Inlägg från: Ladybird12 |Visa alla inlägg
  • Ladybird12

Mager kattunge?

Ja funderar lite på vad som är normalt för en liten 9 veckors kattunge att väga.
    Dom är tre i kullen. Största hanen väger 778 g, mellan hanen vägen 725 gram och honan väger bara 593 gram.
    Katterna är vanliga bondkatter av modell mindre och slankare.
    Katterna äter torrfoder sen ett tag tillbaka. Dom äter fortfarande från mammakatt men vet inte hur mkt hon har att ge dem. Dom har fri tillgång till vatten och torrfoder dygnet runt.
    Dom går upp i vikt då ja vägt dem regelbundet, men lite väl beniga ändå har dom blivit den sista veckan.
    Är både utomhus och inne.
    Men ja tycker att mellan hanen och honan känns lite väl magra. Finns de nått man kan berika maten med för att ge dem lite extra hull.
    Dom är pigga och friska för övrigt.
    Känns som att ja vill avmaska dem, men är dom för små?
    Några tips?!

• Svar på tråden Mager kattunge?
  • Ladybird12

Då ska ja köpa avmaskning imån, hade bara till hundarna hemma.
    Alla våra katter är både ute och inne katter, och kommer vara. Våra kattungar får hänga med kattmamman ut för att lära sig. Och nya hem har vi redan till dem, så de är inga problem. Men förstår inte varför de skulle vara lättare att hitta hem om katterna är innekatter?
    Här på landet vill man inte bara ha sina katter inne å då är de en fördel om ungarna fått lära sig faror och jakt, lek å göra behov ut av mamma katt.

Men nu var de inte huruvida ja har mina katter ut/inne kastrerad/okastrerad frågan gällde, förstår inte hur de skulle kunna hjälpa mina misseungar att gå upp i vikt??

Utan gå upp vikt tips tack!

• Ladybird12

Vart har jag skrivit att man bryr sig mindre om sina katter på landet? Kan inte se de i min text någonstans. Och inte hade ja ju katterna ute innan dom själva kunde och ville följa med mamma katt ut. De ja menade var att vill man ha en katt som ska kunna klara sig som både ute och inne katt, så köper man inte en kattunge som aldrig satt sin tass ute! Hur ska den klara av alla faror, och att jaga om den aldrig lärt sig av sin mamma. Vill man ha en katt som håller borta råttor och möss i stallet så är väl en van ute katt att föredra? Och katter tycker ja hör hemma både ute och inne för att uptäcka världen. Inte sitta inne hela dagarna. Men bara för att ja tycker som ja gör så tar ja inte sämre hand om mina katter än någon som har sina instängda. Och återigen så var de inte huruvida mina katter är inlåsta elr får gå ut som det handlade om, utan tips på nått gott och extra energi rikt för å få dem att lägga på hullet lite. Avmaskade är dom nu.

• Ladybird12

Okej, mina djur far verkligen inte illa, punkt slut! Somsagt bor vi på landet, utan stora vägar å bara en lite grusväg som endast vi använder. Så att amman skulle på påkörd är de ganska liten risk för. Men OM de nu skulle hända mamman nått så skulle ungarna klara sig alldeles utmärkt eftersom dom äter mat själva, tror du inte det? Och OM de händer våra katter nått så tar vi dem självklart till vet. Varför skulle vi inte lixom? Kan inte se någonstans att vi inte tar dem till vet. Och som sagt så fick ungarna inte gå ut förren dom kunde springa å äta själva. Och mamman har fått gå ut om hon velat, eftersom hon är en katt som är van att gå ut å in som hon vill. Då hade hon fart mer illa av att bli instängd mot sin vilja och suttit där och ylat bara. Mattips var de jag bad om ja... Men de var visst svårt att hålla sig till ämnet?

• Ladybird12

Mm jaja du vet nog säkert bäst hur alla andras katter mår och fungerar. Och usch va hemsk ja är som låter min mamma katt gå ut å göra sina behövs när hon säger till vid dörren. Hade varit mkt bättre att tvinga henne vara inne och gå på låda, som hon hatar! Fast du har säkert nån bra förklaring om att katter inte kan avsky låda... Usch jag är riktig hemsk å djurplågare som låter mina kattungar vara utan sin mamma korta stunder då och då fasten dom inte nått 12 veckor än. Å va hemsk ja är nu när mina ungar är lite förberedda på att vara utan sin mamma efter 12 veckor då dom flyttar! Å du vet säkert varför min katt ylar vid dörren, säkert för att hon löper! Under dräcktigheten då? Och funderar lite på vad våran KASTRERADE hankatt lider av då, eftersom han har samma beteende vid dörren när han vill ut... Eller kan de vara så att JAG lärt henne att säga till när hon vill gå ut å göra sina behov.

• Ladybird12

Åhh nån mer än jag som är hemsk å missköter sina katter ser ja! ;) Trodde nästan ja var ensam om utekatt. Tack för det hdkjd! Kattungarna är mer än gärna ute med mamman å hålet sig i närheten. Å klart mamma katt vill lära dem allt hon kan! Att vara katt! Våra katter hämtar också möss å fåglar å visar upp för ungarna.

• Ladybird12

Vi märkte ganska snart på mammakatt att hon behövde "egentid". Så ja som hdkjd skriver är det mer hemskt att hålla henne inne. Och ska man tänka på alla djur som finns ute som kan ta katterna så ja, men då skulle inte någon katt kunna vara ute! Därför måste dom ju lära sig av mamman! Dom lär sig ju inte själva hur man försvarar sig mot andra katter och rovdjur. Känns som detta bara spårar ur mer å mer. Tacka vet ja hederliga tjocka stallkatter som luktar sådär gott hö när dom kommer in. Men de är kanske fel de med...

• Ladybird12

Har heller aldrig varit med om katter som blivit dräcktiga så tätt inpå! Men va vet vi med utomhuskatter.... Vi kan ju inget...

• Ladybird12

Ja usch, dom borde veta bättre. Dom är ju trots allt bara utomhus katter, ajabaja. Undrar lite hur de hemlösa katterna kan ha kattungar som överlever när dom är ute hela tiden. Mamman kanske lär dem ute livet, vem vet.

• Ladybird12

Men katten användes ju ursprungligen till att hålla bort skadedjur. Kan inte tänka mig att dessa var innstänga jämt å ständigt.

• Ladybird12

Åhh va de var svårt att hålla sig till ämnet här.... Att de ska vara så svårt. Vikt ökningstips var de ja sökte efter.

Svar på tråden Mager kattunge?