• 712

Det heter FÖRSKOLA inte dagis!

Att inte äns webbradaktören Annelie på FL har lärt sig att det inte finns något som heter dagis längre. Det var förr det hette så när villka obehöriga som helst fick jobba med barn. Idag krävs mer än att bara tycka om barn för jobba på förskola. Alla barn har speciella behov och innebörden av "lek" har en mycket stor betydels för barns utveckling.

Numer krävs det 3,5 års höskolestudier för att ta lärarexamen, och därmed också en lärarlegetimation som är obligatoirsk för arbete med barn även i de lägre åldrarna.

Hade varit mycket intressant att se statestik mellan högskoleutbildade och icke högskoleutbildade, på olyckor och övergrepp på barn i förskolan där personen dömts eller blivit avstängd från sin tjänst för vållande av skadan.

• Svar på tråden Det heter FÖRSKOLA inte dagis!
  • Maria222

Jag tycker tat dagis är ett bra ord.
    Förskola är ett mycket svårare ord att uttala för små barn...

pojke 0706 och pojke 1008.
  • Modgun

Har aldrig stött på folk ur en urkesgrupp som denna, som blivit så sura över rätt tilltal eller inte.
    Kirurgen blir inte sur för att han kallas doktor liksom. 

• vampyria2

Jaa jag kan inte annat än att haka på:

DAGIS Tungan ute DAGIS Tungan ute DAGIS Tungan ute DAGIS Tungan ute DAGIS {#emotions_dlg.djavulsk}

Då jobbar jag ändå själv på DAGIS, även min mamma och moster är förskolelärare men även de jobbar på DAGIS säger de....ärligt talat det är inte ordet förskola som gör ett dagis bra utan det är personalen och så länge de är tillräckligt självsäkra så struntar de nog i om man säger förskola eller dagis, det är inte samma sak som att kalla fröknarna för något annat, dagis är en byggnad varken mer eller mindre.

• AnnaL1

Det får väl heta FÖRSKOLA om det nu vill, men det står var och en fritt att kalla det vad f*n som helst. Till exempel dagis. 

• Mornie Alantie
    Modgun skrev 2011-11-05 13:18:04 följande:
    Har aldrig stött på folk ur en urkesgrupp som denna, som blivit så sura över rätt tilltal eller inte.
    Kirurgen blir inte sur för att han kallas doktor liksom. 
    Kirurgen behöver inte vara doktor om vi ska vara petiga. Läkare är han/hon förhoppningsvis dock.

/Doktor, men inte läkare

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Marpal

Här hemma säger vi DAGIS. Och vet ni vad? Vi kommer att fortsätta med det! Ha, ha, vad vi är busiga!

• Mornie Alantie
    jeer01 skrev 2011-11-05 10:49:46 följande:
    Jag har aldrig hört talas om något sådant. Vad jag kan tänka mig är de kurser som innefattar VFU för lärarstudenten och under den tiden är ju hon/han ute på praktik medan de andra eleverna läser något annat. Då får ju lärarstudenten lika många poäng fast den inte har haft samma "skoltid" som de andra. Men eftersom denne är ute på praktik, så kan man ju inte säga att det ställs lägre krav? Det är enda förklaringen jag kan tänka mig, för jag lovar att en termin heltidsstudier av biologi eller kemi ger mig 30 poäng i detta ämne. Precis som för alla andra.  
    Det beror som sagt på lärosäte men är (var?) tyvärr inte ovanligt. Och nej, lärarstudenterna gjorde inget annat samtidigt. Jag såg detta på den tiden LHS i Stockholm var separat från SU, kanske har det blivit bättre nu. Jag hoppas det.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Margaux

Svenska förskolelärare måste vara en av de mest lättindignerade yrkesgrupper som finns..... För maken till tjat om vad arbetsplatsen kallas har jag inte sett hos några andra.

DAGIS, DAGIS, DAGIS...... Jag bor i Norge och här har man barnen i barnehage, Barnehage ja! Och personalen här har inte något alls emot att jobba i en hage för barn! Trots att de är högskoleutbildade!

TS, säkert en hel drös som sagt det tidigare, men kanske jobba lite på stavningen? Du har ju trots allt en högskoleutbildning, även om det inte ser sån ut!

• Lyckoprinsessan

Jag skriver förskola men säger dagis när jag pratar med mitt barn.
    För mig är dagis slang och lika med tandis, frulle, prommis, macka, plugget,  mm mm mm.

Dagis är helt enkelt vardagligt talspråk  

Svar på tråden Det heter FÖRSKOLA inte dagis!