• linebajn

sömn för en 2 månaders bebis?

hej svejs
     jag undrar lite över hur era 2 månaders bebis sover på nätterna?! går det att få in en rutin när dom är så små?

eftersom jag ger flaskan så undrar jag hur mycket ersättning ni mammor ger era små bebisar på natten?

ska jag testa att ge nappen först och se om hon blir nöjd och somna om?  :) tack för all svar man kan få:)

• Svar på tråden sömn för en 2 månaders bebis?
  • Mariaaa

Alltså hon är ju bara 2 månader.
    När min dotter var så liten så fick hon ersättning ca 90 ml varje gång. Vaknade varje 3 timme på natten för en flaska.
    Så små barn behöver mat. Att ge napp när barnet är hungrig är inte det bästa. Hon behöver växa.
    När hon är 6 månader kan du ju ge gröt på kvällen och välling och avvänja ersättning på natten.

• Natulcien

Jag håller med Mariaaa här ovanför. En så liten, nästan nyfödd, måste få äta när hon vaknar. Så ge henne mat - inte napp!
    De behöver äta ofta när de är så små.

Och rutiner...ja, det beror ju på vad du menar med rutiner. Du kan vara tydlig med att natt är natt (=mörkt, tyst, stilla) och dag är dag (=ljustm ljud, rörelse). Men för övrigt är det lite tidigt för rutiner om du tänker på tider och så? Följ bebisens rytm bara, och låt henne sova när hon vill och äta när hon vill, så ramlar allt på plats i sinom tid. Glad

• SannaM

Min lille är 2 månader snart och vi har väl någorlunda rutiner på så vis att vi lägger oss samma tid varje kväll (kl 22) och då ammas han, och sen går vi upp ungefär samma tid varje morgon (nån gång mellan 8.30 och 9.30 brukar det bli). Där emellan vaknar han ca kl 2 och sen nån gång mellan 5.30 och 6.30 och äter båda gångerna. Om han vaknar till och klockan är bara 12 t.ex.,vet jag att han inte behöver mat,eftersom han äter rejält där kl 22, så då stoppar jag bara i nappen, men närmar sig klockan 2, ja, då får han mat.

Men annars tänker jag som båda ovan, att han är så liten än och absolut behöver mat på natten. Jag har en liten tjockis dessutom, han väger 6200 g och är 62 cm lång, så han fodrar lite mer mat Vissa bebisar bestämmer ju själva såhär tidigt att de inte vill äta nattetid, men så länge de själva vaknar och verkar hungriga så är det nog inte läge att vänja av dem. Dock skulle jag om min son plötsligt skulle vilja äta varannan timme inte ge honom det, för det vet jag att han inte behöver (han går redan upp 300-400 g i veckan). Men det ser ju också olika ut!

Så... ja, det jag tycker är skönt är att vi bestämmer när det är läggdags och gå upp-dags, sen däremellan får det flyta lite. Läggdagstiden bestämmer vi genom att inte låta honom sova alltför länge på kvällen, har han sovit från 17.30 t.ex. så väcker vi honom senast 20.30 så att han blir trött igen till 22. Det har funkat för oss

• Rockan

En del barn klarar tidig styrning av sömnen - andra inte alls. En "rutin" som innebär att barnet gör skillnad på dag och natt går oftast att få till, men att ha fasta tider för sömn och försöka styra ätande när de är så små går inte alltid. Jag tycker det är enklast att låta barnet styra så mycket det går och mest fokusera på att natten är mörk och tyst, dagen ljus och livlig,

