Inlägg från: PumpkinQueen |Visa alla inlägg
  • PumpkinQueen

Mager kattunge?

Ladybird12 skrev 2011-11-01 21:58:43 följande:
    Då ska ja köpa avmaskning imån, hade bara till hundarna hemma.
    Alla våra katter är både ute och inne katter, och kommer vara. Våra kattungar får hänga med kattmamman ut för att lära sig. Och nya hem har vi redan till dem, så de är inga problem. Men förstår inte varför de skulle vara lättare att hitta hem om katterna är innekatter?
    Här på landet vill man inte bara ha sina katter inne å då är de en fördel om ungarna fått lära sig faror och jakt, lek å göra behov ut av mamma katt.

Men nu var de inte huruvida ja har mina katter ut/inne kastrerad/okastrerad frågan gällde, förstår inte hur de skulle kunna hjälpa mina misseungar att gå upp i vikt??

Utan gå upp vikt tips tack!
    Men varför i hela världen skulle folk som bor på landet bry sig mindre om djur än de som bor i staden? Det är väl självklart att man 1) Tar katterna till veterinären om det är något fel på dem 2) Kastrerar innan man släpper ut dem. 3) Försäkrar  4) Vaccinerar och ID-märker

Tänk om kattmamman blir överkörd eller dödad när den är ute, vad ska du då göra med kattungarna? Ge dem lite Friskies torrfoder och hoppas på det bästa?
  • PumpkinQueen
    Ladybird12 skrev 2011-11-02 15:07:25 följande:
    Vart har jag skrivit att man bryr sig mindre om sina katter på landet? Kan inte se de i min text någonstans. Och inte hade ja ju katterna ute innan dom själva kunde och ville följa med mamma katt ut. De ja menade var att vill man ha en katt som ska kunna klara sig som både ute och inne katt, så köper man inte en kattunge som aldrig satt sin tass ute! Hur ska den klara av alla faror, och att jaga om den aldrig lärt sig av sin mamma. Vill man ha en katt som håller borta råttor och möss i stallet så är väl en van ute katt att föredra? Och katter tycker ja hör hemma både ute och inne för att uptäcka världen. Inte sitta inne hela dagarna. Men bara för att ja tycker som ja gör så tar ja inte sämre hand om mina katter än någon som har sina instängda. Och återigen så var de inte huruvida mina katter är inlåsta elr får gå ut som det handlade om, utan tips på nått gott och extra energi rikt för å få dem att lägga på hullet lite. Avmaskade är dom nu.
    Det finns verkligen inget skäl till att låta små kattungar gå ute. Punkt slut. De blir inte sämre jägare för att de får leva sina första månader i trygghet.

Om du skriver i ett kattforum så får du räkna med att få reaktioner när du skriver att du utsätter dina djur för onödiga faror. Det är många djurälskare här som blir väldigt ledsna när de hör att djur far illa.

Du svarade inte heller på vad du ska göra med ungarna om kattmamman blir överkörd?
  • PumpkinQueen
    Ladybird12 skrev 2011-11-02 15:42:50 följande:
    Okej, mina djur far verkligen inte illa, punkt slut! Somsagt bor vi på landet, utan stora vägar å bara en lite grusväg som endast vi använder. Så att amman skulle på påkörd är de ganska liten risk för. Men OM de nu skulle hända mamman nått så skulle ungarna klara sig alldeles utmärkt eftersom dom äter mat själva, tror du inte det? Och OM de händer våra katter nått så tar vi dem självklart till vet. Varför skulle vi inte lixom? Kan inte se någonstans att vi inte tar dem till vet. Och som sagt så fick ungarna inte gå ut förren dom kunde springa å äta själva. Och mamman har fått gå ut om hon velat, eftersom hon är en katt som är van att gå ut å in som hon vill. Då hade hon fart mer illa av att bli instängd mot sin vilja och suttit där och ylat bara. Mattips var de jag bad om ja... Men de var visst svårt att hålla sig till ämnet?
    Det är LAG på att katter ska få vara hos sin mamma tills de är 12 veckor gamla, känner du till det? Denna lag finns till för att skydda katterna, de är inte redo att klara sig själva tidigare än så.

