara till hundarna hemma.
    Alla våra katter är både ute och inne katter, och kommer vara. Våra kattungar får hänga med kattmamman ut för att lära sig. Och nya hem har vi redan till dem, så de är inga problem. Men förstår inte varför de skulle vara lättare att hitta hem om katterna är innekatter?
    Här på landet vill man inte bara ha sina katter inne å då är de en fördel om ungarna fått lära sig faror och jakt, lek å göra behov ut av mamma katt.

Men nu var de inte huruvida ja har mina katter ut/inne kastrerad/okastrerad frågan gällde, förstår inte hur de skulle kunna hjälpa mina misseungar att gå upp i vikt??

Utan gå upp vikt tips tack!

• MammaTillDomFinaste

bara en förklaring till inne-katt ungar! om man får kattungar och håller dem inne, så kan folk som vill ha dom välja om dom ska få gå ut eller ej. för de är ju inte så snällt att stänga in en katt som är van att gå ute de var nog det nemo01 tänkte på. Eftersom dina missar redan har hem så är det ju inget problem!

mata dom med de nemo föreslog och avmaska så går dom nog upp i vikt! 

• PumpkinQueen
    Ladybird12 skrev 2011-11-01 21:58:43 följande:
    Då ska ja köpa avmaskning imån, hade bara till hundarna hemma.
    Alla våra katter är både ute och inne katter, och kommer vara. Våra kattungar får hänga med kattmamman ut för att lära sig. Och nya hem har vi redan till dem, så de är inga problem. Men förstår inte varför de skulle vara lättare att hitta hem om katterna är innekatter?
    Här på landet vill man inte bara ha sina katter inne å då är de en fördel om ungarna fått lära sig faror och jakt, lek å göra behov ut av mamma katt.

Men nu var de inte huruvida ja har mina katter ut/inne kastrerad/okastrerad frågan gällde, förstår inte hur de skulle kunna hjälpa mina misseungar att gå upp i vikt??

Utan gå upp vikt tips tack!
    Men varför i hela världen skulle folk som bor på landet bry sig mindre om djur än de som bor i staden? Det är väl självklart att man 1) Tar katterna till veterinären om det är något fel på dem 2) Kastrerar innan man släpper ut dem. 3) Försäkrar  4) Vaccinerar och ID-märker

Tänk om kattmamman blir överkörd eller dödad när den är ute, vad ska du då göra med kattungarna? Ge dem lite Friskies torrfoder och hoppas på det bästa?
  • nemo1
    PumpkinQueen skrev 2011-11-02 14:16:31 följande:
    Men varför i hela världen skulle folk som bor på landet bry sig mindre om djur än de som bor i staden? Det är väl självklart att man 1) Tar katterna till veterinären om det är något fel på dem 2) Kastrerar innan man släpper ut dem. 3) Försäkrar  4) Vaccinerar och ID-märker

Tänk om kattmamman blir överkörd eller dödad när den är ute, vad ska du då göra med kattungarna? Ge dem lite Friskies torrfoder och hoppas på det bästa?
  • Ladybird12

Vart har jag skrivit att man bryr sig mindre om sina katter på landet? Kan inte se de i min text någonstans. Och inte hade ja ju katterna ute innan dom själva kunde och ville följa med mamma katt ut. De ja menade var att vill man ha en katt som ska kunna klara sig som både ute och inne katt, så köper man inte en kattunge som aldrig satt sin tass ute! Hur ska den klara av alla faror, och att jaga om den aldrig lärt sig av sin mamma. Vill man ha en katt som håller borta råttor och möss i stallet så är väl en van ute katt att föredra? Och katter tycker ja hör hemma både ute och inne för att uptäcka världen. Inte sitta inne hela dagarna. Men bara för att ja tycker som ja gör så tar ja inte sämre hand om mina katter än någon som har sina instängda. Och återigen så var de inte huruvida mina katter är inlåsta elr får gå ut som det handlade om, utan tips på nått gott och extra energi rikt för å få dem att lägga på hullet lite. Avmaskade är dom nu.

