• 712

Det heter FÖRSKOLA inte dagis!

Att inte äns webbradaktören Annelie på FL har lärt sig att det inte finns något som heter dagis längre. Det var förr det hette så när villka obehöriga som helst fick jobba med barn. Idag krävs mer än att bara tycka om barn för jobba på förskola. Alla barn har speciella behov och innebörden av "lek" har en mycket stor betydels för barns utveckling.

Numer krävs det 3,5 års höskolestudier för att ta lärarexamen, och därmed också en lärarlegetimation som är obligatoirsk för arbete med barn även i de lägre åldrarna.

Hade varit mycket intressant att se statestik mellan högskoleutbildade och icke högskoleutbildade, på olyckor och övergrepp på barn i förskolan där personen dömts eller blivit avstängd från sin tjänst för vållande av skadan.

• Svar på tråden Det heter FÖRSKOLA inte dagis!
  • Helena02

Måste verkligen hålla med trådstartaren här. Det heter förskola, har gjort så sedan 1998 när det kom en läroplan för förskolan. Alltså FÖRE skolan. 

Är själv utbildad grundskollärare med förskolekompetens och arbetar i förskolan. Det kommer aldrig höjas någon status på yrket om man fortsätter att säga dagis.

Jag har till och med fått mina kolleger att ändra sig från att säga dagis till förskolan. Det är skamligt att även pedagoger säger dagis...

• Helena02
    caliningrad skrev 2011-11-04 16:08:48 följande:
    men hallå..... dagis i Sverige är en ren barnförvaring... därför fortsätter man säga dagis, inte förskola....

Förskollärarna undervisar väl inte. 
    Om någon förälder är ledig så får inte barnet vistas på förskola. Om förskola var till barnen och inte till föräldrarna skulle alla barn få vara kvar på dagis, oavsett ifall sin förälder var ledig eller inte.

Det visar väl att det är bara en barnförvaring, ingen skola. 
    Öh jo det finns en pedagogisk verksamhet i varenda liten förskola numera och har varit så sedan 1998. Det är därför vi måste ha 3,5 års universitetsstudier bakom oss och numera även ett lärarlegitimation. Öh barnen får visst vistas i skolan om en förälder är ledig... Även föräldrar som är föräldrarlediga har rätt att ha sina barn på förskolan under 15 timmar/vecka. 

Så kom inte och säg att det är bara en barnförvaring... Har du egna barn som går på förskola? Kanske du vill komma och prova på mitt yrke för en dag. Lovar dig, du skulle inte ha en chans   
  • My Girls

Men kommer statusen höjas bara av den anledningen? Det har jag svårt att tro, likväl som inte statusen höjs tex inom yrken där det anställs en massa småchefer. De går från ledare till att kallas chefer, men de är i grund och botten på samma plats.

Youth is a wonderful thing. What a crime to waste it on children.
  • Rosenöga
    Helena02 skrev 2011-11-05 15:22:30 följande:
    Måste verkligen hålla med trådstartaren här. Det heter förskola, har gjort så sedan 1998 när det kom en läroplan för förskolan. Alltså FÖRE skolan. 

Är själv utbildad grundskollärare med förskolekompetens och arbetar i förskolan. Det kommer aldrig höjas någon status på yrket om man fortsätter att säga dagis.

Jag har till och med fått mina kolleger att ändra sig från att säga dagis till förskolan. Det är skamligt att även pedagoger säger dagis...

...och du menar att barnen ska säga "förskolepedagogerna" när de kommer hem och berättar något från förskolan för oss föräldrar?

Vad ska de kalla dig och vad ska de kalla barnskötarna on ni har sådana anställda.  
  • Lumpofelia

Men oj oj oj. Saker kan ha flera namn

Skolan, plugget
    Förskola, dagis, daghem
    Alkohol, sprit, sponken
    Fitta, mutta, snippa, vagina, slida

Ett språk är till för att kommunicera. Klarar man inte att hantera både dagis och förskola i sitt vokabulär kanske man ska träna upp sin kommunikativa förmåga. Jag förstår fullständigt vad en person säger i båda fallen:
    Vad fin du är i håret idag!
    Vilken fin frisyr du har idag!

Irritera er över nåt verkligt problem istället.

• My Girls

Ja nästan det mest underskattade. Städerskor får oftare heta "Hygientekniker" för de har inte bara ansvaret för att golven ska moppas och tömma papperskorgar. Ändå är de bara städerskor som gör rent och fint? Ingenting om vart de städar, hur de måste städa och hur tex sjukhusen skulle stå stilla om inte hygienen sågs över. 

Youth is a wonderful thing. What a crime to waste it on children.
  • Rosenöga

Självklart är det en pedagogisk verksamhet och det krävs välutbildad personal med rätt till lönesättning där man tar hänsyn till utbildningens längd. Annars kan man snart titta i månen efter förskollärare.

Men yrkets status beror inte på vad barnen kallar sin förskola.   

• Rosenöga
    Johanna 76 skrev 2011-11-05 15:32:16 följande:
    det mest underskattade yrke enligt mig.....Obestämd
    Instämmer!

Lång utbildning och låg lön. Typiskt för kvinnodominerade yrkesgrupper. Här har man dessutom ansvar för barnens liv.

Kämpa för högre lön och jämlikhet i samhället i stället för att fokusera på vad man kallar inrättningen.      

Svar på tråden Det heter FÖRSKOLA inte dagis!