• 712

Det heter FÖRSKOLA inte dagis!

Att inte äns webbradaktören Annelie på FL har lärt sig att det inte finns något som heter dagis längre. Det var förr det hette så när villka obehöriga som helst fick jobba med barn. Idag krävs mer än att bara tycka om barn för jobba på förskola. Alla barn har speciella behov och innebörden av "lek" har en mycket stor betydels för barns utveckling.

Numer krävs det 3,5 års höskolestudier för att ta lärarexamen, och därmed också en lärarlegetimation som är obligatoirsk för arbete med barn även i de lägre åldrarna.

Hade varit mycket intressant att se statestik mellan högskoleutbildade och icke högskoleutbildade, på olyckor och övergrepp på barn i förskolan där personen dömts eller blivit avstängd från sin tjänst för vållande av skadan.

• Svar på tråden Det heter FÖRSKOLA inte dagis!
  • Pellefanten

Det heter DAGIS har alltid hetat och kommer alltid att heta. Ska vi döpa om apelsinen också? Jag menar den kommer ju inte alltid från Kina så varför kalla den äpplet från Kina? Lika jävla dumt

• Helena02
    Pellefanten skrev 2011-11-05 17:39:54 följande:
    Det heter DAGIS har alltid hetat och kommer alltid att heta. Ska vi döpa om apelsinen också? Jag menar den kommer ju inte alltid från Kina så varför kalla den äpplet från Kina? Lika jävla dumt
    Jag är inte utbildad dagisfröken
    jag är utbildad förskollärare
  • miljarden
    Helena02 skrev 2011-11-05 17:42:23 följande:
    Men det viktigaste för mig är ändå inte att du stimulerar mitt barn att utvecklas och utforska världen, utan att du får honom (och därmed mig) att känna sig trygg och säker när jag inte kan vara med honom för att jag måste jobba. För min del är det ju ofantligt mycket viktigare än att du har en pedagogisk högskoleutbildning. Jag låter hellre en klok, varm och empatisk outbildad sextonåring ta hand om min unge än en titelsnobig professor.
  • Maramina
    Helena02 skrev 2011-11-05 17:19:57 följande:
    Hos oss kallar barnen oss vid förnamn... eftersom vi alla är emot ordet "fröken" Det ordet säger inte barnen när de börjar prata utan det är ett ord som kommer från föräldrar...
    Såklart så säger man i första hand namnet, men när man inte syftar på någon särskild i personalen? Jag brukat tex ofta prata med min dotter om hennes dag och då frågar jag om vilka av barnen och fröknarna som varit där under dagen. Dotterns avdelning har 5 anställda, och då är inte alla utbildade förskolepedagoger och hålla på att skilja på dom... Då är det tycker jag bättre att kalla dom för barnskötare, pedagoger och dylikt bara jobbigt. Då är det bättre att fråga vilka av fröknarna som varit där idag. Tack och lov så har inte personalen på dotterns avdelning något emot att bli kallade för fröknar eller att verksamheten de arbetar vid kallas för dagis! Och trots att de inte tycker att det är så viktigt med titlar så gör de ett utomordentligt jobb och jag förvånas dagligen över hur mycket dottern utvecklats sedan hon började gå på dagis/förskola, och det tror jag är mycket tack vare personalens kunskap och engagemang.
  • Tussiluskan
    Helena02 skrev 2011-11-05 17:42:23 följande:
    Och på vilket sätt ändras det för att man kallar det för dagis där du jobbar?

Vi vet ändå att du är utbildad förskollärare.
  • LJ78

OMG!! Herregud.....jag själv håller på just nu och utbildar mig till förskollärare...3,5 år JA det är mkt....jag har nu 1 år kvar vilket är jätteskönt..Synd o höra fsk som måste gå i försvar för sitt yrke och sin kompetens. Ni vet väl själva vad ni har läst/pluggat och vilken kompetens ni har, vi ska inte behöva lägga energi på att påvisa för andra hur bra vi är.. personligen tycker jag att det inte spelar ngn roll vad vi kallar verksamheten!! Dagis, det kommer alltid o finnas kvar, själv gillar jag det ordet!! Skulle inte rätta någon om de ville använda det ordet, inte heller bryr jag mig vad jag blir kallad. Pedagog, fsk, fröken, jag gör ju samma sak iaf!! Huvudsaken är att vi är trygga i oss själva.

• mion

Att folk bara orkar fortsätta denna diskussion är obegripligt,att barn upp till 5år går på DAGIS är inte obegripligt,jösses

• maey

Spelar roll...suck!
    Är gymnasielärare och skiter fullständigt i ifall mina elever kallar stället de går till plugget, dagis, jävla skitskola, eller vad som helst.
     Det handlar nog mer hos osäkerhet hos pedagogen om man hänger upp sig på ett namn...
     Använder själv ordet dagis, eftersom det lätt blir rörigt när man både pratar om förskola och förskoleklass.

• Kajee

Vet inte om någon har påpekat det tidigare men det är ändå en övergångsperiod till 2015 innan alla måste ha högskoleutbildning för att arbeta på förskolan.

Om du hade någon sorts statistik som du efterfrågar så tror jag inte att du hade sett någon större skillnad. Om barn råkar ut för skador på förskolan har knappast med den pedagogiska utbildningen hos personalen att göra.  

För övrigt så envisas jag med att säga städare istället för lokalvårdare hela tiden. Det är antagligen minst lika illa som när jag säger dagis, men det sitter fast i huvudet även om jag kämpar med att ändra det. Och då är jag ändå högskoleutbildad tänka sig.  

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
Svar på tråden Det heter FÖRSKOLA inte dagis!