• Colisa

KUB-resultat

Tess1983 skrev 2011-11-03 14:15:15 följande:
    Hej
    Vi fick 1/16! Jag är 28 år och det är mitt tredje barn. Vi gick vidare med MKP och det var det väsrta dagarna i mitt liv. Vi fick veta  att allt såg bra ut och är nu i v24. Så jag håller verkligen med om att KUB är för opålitligt!
    Vadå opålitligt? Det är ju bara en sannolikhetsbedömning, med era siffror var er risken ändå "bara" en på 16, det är drygt 6 procent. Alltså är mer än 93 av 100 foster med samma resultat som ert friska.
    soccermum01 skrev 2011-11-03 19:28:36 följande:
    Hade jag vetat det jag vet nu hade jag inte gjort KUB testet. Vi fick hög sannolikhet på NUPP och skall göra fvp om några veckor. Men när vi gjorde ul tog det nästan 1 TIMME att få till en bild för att kunna mäta kändes väldigt opålitligt. Nu fick vi hög sannolikhet och gör att fvp för att få veta. Känns som det oroar i onödan,

Det jag undrar är vad grundar de forskningen på eftersom man inte gjorde ul så tidigt förut då erbjöds väl kvinnor över 35 rutinmässigt fvp eller? 
    Hoppas det går bra för er!

Är inte säker på hur du menar med det sista, men det har ju gjorts undersökningar i forskningssyfte innan de kommit fram till att det funkar tillräckligt bra för att erbjuda det inom vården. När jag gjort KUB med första barnet fick vi fylla i en enkät efter födseln om ifall barnet var friskt och sånt, så de samlar ju data hela tiden och ju fler undersökningar som görs desto säkrare blir statistiken.
Svar på tråden KUB-resultat