Hur bra tror du att dina kattungar skulle klarat sig om mamman blivit överkörd när de var nyfödda? Tänkte du en sekund på det innan du släppte ut henne? Självklart skulle hon inte fara illa av att få vara inne i några veckor. Att hon sitter och ylar beror troligtvis på att ni inte kastrerat henne, löpande honor låter mycket.
  • PumpkinQueen

Ni tar alltså upp hemlösa katter som ett positivt exempel? Att de hemlösa katterna på något vis skulle vara förebilder för er? Jag blir helt mållös. Hur kan man sakna så mycket empati? Är ni på riktigt?

• PumpkinQueen
    mfe skrev 2011-11-03 12:04:02 följande:
    nej inte som positivt, men kattungarna klarar ju sig då eftersom mamman lär upp dem att jaga och sånt. varför skulle inte en huskatt kunna göra samma sak?
    Men de klarar sig ju inte heller. Om hemlösa katter klarat sig bra hade väl ingen tyckt att det var ett problem att vi har ca 100 000 hemlösa katter i det här landet?
  • PumpkinQueen
    mfe skrev 2011-11-03 12:52:23 följande:
    Nu säger du ju emot dig själv; det finns ca 100 000 hemlösa katter för att de överlever!
    Om de inte överlevt hade vi ju inte haft några hemlösa katter alls..
    Det tillkommer hela tiden nya hemlösa katter, genom att folk släpper ut sina katter och struntar i dem. Annars hade du haft rätt.
  • PumpkinQueen
    mfe skrev 2011-11-03 13:33:37 följande:
    dom människor som släpper ut katterna och sedan skiter i dom förtjänar inte att ha katter, men nu är det så att vi släpper ut katterna med deras mamma som håller koll på dem och de går inte långt, vi ser dem hela tiden och de kommer in när vi ropar eller när de vill.  Och det är inte roligt att ha en skrikande katt som verkligen behöver gå ut för den är nödig..
    Det är exakt samma sak. En människa som släpper ut katten och struntar i den tänker "Äh, katter klarar sig alltid. De mår bara bra av att springa ute i naturen. Katten är ju en självständig varelse som inte behöver oss människor". Det skiljer sig inte ett dugg från hur ni som släpper ut okastrerade katter (med eller utan ungar) tänker.
  • PumpkinQueen
    mfe skrev 2011-11-03 14:12:02 följande:
    men katten mår ju inte bra av att bara vara inne! en katt ska kunna vara ute och jaga som dom är gjorda för och sedan komma hem till värmen och ha någonstans att mysa upp sig på. Så du menar att om katten är kastrerad/steriliserad så gör det ingenting om den släpps ut för då kan det absolut inte hända nåt men är den inte det så kan vad som helst hända?
    Nej, det är inte riktigt så!

Vi märker på våran katt när den är i löpen och då släpper vi inte ut den, annars får hon vara ute hur mycket hon vill! Kattungen får gå ut 1-2 gånger om dagen och då får hon komma in när hon vill, hon är inte ute själv ens utan stannar på gården och går vi in eller kattmamman så går hon också in. De kan inte ens möta en bil där vi bor om de inte springer 1 km bort, de kan möta människor 25 meter genom skogen på gångvägen men inte annars.

Det är inte så vi släpper ut dem mitt i stan och tror allt ska gå bra!
    Jag menar att om den är kastrerad (det heter så för både honor och hanar, inte "steriliserad") så blir det inga fler kattungar, alltså bidrar man inte med problemet när det gäller hemlösa katter. Dessutom är en okastrerad katt mer benägen att hamna i farliga situationer, eftersom den bryr sig mer om ett revir och därför tenderar att röra sig på en större yta. De kan även få för sig att vandra iväg långt för att hitta någon att para sig med. När de parar sig löper de risk att drabbas av sjukdomar, bland annat är det vanligt att utekatter får en form av HIV.