SannaMac skrev 2011-11-05 11:25:14 följande:
     Dock skulle jag om min son plötsligt skulle vilja äta varannan timme inte ge honom det, för det vet jag att han inte behöver (han går redan upp 300-400 g i veckan). Men det ser ju också olika ut!
    Fast ditt barn kan absolut bli hungrig och behöva äta varannan timme i perioder, även om han går upp bra och är modell större. Det kan handla om tillväxtspurter och utvecklingsfaser som tillfälligt ändrar behoven hos barnet.
  • SannaM
    Rockan skrev 2011-11-05 11:34:04 följande:
    En del barn klarar tidig styrning av sömnen - andra inte alls. En "rutin" som innebär att barnet gör skillnad på dag och natt går oftast att få till, men att ha fasta tider för sömn och försöka styra ätande när de är så små går inte alltid. Jag tycker det är enklast att låta barnet styra så mycket det går och mest fokusera på att natten är mörk och tyst, dagen ljus och livlig,Fast ditt barn kan absolut bli hungrig och behöva äta varannan timme i perioder, även om han går upp bra och är modell större. Det kan handla om tillväxtspurter och utvecklingsfaser som tillfälligt ändrar behoven hos barnet.
    Det har du såklart rätt i, och dagtid kan han ibland vilja äta oftare - och då får han såklart mat! Det har dock inte hänt sen han var typ 2 veckor att han vill äta fler ggr än två på natten. Det som kan variera då är istället mängden - vissa perioder ett bröst per mål, vissa perioder båda.
  • Mrs Moneybags
    SannaMac skrev 2011-11-05 11:25:14 följande:
    Min lille är 2 månader snart och vi har väl någorlunda rutiner på så vis att vi lägger oss samma tid varje kväll (kl 22) och då ammas han, och sen går vi upp ungefär samma tid varje morgon (nån gång mellan 8.30 och 9.30 brukar det bli). Där emellan vaknar han ca kl 2 och sen nån gång mellan 5.30 och 6.30 och äter båda gångerna. Om han vaknar till och klockan är bara 12 t.ex.,vet jag att han inte behöver mat,eftersom han äter rejält där kl 22, så då stoppar jag bara i nappen, men närmar sig klockan 2, ja, då får han mat.

Men annars tänker jag som båda ovan, att han är så liten än och absolut behöver mat på natten. Jag har en liten tjockis dessutom, han väger 6200 g och är 62 cm lång, så han fodrar lite mer mat Vissa bebisar bestämmer ju själva såhär tidigt att de inte vill äta nattetid, men så länge de själva vaknar och verkar hungriga så är det nog inte läge att vänja av dem. Dock skulle jag om min son plötsligt skulle vilja äta varannan timme inte ge honom det, för det vet jag att han inte behöver (han går redan upp 300-400 g i veckan). Men det ser ju också olika ut!

Så... ja, det jag tycker är skönt är att vi bestämmer när det är läggdags och gå upp-dags, sen däremellan får det flyta lite. Läggdagstiden bestämmer vi genom att inte låta honom sova alltför länge på kvällen, har han sovit från 17.30 t.ex. så väcker vi honom senast 20.30 så att han blir trött igen till 22. Det har funkat för oss
    Våra bebisar har liknande rutiner + vikt och längd!

Vi går och lägger oss 22-23 cirka och ibland somnar han snabbt, ibland efter någon timme med amning. 
    Han vaknar vid fyratiden och ammar, sedan sover han i cirka 2-2,5 timme till och ammar igen. 

Han är också en tungviktare och väger 6200 och är 61 cm

Vissa nätter blir det att amma varannan timme, men det är så det är när de är så här små. Det är nog bara att gilla läget...
  • linebajn

sannamack- vi gör precis som ni gör med våran dotter och hon väger nästan lika mkt som eran son:) det jag menar är att jag har aldrig testat att ge napp på natten utan alltid ta mat i första hand men kanske det inte är mat jämt. för ofta så bruka hon lägga sig vid nio och vaknar runt 1 och äter sen vaknar hon igen runt 4-5 men nu har hon vaknat på olika tider i några dagar och då kanske det är nappen i bland som hon behöver för att somna om :) bvc säger ju att man inte ska väcka dom när dom sover utan att det är dom som styr själva om dom vill sova eller inte :)

ja det finns så mkt man undrar över vad som är rätt och fel men man ska nog lyssna på sin indre känsla vad som är bäst för en själv :)

• Meja10

Jag ger också ersättning. Min son äter 4 gånger om dagen med 4 timmars mellanrum och en gång på natten. På dagen väcker jag honom om han inte vaknar av sig självt var 4:e timme. På natten får han vakna själv när han är hungrig. Jag har fått råd om att göra detta och det funkar bra för oss. Jag försöker redan nu få in den rutinen att på dagen äter man och är aktiv och på natten sover man. Om dagen så gör man ju normalt saker, går ut och så. Om jag tar upp min son ur sängen för att gå någonstans så vaknar han, så jag ser ingen skillnad på att ta upp honom för att sen ge honom mat eller att ta upp honom för att gå ut. Han vaknar ca kl. 7 på morgonen, äter ersättning, efter maten leker vi och han är vaken 1 ½ timme åt gången. Det gör vi alltså 4 gånger om dagen. Sista målet blir vid 19 och sen får han sova för natten. På natten vaknar han vid 3. Han får alltid så mycket han vill ha ur flaskan, vilket blir ungefär 200 ml varje dagmåltid och ca 160 ml på natten. Han vaknar bara för mat på natten faktiskt, vilket är väldigt skönt. Och när han väl vaknar så skriker han ordentligt, så det går inte att ta miste på att han är hungrig.  På dagen vaknar han lättare, så om han vaknar efter en halvtimme vet jag att han precis har fått mat så ger jag honom nappen eller vaggar lite tills han somnar om.

