Inlägg från: Helena02 |Visa alla inlägg
  • Helena02

Det heter FÖRSKOLA inte dagis!

Måste verkligen hålla med trådstartaren här. Det heter förskola, har gjort så sedan 1998 när det kom en läroplan för förskolan. Alltså FÖRE skolan. 

Är själv utbildad grundskollärare med förskolekompetens och arbetar i förskolan. Det kommer aldrig höjas någon status på yrket om man fortsätter att säga dagis.

Jag har till och med fått mina kolleger att ändra sig från att säga dagis till förskolan. Det är skamligt att även pedagoger säger dagis...

• Helena02
    caliningrad skrev 2011-11-04 16:08:48 följande:
    men hallå..... dagis i Sverige är en ren barnförvaring... därför fortsätter man säga dagis, inte förskola....

Förskollärarna undervisar väl inte. 
    Om någon förälder är ledig så får inte barnet vistas på förskola. Om förskola var till barnen och inte till föräldrarna skulle alla barn få vara kvar på dagis, oavsett ifall sin förälder var ledig eller inte.

Det visar väl att det är bara en barnförvaring, ingen skola. 
    Öh jo det finns en pedagogisk verksamhet i varenda liten förskola numera och har varit så sedan 1998. Det är därför vi måste ha 3,5 års universitetsstudier bakom oss och numera även ett lärarlegitimation. Öh barnen får visst vistas i skolan om en förälder är ledig... Även föräldrar som är föräldrarlediga har rätt att ha sina barn på förskolan under 15 timmar/vecka. 

Så kom inte och säg att det är bara en barnförvaring... Har du egna barn som går på förskola? Kanske du vill komma och prova på mitt yrke för en dag. Lovar dig, du skulle inte ha en chans   
  • Helena02
    skruttan8 skrev 2011-11-05 17:09:41 följande:
    Paragrafryttare.. spela roll, förskola eller dagis. Jag säger dagis och kommer alltid göra, Tycker inte om ordet förskola faktiskt. Jag vet att den är skolförberedande men jag tycker att det viktigaste på "dagis" är att barnen är på en plats där de är trygga, får lära sig hur socialt samspel fungerar och utvecklas genom lek inte skolning..
    Fast det är genom lek som vi tillsammans med barnen utvecklar oss, utforskar världen och lär oss det sociala samspelet. Vet ni verkligen vad vi gör på en förskola egentligen?
  • Helena02
    Rosenöga skrev 2011-11-05 15:31:26 följande:
    ...och du menar att barnen ska säga "förskolepedagogerna" när de kommer hem och berättar något från förskolan för oss föräldrar?

Vad ska de kalla dig och vad ska de kalla barnskötarna on ni har sådana anställda.  
    Hos oss kallar barnen oss vid förnamn... eftersom vi alla är emot ordet "fröken" Det ordet säger inte barnen när de börjar prata utan det är ett ord som kommer från föräldrar...
  • Helena02
    Pellefanten skrev 2011-11-05 17:39:54 följande:
    Det heter DAGIS har alltid hetat och kommer alltid att heta. Ska vi döpa om apelsinen också? Jag menar den kommer ju inte alltid från Kina så varför kalla den äpplet från Kina? Lika jävla dumt
    Jag är inte utbildad dagisfröken
    jag är utbildad förskollärare
Svar på tråden Det heter FÖRSKOLA inte dagis!