SannaMac skrev 2011-11-05 11:25:14 följande:
Min lille är 2 månader snart och vi har väl någorlunda rutiner på så vis att vi lägger oss samma tid varje kväll (kl 22) och då ammas han, och sen går vi upp ungefär samma tid varje morgon (nån gång mellan 8.30 och 9.30 brukar det bli). Där emellan vaknar han ca kl 2 och sen nån gång mellan 5.30 och 6.30 och äter båda gångerna. Om han vaknar till och klockan är bara 12 t.ex.,vet jag att han inte behöver mat,eftersom han äter rejält där kl 22, så då stoppar jag bara i nappen, men närmar sig klockan 2, ja, då får han mat.
Men annars tänker jag som båda ovan, att han är så liten än och absolut behöver mat på natten. Jag har en liten tjockis dessutom, han väger 6200 g och är 62 cm lång, så han fodrar lite mer mat

Vissa bebisar bestämmer ju själva såhär tidigt att de inte vill äta nattetid, men så länge de själva vaknar och verkar hungriga så är det nog inte läge att vänja av dem. Dock skulle jag om min son plötsligt skulle vilja äta varannan timme inte ge honom det, för det vet jag att han inte behöver (han går redan upp 300-400 g i veckan). Men det ser ju också olika ut!
Så... ja, det jag tycker är skönt är att vi bestämmer när det är läggdags och gå upp-dags, sen däremellan får det flyta lite. Läggdagstiden bestämmer vi genom att inte låta honom sova alltför länge på kvällen, har han sovit från 17.30 t.ex. så väcker vi honom senast 20.30 så att han blir trött igen till 22. Det har funkat för oss

Våra bebisar har liknande rutiner + vikt och längd!
Vi går och lägger oss 22-23 cirka och ibland somnar han snabbt, ibland efter någon timme med amning.
Han vaknar vid fyratiden och ammar, sedan sover han i cirka 2-2,5 timme till och ammar igen.
Han är också en tungviktare och väger 6200 och är 61 cm
Vissa nätter blir det att amma varannan timme, men det är så det är när de är så här små. Det är nog bara att gilla läget...