• storstadsidyll

Min son på två mån somnar med 120 ml i magen mellan 20-22 beroende på om han nyss sovit. Sover till mellan 2-3 och får 120 ml igen sen vaknad det mellan varannan-var tredje timme och jag vet ärligt inte vad han vill ner än att ha mat efter tre timmar. Skulle vilja att han sov åtminstone fyra timmar sammanhängande.

• storstadsidyll

Fast det här med rutiner, vår BVC tant säger att vi ska börja införa rutiner nu. Och mat ska han inte ha när han vill utan inte tidigare än var tredje timme pga magen så det är jätteolika.

• linebajn

min dotter dricker 120-140ml på dagen det beror på hur mkt hon sover i bland 150ml, sen på natten dricker hon oftast upp 150ml 2ggr per natt.

• the zone

Rutiner för en 2månaders känns ganska obefintligt. När Alice var 2 månader vaknade hon ca varannan timme o ville ha mat. Hon var inte så inne i sin napp då som hon är nu. 

Nu är hon nästan 4 månader o vi har fortfarande inga rutiner, men däremot har hon utvecklat ett sömnmönster som jag försöker att matcha så mycket som möjligt.

stort lycka till med din lilla!!!

=)  

• mariab85

Min dotter på två månader får 150 ml ersättning mellan 22-23 på kvällen. Sen sover hon till 04-06, då ammar jag henne. Sen sover hon 3-4 timmar innan jag ammar henne och sen går vi upp och börjar dagen.

Vi har samma rutin varje kväll. Tar på pyjamasen strax innan läggdags, sen får hon maten i vår säng, i mörkret. När hon har ätit klart lägger jag henne i vaggan. Ibland somnar hon direkt, ibland tar det en timma.

• Rockan
    storstadsidyll skrev 2011-11-07 09:19:15 följande:
    Fast det här med rutiner, vår BVC tant säger att vi ska börja införa rutiner nu. Och mat ska han inte ha när han vill utan inte tidigare än var tredje timme pga magen så det är jätteolika.
    Ursäkta att jag frågar, men va?! Vad menar hon att ni ska göra om han är hungrig innan det gått tre timmar då? Det låter helt vansinnigt, och matsmältningsproblem blir inte bättre av att de äter mer sällan, vare sig det gäller ersättning eller bröstmjölk.
  • storstadsidyll

Hans matsmältningsbesvär har i te blivit bättre men koliken har blivit betydligt bättre!

• Rockan
    storstadsidyll skrev 2011-11-07 12:18:27 följande:
    Hans matsmältningsbesvär har i te blivit bättre men koliken har blivit betydligt bättre!
    Och det är väl bra, men det behöver ju inte hänga ihop. Men vad tycker hon ni ska göra ifall han blir hungrig innan det har gått tre timmar? Det låter nämligen som ett helt vansinnigt råd att styra mattiderna för en så liten!

(Jag menar verkligen inte att det är ni som gör fel, jag menar att er BVC-sköterska kommit med ett underligt råd och jag undrar varför.)
  • storstadsidyll

Jag vet ärligt inte. Vyssja och trösta kanske? Det är vårt första barn så vi har ju litat blint på BVC. Ska ta upp det idag. Väntar på att komma in nu.

• sandqvist

Min tjej på 2 månader sov hela natten inatt mellan 22-halv 7. hon somnar alltid 22 med mat imagen, innan hon sov hela nätter så åt hon en gång vid 5 sen vaknar mellan 7-8. hon äter mellan 60-120 Ml, alltid olika.

• linebajn

min dotter är inne på att äta oftare och mindre sen 4dagar sen, innan åt hon va 3 e timme men barn växer och går igenom olika faser så det kanske inte är så ovanligt? hon får semp 1 men hon är väldigt gasig i magen så vi ska testa nan i stället,ha någon något bra tips?

Svar på tråden sömn för en 2 månaders bebis?