Inlägg från: Sweet life |Visa alla inlägg
  • Sweet life

KUB-resultat

Resultatet från KUB är högst opålitligt!

Har en kompis som jobbar med att göra KUB på gravida kvinnor och säger att dem inte ens kan ta betalt av dem som inte får det gratis för att det är så opålitligt och att det väldigt sällan stämmer när det gäller de som får högre risker...

• Sweet life
    LoTmamma skrev 2011-11-03 13:52:21 följande:
    Men ska det inte vara att 90% av kromosomrubbningar hittas hos dem som ligger under gränsen 1/200 ?
    Sen är det ju många som får superdåliga siffror  men där det ändå inte är ngt.
    Vårt "problem" är ju mer det motsatta att vi fått hyfsade siffror ( fast jag tycker 1/500 är dåligt) men är rädda att det ändå ska vara ngt fel.
    Inte enligt henne. Jag ska göra KUB, men har bestämt mig för att inte gå vidare med MKP eller FVP om vi får dåliga siffror...

Sen är det väl så att de två stora kormosomavvikelserna brukar visa sig vid RUL?
  • Sweet life
    LoTmamma skrev 2011-11-03 14:09:21 följande:

Ja, jag ringde idag och pratade lite med stället där jag var igår och hon sa precis det att på rul brukar man kunna se tydliga tecken på trisomi 13 och 18.

Men menar din kompis att man inte har ngn vägledning av KUB, att även om man har superbra siffror så är det lika stor risk att ngt är fel. Jag vet att det allitd finns en risk, men jag trodde nog ändå att om man har dåliga siffror så är det högre risk att ngt är fel, och att om man har 1/20 000 så är det mycket mindre risk än om man har 1/3000 tex.

Självklart ger bra siffror mindre risk. Men det visar ju sig i majoriteten av de FVP som görs sen att det inte finns nån avvikelse...

Hon tycker att KUB är onödigt, men att man självklart får göra som man vill...
Svar på tråden KUB-resultat