• PumpkinQueen
    Ladybird12 skrev 2011-11-02 15:07:25 följande:
    Vart har jag skrivit att man bryr sig mindre om sina katter på landet? Kan inte se de i min text någonstans. Och inte hade ja ju katterna ute innan dom själva kunde och ville följa med mamma katt ut. De ja menade var att vill man ha en katt som ska kunna klara sig som både ute och inne katt, så köper man inte en kattunge som aldrig satt sin tass ute! Hur ska den klara av alla faror, och att jaga om den aldrig lärt sig av sin mamma. Vill man ha en katt som håller borta råttor och möss i stallet så är väl en van ute katt att föredra? Och katter tycker ja hör hemma både ute och inne för att uptäcka världen. Inte sitta inne hela dagarna. Men bara för att ja tycker som ja gör så tar ja inte sämre hand om mina katter än någon som har sina instängda. Och återigen så var de inte huruvida mina katter är inlåsta elr får gå ut som det handlade om, utan tips på nått gott och extra energi rikt för å få dem att lägga på hullet lite. Avmaskade är dom nu.
    Det finns verkligen inget skäl till att låta små kattungar gå ute. Punkt slut. De blir inte sämre jägare för att de får leva sina första månader i trygghet.

Om du skriver i ett kattforum så får du räkna med att få reaktioner när du skriver att du utsätter dina djur för onödiga faror. Det är många djurälskare här som blir väldigt ledsna när de hör att djur far illa.

Du svarade inte heller på vad du ska göra med ungarna om kattmamman blir överkörd?
  • Ladybird12

Okej, mina djur far verkligen inte illa, punkt slut! Somsagt bor vi på landet, utan stora vägar å bara en lite grusväg som endast vi använder. Så att amman skulle på påkörd är de ganska liten risk för. Men OM de nu skulle hända mamman nått så skulle ungarna klara sig alldeles utmärkt eftersom dom äter mat själva, tror du inte det? Och OM de händer våra katter nått så tar vi dem självklart till vet. Varför skulle vi inte lixom? Kan inte se någonstans att vi inte tar dem till vet. Och som sagt så fick ungarna inte gå ut förren dom kunde springa å äta själva. Och mamman har fått gå ut om hon velat, eftersom hon är en katt som är van att gå ut å in som hon vill. Då hade hon fart mer illa av att bli instängd mot sin vilja och suttit där och ylat bara. Mattips var de jag bad om ja... Men de var visst svårt att hålla sig till ämnet?

• PumpkinQueen
    Ladybird12 skrev 2011-11-02 15:42:50 följande:
    Okej, mina djur far verkligen inte illa, punkt slut! Somsagt bor vi på landet, utan stora vägar å bara en lite grusväg som endast vi använder. Så att amman skulle på påkörd är de ganska liten risk för. Men OM de nu skulle hända mamman nått så skulle ungarna klara sig alldeles utmärkt eftersom dom äter mat själva, tror du inte det? Och OM de händer våra katter nått så tar vi dem självklart till vet. Varför skulle vi inte lixom? Kan inte se någonstans att vi inte tar dem till vet. Och som sagt så fick ungarna inte gå ut förren dom kunde springa å äta själva. Och mamman har fått gå ut om hon velat, eftersom hon är en katt som är van att gå ut å in som hon vill. Då hade hon fart mer illa av att bli instängd mot sin vilja och suttit där och ylat bara. Mattips var de jag bad om ja... Men de var visst svårt att hålla sig till ämnet?
    Det är LAG på att katter ska få vara hos sin mamma tills de är 12 veckor gamla, känner du till det? Denna lag finns till för att skydda katterna, de är inte redo att klara sig själva tidigare än så.

Hur bra tror du att dina kattungar skulle klarat sig om mamman blivit överkörd när de var nyfödda? Tänkte du en sekund på det innan du släppte ut henne? Självklart skulle hon inte fara illa av att få vara inne i några veckor. Att hon sitter och ylar beror troligtvis på att ni inte kastrerat henne, löpande honor låter mycket.
Svar på tråden Mager kattunge?