Inlägg från: Anonym (husägare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (husägare)

Skambud?

Anonym (Skambud) skrev 2011-11-02 09:46:38 följande:
    Huset har pantbrev på 1,5 milj så det finns nog goda marginaler för säljarna. Bankens krav på oss är dock att vi måste skriva in i kontraktet att vår bostad blir såld för x kr inom 4 månader så det är några parametrar för säljarna att beakta.
    Fast pantbreven säger ju egentligen inget om säljarens marginaler. När vi köpte vårt hus för 2,9 milj fanns det pantbev på 630.000, säljaren hade lån på 2,7 milj och huset var värderat till 3,1 milj.
  • Anonym (husägare)
    Lowika skrev 2011-11-02 09:59:22 följande:
    VA?... Pantbreven tas ut på den summa huset är belånat på. Det där är en omöjlighet. isf hade de blancolån på 2 mille!... inte troligt
    Nej, det är snarare ganska ovanligt men ingen omöjlighet.
  • Anonym (husägare)
    Lowika skrev 2011-11-02 10:01:55 följande:
    du får gärna förklara hur.....
    Alltså, jag kan ju inte förklara hur det kom sig i just vårat fall, men jag vet ju att det var så. Vår bank var ganska förvånade när vi satt och skulle skriva papper på huset, men sa också att det finns fastigheter som är belånade till ett mycke högre värde än vad det finns pantbrev för.
  • Anonym (husägare)
    Anonym skrev 2011-11-02 10:04:26 följande:
    Varför lägga skambud när huset redan är så billigt. Oförskämt tycker jag.
    Hur kan du avgöra att huset är billigt? Du vet ju inget alls om det? Var det ligger, i vilket skick det är osv.....
  • Anonym (husägare)
    Anonym (Milla) skrev 2011-11-02 10:28:07 följande:
    Min faster sålde sin lägenhet nyligen. hon ville ha 4,5 för den. fick skambud på 3,6 och 3,8. Nästan så man blir förbannad.
    Men varför ska man bli sur? Det är ju bara att säga tack, men nej tack, och sen är saken ur världen.
  • Anonym (husägare)
    Anonym (Skambud) skrev 2011-11-02 10:35:40 följande:
    OK, är det t ex blanco lån då? Det kan väl inte röra sig om stora belopp, eller?
    Jo, det var blancolån på mer än 2 milj. De var tagna som flera mindra lån under en femårsperiod då huset skulle renoveras.
  • Anonym (husägare)
    Anonym (lantis) skrev 2011-11-02 12:52:36 följande:
    Frukansvärt löjliga priser, hutlöst!!!!

Protestera mot de dyra priserna, man ska väl ha råd att leva med?
    Här får man stor villa med pool och skog för det priset! Det är dags att ändra marknadsvärdet , för det är ju ni kunder som gör det möjligt att ta ut så mkt då ni trissar upp priserna....

Jag bor i stort hus, egen skog, egen sandstrand, Köpte huset för 500 000 kr! Det ger oss pengar över till många bilar, snöskotrar, fyrhjuling mm. Det är inte skryt absolut inte, men det är värt att inte bo upp alla pengar! 
    Men alla vi som inte vill bo på landet då? Vi få helt enkelt betala vad det kostar, och det är inte jämförbart med ett hus i Stockholm och ett hus i lilla Ramnäs utanför Västerås tex.
  • Anonym (husägare)
    Falumamman skrev 2011-11-02 15:30:55 följande:
    ni med hus i miljonklassen (alltså 2 milj och uppåt) vad blir den totala månadskostnaden p det huset? *nyfiken*
    Vi betalade 2,9 milj för vårt hus, och den totala månadskostnaden inkl drift är ca 18.000:-
  • Anonym (husägare)
    Anonym (ö) skrev 2011-11-02 15:37:36 följande:
    Hittar man ett hus som ligger i ett dyrt område så får man betala för sig om man vill ha huset.

Vi bor utanför Västerås på Tidö-Lindö. Det är inte billigt här men det är här vi vill bo.
    Vi hade kunnat bo någon annanstans utanför Västerås där det är billigare men det vill vi inte.
    Ja, Tidö-Lindö är verkligen jättefint
  • Anonym (husägare)
    Anonym (Dyrt!) skrev 2011-11-03 13:48:09 följande:
    Huset mittemot mamma såldes för 20000:- för några år sen. Fullt beboeligt om än inte hypermodernt. Hade sålts för 9000:- gången innan,kanske fem år innan. Ett annat hus hemma var till salu i kanske 15 år innan de nästan gav bort det för under 20000:- Ett annat,visserligen en del att göra,men jättestort såldes för 3000:- För kanske 10 år sen såldes ett helt nyrenoverat radhus med nybyggt garage för 40000: Fullt möjligt! Hus hemma kan vara till salu i många månader och åratal innan de "ges" bort. Mammas hus skulle hon få maximalt 50000:- för om ens det. Taxerat för kanske 150000:- Ren förlust. Befolkningen har minskat från 4500 på 60-talet till kanske 1000 numer. Min mosters hus i en by i lappland såldes för 45000:- förr året och det tyckte vi var dyrt! I avfolkningsbygder med få eller inga affärer,knappt skola,långt till stan och inga jobb är husen så här billiga. Sätt mammas hus här och det går för 700000:- kanske! Och sätt vårt i Djursholm och det kostar minst 20 mille. Allt är relativt beroende på var huset står!
    Var nånstans mer exakt finns de här billiga husen? Mer än att bara säga "i Lappland" typ.......
  • Anonym (husägare)
    Anonym (Dyrt!) skrev 2011-11-03 18:09:21 följande:
    Jag kanske inte vill outa mig totalt! Eller sprida dynga  över en enskild ort.  Men vill du inte tro mig så varsågod. Jag har INGA skäl att ljuga,jag bara säger som det är att på vissa orter är det så här. Husen reas ut eller förblir osålda för ingen vill bo där och har man hamnat där flyttar man inte för då förlorar man för mycket på husförsäljningen. Naturligtvis är det en himla skillnad på Umeås innerstad mot gruvorterna norröver t.e.x! Precis som det är skillnad mellan  t.ex Jönköping och ggvv-regionen.
    Varför låter du så aggressiv? Jag är genuint intresserad av vart man kan hitta så billiga hus och förstår inte varför det var svårt att svara på
    Jag förstår inte heller på vilket sätt du skulle "outa dig" eller "sprida dynga" över en ort bara för att du
    talar om att det finns billiga hus.
Svar på tråden Skambud?