Inlägg från: Maramina |Visa alla inlägg
  • Maramina

Skambud?

Vilket skick är huset i och vad är taxeringsvärdet? Om huset inte är i superdåligt skick skulle jag nog inte lägga mig under taxeringsvärdet i alla fall. Är det i bra skick med bra standard så skulle taxeringsvärdet plus lite till vara rimligt som utgångsbud/skambud. Det finns lite olika ställen där man kan se vad hus kan vara värda och vad hus i området har gått på. Ett ställe dom jag hört talas om, som jag inte har provat är booli.se. Där kan man se priser på sålda hus. Kanske det kan ge er en fingervisning på vad hus i området gått för och vad som är rimligt att ge som ett första bud?

I och med att huset varit ute ett tag så verkar ju huset inte vara sådär jätte intressant för andra intressenter. Visst, någon annan kan komma och vara villiga att ge det pris som huset står på nu, men vill ni chansa lite, och därmed riskera att inte få huset, så lägger ni ett mycket lägre pris som ni mer eller mindre tar för givet att säljarna tackar nej till. Sedan har ni is i magen och hoppas på att de ångrar sig, vilket det är stor chans till att de gör förr eller senare om de redan har fått tag på en ny bostad.

Är huset i dåligt skick så skulle jag om jag vore ni, gå ner ett par hundra tusen och sedan ta med en klausul om att ni vill besiktiga huset. Om säljarna accepterar detta så tar ni in besiktningsman och även hantverkare som gör en första ungefärlig bedömning av vad det skulle kosta att åtgärda det som behöver åtgärdas. Sedan  när ni fått koll på vad det skulle kosta att fixa till huset så drar ni av den summa (eller i alla fall stora delar av den summa) som allt renoverande skulle gå på från ert bud.

• Maramina
    Anonym (Skambud) skrev 2011-11-02 15:31:15 följande:
    Taxeringsvärdet ligger på ca 2,3 milj.
    Om jag vore er så skulle jag ge ett bud på 2,3. Om ni har tur så accepterar säljaren budet. Se då till att ha med klausulen med besiktning och ta sedan och sänk ert bud för allt som behöver fixas och som inte nämnts vid visning. Om säljarna inte accepterar det och ni känner att ni vill chansa lite (och riskera att inte få huset) så är ni helt enkelt coola och står fast vid ert bud. Vi har flera vänner som gjort så och efter ihärdigt väntande, i vissa fall har det handlat om månader (!) så har de fått sitt hus till ett riktigt bra pris.

Om du bor i Göteborgsområdet så kan du gärna inboxa mig om du vill få tips på en riktigt bra besiktningsman. Han hittade fel på ett hus som några kompisar till oss var intresserade av och som gjorde att de kunde sänka priset ytterligare några hundra tusen, förrutom det skambud de redan hade lagt.
  • Maramina
    Anonym (Skambud) skrev 2011-11-03 10:28:03 följande:
    Är det vanligt att man lägger in klausul gällande besiktning och sen sänker priset på felen?
    Jag vet inte hur vanligt det är, men jag tror inte att det är helt ovanligt. Det är ju lite därför man har besiktning av hus för att man ska bli varse om vilka problem som eventuellt kan finnas med huset. Visar det sig att det är mer som behöver åtgärdas än vad man trodde från början så har man ju, om man har klausulen, rätt att häva köpet eller som är mer vanligt förhandla om priset på huset. Oftast så går säljarna med på att förhandla om priset för annars så måste de ju mer eller mindre börja om från början med försäljningen med nya visningar och nya budgivningar osv.
  • Maramina
    Anonym (Skambud) skrev 2011-11-07 21:52:52 följande:
    Japp återkommer med info framöver Tyst
    Lycka till! Jag håller tummarna!
Svar på tråden Skambud?