Att hålla katten inne under löpen verkar vara en rätt dålig preventivmetod, eftersom hon ju bevisligen har fått kattungar. Eller hur? Det är inte alltid man kan märka när ett löp börjar. Dessutom kan det ju börja medan katten är ute, och då är ni chanslösa.
  • PumpkinQueen
    mfe skrev 2011-11-03 14:49:12 följande:
    det heter inte att en hona är kastrerad för det första, det heter steriliserad..
    våran katt går aldrig från våran gård då vi alltid ser henne och vi har massa katter runt om som är här och springer och hon bryr sig inte så länge det inte är på vår bakgård.
    Och skulle hon nu få kattungar så är det ju inte så att vi kastar ut henne och katterna, då ser vi till att de får va här tills de är 12 veckor sen ger vi iväg dem eller så behåller vi dem då våran katt alltid bara fått 2-3 st.

och en katt är gjord för att va ute och röra på sig, att få jaga och leva fritt, inte sitta instängd och bara ligga i soffan och bli fet!

när vi fick hem katten från min sambos mamma var den redan på väg att få kattungar och vi märker direkt på den att den är i löpen då den från början är jätte orolig och sedan springer runt, runt för att sedan börja skrika som en tok och vill ut hela tiden!

löpen börjar inte på en sekund, och eftersom hon är inne mesta delen av dagen förutom 4-5 timmar MAX som hon vill va ute så märker vi om hon är det eller inte.

du kanske inte känner eran katt så väl men det gör vi!
    Att sterilisera innebär att man skär av äggledarna. Att kastrera innebär att man plockar ut hela reproduktionsapparaten (äggstockar, livmoder och äggledare). Båda ingreppen gör att katten inte längre kan få ungar, men vid sterilisering försvinner inte löpet eller löp-beteendet. Det är väldigt få veterinärer idag som steriliserar honkatter, eftersom det är slitsamt för katten att löpa och en kastrering även tar bort risken för cancer i reproduktionsorganen. Man kastrerar alltså både konkatter och hankatter.

Du skriver att katten "är gjord för att vara ute". Vad menar du med det? Vem har "gjort" katten? Pratar du om gud nu eller? Katten som art kommer från varma ökenländer, de är inte alls anpassade till vårt klimat. Dessutom har vi haft den som husdjur under hundratals år, så man kan inte längre kalla den för ett vilt djur. Katter är husdjur.

Du beskriver ju själv att löpet inte börjar på en sekund. Alltså finns det ingen chans att ni kan avgöra när det verkligen börjar. Hon kan mycket väl börja löpa under de 4-5 timmar som hon är ute.
  • PumpkinQueen
    Ladybird12 skrev 2011-11-03 19:38:33 följande:
    Men katten användes ju ursprungligen till att hålla bort skadedjur. Kan inte tänka mig att dessa var innstänga jämt å ständigt.
    Faktum kvarstår: Katten som art kommer från VARMA länder. Den är inte anpassad till vårt klimat. I Mesopetamien eller Egypten kanske man "använde" katter till att hålla bort råttor för tusentals år sedan, men i Norden fanns under denna tid inte dessa katter (möjligtvis fanns väl Lodjur och andra stora rovkatter, men det är ju en annan sak).

Du verkar inte VILJA lyssna, så jag förstår inte varför jag ens lägger ner energi på att försöka förklara för dig varför man bör kastrera, vaccinera, id-märka och försäkra. (Eller, jo. Det förstår jag visst. Det är för att jag mår fysiskt dåligt av tanken på att det finns katter där ute som lider på grund av att människor väljer att bidra till att antalet hemlösa katter ökar.) Du verkar vilja strunta i allt detta, enbart för att "vi har alltid gjort så här". Jaha? Är det verkligen ett bra skäl till att fortsätta att göra på samma sätt? Nu har du fått informationen, så nu kan du inte längre hävda att du gör som du gör av okunskap. Vad du väljer att göra med denna kunskap är upp till dig. Du kan fortsätta att göra som ni alltid gjort, eller också kan du försöka göra det som du tror är bäst för katterna. Det är ditt val.
Svar på tråden Mager kattunge?