• emmgus

Hinnsvepning, funkade det för er?

Är gravid i v 39 och fick igår en hinnsvepning.
    Fick testat göra en i måndags men då var inte tappen tillräckligt mogen. Banrmorskan testade göra en igår med inställningen att det har nog inte hänt mycket men blev riktigt glatt överaskad och glad när de hänt jätte mycket och jag var öppen 2,5cm!
    Hon kunde göra svepningen ordentligt och kände bebisens huvud under undersökningen =)

Min barnmorska var som sagt hoppfull, men jag har inte känt något sen igår när jag gjorde det vid 15:00.
    Ingen slempropp, inga blödningar och inga värkar.

Förstår att det kan ta upp till ibland tre dygn innan något händer (om det ens händer något) Men chanserna ökar ju om man redan är mogen vilket jag var eftersom jag öppnat mig.

Så till er andra som gjort det.
    Hur funkade det för er?
    Och när drog det igång och hur?

Tacksam för svar =)

• Svar på tråden Hinnsvepning, funkade det för er?
  • emmgus

Ja alltså för vissa funkar det helt enkelt inte och vi verkar va några av dom tyvärr. Är på BF+3 idag. Men ni får gå över tre veckor i ert län då eller?

• Rainbow brite

Ts gör en egen hinnsvepning om du kan

• emmgus

Hur tusan gör man då? Hon sa ju att jag själv kunde känna huvudet på bebisen om jag försökte, o de är ju där dom drar omkring.

• Rainbow brite
    emmgus skrev 2011-11-16 18:02:24 följande:
    Hur tusan gör man då? Hon sa ju att jag själv kunde känna huvudet på bebisen om jag försökte, o de är ju där dom drar omkring.

Mena hon att du kan känna barnets huvud om du känner på tappen?

Ja man kan känna bebisens huvud

Ja du lättast är om du står på huk och var noga med att ha kortklipta naglar och rena händer     
  • emmgus
    Rainbow brite skrev 2011-11-16 18:08:44 följande:
    Mena hon att du kan känna barnets huvud om du känner på tappen?

Ja man kan känna bebisens huvud

Ja du lättast är om du står på huk och var noga med att ha kortklipta naglar och rena händer     
    Där sket de sig, kan inte stå på huk, kan knappt stå upprätt de senaste dagarna för jag har så ont.
    Men får hoppas det drar igång ändå!
  • bumbi 84
    emmgus skrev 2011-11-16 19:28:00 följande:
    Där sket de sig, kan inte stå på huk, kan knappt stå upprätt de senaste dagarna för jag har så ont.
    Men får hoppas det drar igång ändå!

Be gubben din
    Tre tjejjer ♥-07,-09,-10♥ Bf 120112
  • Jerci

För min del funkade det med 1 ordentlig gång! Läkaren gjorde den kl 11 tror jag och värkarna satte igång på kvällen/natten sen. Gick på stan efter hinnsvepningen och höll igång så länge jag orkade. sen blev det fika, film och säng! Jobbigt att behöva gå o vänta. Hoppas det kommit igång eller gör det snart! Lycka till!

Många säger sig sett en ängel, men jag har hållit en i min famn!
  • emmgus
    Jerci skrev 2011-11-17 10:14:16 följande:
    För min del funkade det med 1 ordentlig gång! Läkaren gjorde den kl 11 tror jag och värkarna satte igång på kvällen/natten sen. Gick på stan efter hinnsvepningen och höll igång så länge jag orkade. sen blev det fika, film och säng! Jobbigt att behöva gå o vänta. Hoppas det kommit igång eller gör det snart! Lycka till!
    Nej efter tre hinnsvepningar så får man nog inse att det funkar inte för mig!
  • Rainbow brite

Alltså vissa säjer att deras hinnsvepningar gjorde ont medans vissa säjer att det inte gjorde ont och på de flesta där det lyckats var av dom som sa det gjorde ont.

Gjordes fel hinnsvepningar på dom andra eller?

Hoppas det kommer igång för dig ts snart. Synd du ska behöva vänta   

• Rainbow brite
    emmgus skrev 2011-11-17 13:52:21 följande:
    Nu är de på gång! Ska in på kontroll!

Men gud vad skoj Vad har hänt?
  • Adamama
    emmgus skrev 2011-11-17 13:52:21 följande:
    Nu är de på gång! Ska in på kontroll!
    Åh, vad spännande! Lycka till!!
    ♥ tvåbarnsmamma på god väg att bli trebarnsmamma ♥
  • Emelianfian

Fick en hinnsvepning i måndags och här har inte hänt något men då var jag inte mogen alls så läkarn var inte så hoppfull. Ska tillbaka till läkarn på måndag och är då i vecka 38+2 och då hoppas jag att han gör en ny. Är hinnsvepning typ massage på tappen eller? Menar eftersom den kan ges även om ingenting hänt. Hur gör man det själv?

♥ Flicka 7 dec 2007 - Pojke 29 jan 2009 - Väntar pojke BF 2 dec 2011♥
  • Adamama
    Emelianfian skrev 2011-11-17 15:23:15 följande:
    Fick en hinnsvepning i måndags och här har inte hänt något men då var jag inte mogen alls så läkarn var inte så hoppfull. Ska tillbaka till läkarn på måndag och är då i vecka 38+2 och då hoppas jag att han gör en ny. Är hinnsvepning typ massage på tappen eller? Menar eftersom den kan ges även om ingenting hänt. Hur gör man det själv?
    Nej, som jag fattat det är hinnsvepning just att man rör på hinnan, se den utmärkta bilden tidigare i tråden. (inlägg 46).

Men man kan få tappmassage också. Det har jag fått, läkaren kallade det "norsk massage", tror det var tappen han drog och gnuggade då typ. Dagen efter hade jag bebis.
  • Eileen1
    emmgus skrev 2011-11-18 11:42:29 följande:
    Han föddes igår 18:51:) stor grabb på 53cm och 4490 g!!
    GRATTIS! till grabbenGlad
  • Adamama
    emmgus skrev 2011-11-18 11:42:29 följande:
    Han föddes igår 18:51:) stor grabb på 53cm och 4490 g!!
    Äntligen! Grattis!
  • Soffen

Ok, nu vet jag att inte ens tre hinnsvepningar hjälpte på mig. Jag blev ändå överburen och igångsatt den 18 nov. Men nu är bebisen här, allt gick bra och det är ju det viktigaste!

Lycka till ni andra som fortfarande väntar på era små bebisar. Förhoppningsvis fungerar svepningarna bättre för er! 

Svar på tråden Hinnsvepning, funkade det för er?