Anonym skrev 2011-11-02 20:27:37 följande:
Berätta gärna lite om vad det är som gör relationen bra/dålig.
Vår relation var okej tills barnet kom. Det som gjorde att det brakade samman fullständigt var att tendenser hon visat tidigare blev mer framträdande. Hon såg sig som en del i vår familj, som om hon var lika delaktig som vi i vårt hem, vårt barn, vårt liv. Att hon hade åsikter om vilka gardiner vi skulle ha och vilken tvättmaskin vi skulle köpa kunde jag ta och ignorera, men att hon så fullständigt inkompetensförklarade oss som föräldrar, det gick inte. Hon ville bara inte acceptera att vi som föräldrar bestämde över barnet, att det inte fanns något att diskutera eller kompromissa om. Ju mer hon tjatade om att hon skulle få flaskmata, byta blöja, vara barnvakt, desto mindre sugna var vi på att åka dit. Ju fler "goda" råd hon kom med oombedd, desto mindre benägna var vi att fråga om någonting över huvud taget.
Och av någon anledning var det ju givetvis jag som var den onda. Hennes barn kunde ju inte göra något fel/ha så konstiga idéer, så det måste ju komma från mig. Och att vi inte gjorde precis som hon hade gjort med sina barn, det var tydligen en rak sågning av hennes föräldraskap.
Så mitt råd är att i första hand skapa en bra relation till dina barn, där ni tycker om varandra, och respekterar varandras gränser, där ni kan prata om allt och stöttar varandra. Sen, när det nu blir aktuellt, respektera dina barns val av partner, och ge aldrig, aldrig några råd om de inte faktiskt ber om dem.