• Rockan

sömn för en 2 månaders bebis?

En del barn klarar tidig styrning av sömnen - andra inte alls. En "rutin" som innebär att barnet gör skillnad på dag och natt går oftast att få till, men att ha fasta tider för sömn och försöka styra ätande när de är så små går inte alltid. Jag tycker det är enklast att låta barnet styra så mycket det går och mest fokusera på att natten är mörk och tyst, dagen ljus och livlig,

SannaMac skrev 2011-11-05 11:25:14 följande:
     Dock skulle jag om min son plötsligt skulle vilja äta varannan timme inte ge honom det, för det vet jag att han inte behöver (han går redan upp 300-400 g i veckan). Men det ser ju också olika ut!
    Fast ditt barn kan absolut bli hungrig och behöva äta varannan timme i perioder, även om han går upp bra och är modell större. Det kan handla om tillväxtspurter och utvecklingsfaser som tillfälligt ändrar behoven hos barnet.
  • Rockan
    storstadsidyll skrev 2011-11-07 09:19:15 följande:
    Fast det här med rutiner, vår BVC tant säger att vi ska börja införa rutiner nu. Och mat ska han inte ha när han vill utan inte tidigare än var tredje timme pga magen så det är jätteolika.
    Ursäkta att jag frågar, men va?! Vad menar hon att ni ska göra om han är hungrig innan det gått tre timmar då? Det låter helt vansinnigt, och matsmältningsproblem blir inte bättre av att de äter mer sällan, vare sig det gäller ersättning eller bröstmjölk.
  • Rockan
    storstadsidyll skrev 2011-11-07 12:18:27 följande:
    Hans matsmältningsbesvär har i te blivit bättre men koliken har blivit betydligt bättre!
    Och det är väl bra, men det behöver ju inte hänga ihop. Men vad tycker hon ni ska göra ifall han blir hungrig innan det har gått tre timmar? Det låter nämligen som ett helt vansinnigt råd att styra mattiderna för en så liten!

(Jag menar verkligen inte att det är ni som gör fel, jag menar att er BVC-sköterska kommit med ett underligt råd och jag undrar varför.)
Svar på tråden sömn för en 2 månaders bebis?