• LoTmamma

KUB-resultat

Hej,

Ahh vi vet inte hur vi ska göra.
    Vi hade bestämt oss innan för att gå vidare med fvp eller mkp om vi fick en sämre risk än 1/1000.
    Nu fick vi 1/3276 för DS och 1/500 för de andra två.
    Alltså mycket sämre...

Men vet inte, ska vi verkligen gå vidare, känns inte helt rätt.
    Vi är helt säkra på att vi skulle ta bort det om vi fick veta att det var ngt utav de två svåra kromosomrubbningarna ( och kanske även ds) men samtidigt så är ju risken större att få missfall med ett friskt barn om vi gör mkp än att det faktiskt är ett sjukt barn..

Ahh, måste bara älta lite...

Jag är 36 år, Ultraljudet såg bra ut, nackspalt på 1,7mm i vecka 12+6 så det måste varit blodprovet som drog ner det.

• Svar på tråden KUB-resultat
  • Sweet life

Resultatet från KUB är högst opålitligt!

Har en kompis som jobbar med att göra KUB på gravida kvinnor och säger att dem inte ens kan ta betalt av dem som inte får det gratis för att det är så opålitligt och att det väldigt sällan stämmer när det gäller de som får högre risker...

• LoTmamma
    Sweet life skrev 2011-11-03 13:45:58 följande:
    Resultatet från KUB är högst opålitligt!

Har en kompis som jobbar med att göra KUB på gravida kvinnor och säger att dem inte ens kan ta betalt av dem som inte får det gratis för att det är så opålitligt och att det väldigt sällan stämmer när det gäller de som får högre risker...
    Men ska det inte vara att 90% av kromosomrubbningar hittas hos dem som ligger under gränsen 1/200 ?
    Sen är det ju många som får superdåliga siffror  men där det ändå inte är ngt.
    Vårt "problem" är ju mer det motsatta att vi fått hyfsade siffror ( fast jag tycker 1/500 är dåligt) men är rädda att det ändå ska vara ngt fel.
  • Sweet life
    LoTmamma skrev 2011-11-03 13:52:21 följande:
    Men ska det inte vara att 90% av kromosomrubbningar hittas hos dem som ligger under gränsen 1/200 ?
    Sen är det ju många som får superdåliga siffror  men där det ändå inte är ngt.
    Vårt "problem" är ju mer det motsatta att vi fått hyfsade siffror ( fast jag tycker 1/500 är dåligt) men är rädda att det ändå ska vara ngt fel.
    Inte enligt henne. Jag ska göra KUB, men har bestämt mig för att inte gå vidare med MKP eller FVP om vi får dåliga siffror...

Sen är det väl så att de två stora kormosomavvikelserna brukar visa sig vid RUL?
  • LoTmamma

Ja, jag ringde idag och pratade lite med stället där jag var igår och hon sa precis det att på rul brukar man kunna se tydliga tecken på trisomi 13 och 18.

Men menar din kompis att man inte har ngn vägledning av KUB, att även om man har superbra siffror så är det lika stor risk att ngt är fel. Jag vet att det allitd finns en risk, men jag trodde nog ändå att om man har dåliga siffror så är det högre risk att ngt är fel, och att om man har 1/20 000 så är det mycket mindre risk än om man har 1/3000 tex.

• Tess1983

Hej
    Vi fick 1/16! Jag är 28 år och det är mitt tredje barn. Vi gick vidare med MKP och det var det väsrta dagarna i mitt liv. Vi fick veta  att allt såg bra ut och är nu i v24. Så jag håller verkligen med om att KUB är för opålitligt!

• Sweet life
    LoTmamma skrev 2011-11-03 14:09:21 följande:

Ja, jag ringde idag och pratade lite med stället där jag var igår och hon sa precis det att på rul brukar man kunna se tydliga tecken på trisomi 13 och 18.

Men menar din kompis att man inte har ngn vägledning av KUB, att även om man har superbra siffror så är det lika stor risk att ngt är fel. Jag vet att det allitd finns en risk, men jag trodde nog ändå att om man har dåliga siffror så är det högre risk att ngt är fel, och att om man har 1/20 000 så är det mycket mindre risk än om man har 1/3000 tex.

Självklart ger bra siffror mindre risk. Men det visar ju sig i majoriteten av de FVP som görs sen att det inte finns nån avvikelse...

Hon tycker att KUB är onödigt, men att man självklart får göra som man vill...
  • LoTmamma

Jo, men så är det ju, att de flesta som har dåliga siffror ändå bär på friska barn.. Men det ger ju ändå en viss antydan om det kan vara bra att gå vidare med dessa prov, får man supersiffror kanske man gärna hoppar över det även om man är över 35.. Problemet för oss är bara att vi inte tycker vi fick dessa superfina siffror.. och vet då inte om vi ska gå vidare med mkp även fast vi ligger över 1/200-gränsen.

• soccermum01

Hade jag vetat det jag vet nu hade jag inte gjort KUB testet. Vi fick hög sannolikhet på NUPP och skall göra fvp om några veckor. Men när vi gjorde ul tog det nästan 1 TIMME att få till en bild för att kunna mäta kändes väldigt opålitligt. Nu fick vi hög sannolikhet och gör att fvp för att få veta. Känns som det oroar i onödan,

Det jag undrar är vad grundar de forskningen på eftersom man inte gjorde ul så tidigt förut då erbjöds väl kvinnor över 35 rutinmässigt fvp eller? 

• Colisa
    Tess1983 skrev 2011-11-03 14:15:15 följande:
    Hej
    Vi fick 1/16! Jag är 28 år och det är mitt tredje barn. Vi gick vidare med MKP och det var det väsrta dagarna i mitt liv. Vi fick veta  att allt såg bra ut och är nu i v24. Så jag håller verkligen med om att KUB är för opålitligt!
    Vadå opålitligt? Det är ju bara en sannolikhetsbedömning, med era siffror var er risken ändå "bara" en på 16, det är drygt 6 procent. Alltså är mer än 93 av 100 foster med samma resultat som ert friska.
    soccermum01 skrev 2011-11-03 19:28:36 följande:
    Hade jag vetat det jag vet nu hade jag inte gjort KUB testet. Vi fick hög sannolikhet på NUPP och skall göra fvp om några veckor. Men när vi gjorde ul tog det nästan 1 TIMME att få till en bild för att kunna mäta kändes väldigt opålitligt. Nu fick vi hög sannolikhet och gör att fvp för att få veta. Känns som det oroar i onödan,

Det jag undrar är vad grundar de forskningen på eftersom man inte gjorde ul så tidigt förut då erbjöds väl kvinnor över 35 rutinmässigt fvp eller? 
    Hoppas det går bra för er!

Är inte säker på hur du menar med det sista, men det har ju gjorts undersökningar i forskningssyfte innan de kommit fram till att det funkar tillräckligt bra för att erbjuda det inom vården. När jag gjort KUB med första barnet fick vi fylla i en enkät efter födseln om ifall barnet var friskt och sånt, så de samlar ju data hela tiden och ju fler undersökningar som görs desto säkrare blir statistiken.
Svar på tråden KUB-resultat