• Micalela

Hur mår ni som är runt vecka 29?

Hej hörrni! Hur mår ni som är runt vecka 29? Jobbar ni heltid, eller är det några som gått ner i tid?
    Hur är det med foglossning, illamående, allmänna krämpor eller bara dans på rosor??

micalela.blogg.se

• Svar på tråden Hur mår ni som är runt vecka 29?
  • Silee

Jag vägde mig vid inskrivningen och har inte gjort det sen dess. Dock har jag tid hos min bm på fredag och då kommer jag säkert få väga mig.
    Det kommer nog komma som en chock för mig att jag helt "plötsligt" har gått upp 8 kilo eller något. Riktigt skrämmande, men jag vill verkligen veta, så att jag kan hålla bättre koll på vad jag äter.

Sen ska jag även ge blod för att kolla om jag har gravidetsdiabetes.

I väntan på mini-ENGLAND BF 1 feb 2012 Silee.blogg.se
  • Milli10

Jag förstår inte att endel bm tycker vikten är så viktigt, som man har läst att vissa bm gör. Huvudsaken är väl att barnet och mamman mår bra :)

• Milli10

Någon fler än mig som de senaste två veckorna börjat känna sig tung och otymplig? Är i v 31 nu.
    Det är jobbigt att ta på sig skorna och att vända sig i sängen, bland annat. Det är jobbigare att röra sig överhuvudtaget...
    Dessutom senaste veckan har mina fötter och ben svällt upp rätt mkt, så mkt att dom inte ens är normala på morgonen. Snyggt hehe :)

• muppedupp

Hej, är i vecka 32 nu med min tredje graviditet (dock ett missfall i vecka 20). Med sonen gick jag upp ca 25 kilo men fick inga kommentarer från BM. Det var ganska mycket vatten plus att jag hade mycket foglossningar så jag inte kunde röra på mig så mycket i slutet. Tycker det ändå känns bra att väga sig någon gång då och då... man måste ju inte kolla på siffrorna, bara BM har koll. Kan det inte vara ett tecken på havandeskapsförgiftning om man går upp väldigt snabbt (vatten)?
    Just nu har jag nog gått upp cirka 15 kilo men gissar att det blir mer innan det är slut. I början av graviditeten vägde jag nog cirka 5-10 mer än innan första gravidteten.

I övrigt mår jag lite sådär, känner att det börjar närma sig. Det mesta är tungt plus att man är trött och har sura uppstötningar. Har varit sjukskriven cirka två månader för foglossningar och börjar bli lite less. Är väldigt osmidigt att ta hand om en 2,5 åring när man har kryckor...

Just nu längtar jag till jul, tycker det ska bli mysigt och så kan hela familjen gå ner lite i tempo och förbereda sig för bebisen.

• harmonihalsa

Jag är ganska så smal av mig så var rädd under första graviditeten att jag inte skulle gå upp tillräckligt. Åt och levde som vanligt i princip och gick upp lagom så det var skönt, tror det var ca 12 kg. Denna graviditet ligger jag samma än så länge, nog gått upp 8kg hittentills.

Jag har mycket sammandragningar, har varit på flera kontroller för det då livmodertappen påverkades ett tag. Jag vilade massor hemma och det lugnade sig. De hittade även uvi+GBS så tror det spelade in med. Har minst lika många sd men inte lika mycket tryck i dem. En del är rejäla men inte alla. Ska till spec mvc i morgon igen för att bli fortsatt sjukskriven och eventuellt kollar de väl mig med. 

Har med känt mig tyngre när jag vänder mig i sängen på nätterna eller i soffan på kvällarna, jag tycker det är lite skrattretande och trevligt då det är ett tecken på att magen växer och bebisen mår bra . Sedan gör det visst ont i fogen framtill när jag vänder mig med men det är ju inget farligt som gör ont så ojar mig lite men stöter bort det mesta av den smärtan. Var värre när jag blödde och hade blod i livmodern som tryckte och gjorde ont, då var jag mer rädd och orolig, "Vanliga" krempor tar jag gärna jämfört med all annan oro jag haft under denna graviditet. 

Ja jag är med sugen på att julpynta lite nu och få mys . Denna julen förstår nog vår son på 2,5 år mkt mer och ska bli roligt att baka, klägranen m.m. Sist hjälpte han till men han förstod inte det riktigt.       

• Lääängtar

28+5. Har förvärkar ibland som gör riktigt ont och kommer tätt men de slutar efter några timmar. Magen är minimal så jag känner mig oftast inte ens gravid:p Mår riktigt bra:) Ja, andra barnet är det.

junimamma.blogspot.com 20 år, fru, mamma & gravid
  • harmonihalsa

Läääntgar: Undrar om jag inte såg dig i en annan tråd om att vara hemma med barn, kan det stämma? Hur gammal är ditt första barn?

Besöket hos läkaren gick bra, fortsatt sjukskriven så kan vila vidare här hemma. Hade lite påverad livmodertapp igen vilket jag själv hade misstänkt med då sd känts mer igen. Jag är nog ganska rörlig och pigg men var betydligt piggare under första graviditeten, tror att all vila och soffläge gjort mig stel och svag i kroppen. Min mage är bredare denna gången med men gått upp samma i vikt och samma sf mått.

• kickangosa
    Milli10 skrev 2011-11-14 15:38:36 följande:
    Jag förstår inte att endel bm tycker vikten är så viktigt, som man har läst att vissa bm gör. Huvudsaken är väl att barnet och mamman mår bra :)
    Håller med dig! Min bm blev jätteallvarlig när jag var där sist. Hade gått upp 16 kg vecka 26. Så nu ska jag både till dietist för att prata mat samt till sjukgymnast och få träningsprogram. Hon hade lika väl kunnat stämpla tjock i pannan på mig, Visst är det mycket och jag vet att jag gjort fel men det känns ganska tugnt att bli bedömd så pga vikten.
  • thefee

Är i vecka 29 med första barnet. Har mått från och till ganska bra haft lite problem med ryggen runt vecka 18-20 men det blev bättre men börjar komma tillbaka igen. Sover dåligt eftersom bebisen sparkar mycket när jag ska börja sova, det är obekvämt och mina armar har börjat klia av någon anledning men ska till rådgivningen på onsdag så får kolla upp saken då. Jobbar fortfarande heltid men kommer nog ta sjukledigt efter 1-2 veckor om inte sömnen blir bättre eftersom det är mycket tunga lyft och stress på jobbet och jag kan inte anstränga mig så mycket för då kommer det sammandragningar och hela magen blir sjuk och dålig sömn gör det hela värre. Har BF 10onde februari.

• Milli10
    kickangosa skrev 2011-11-27 20:37:52 följande:
    Håller med dig! Min bm blev jätteallvarlig när jag var där sist. Hade gått upp 16 kg vecka 26. Så nu ska jag både till dietist för att prata mat samt till sjukgymnast och få träningsprogram. Hon hade lika väl kunnat stämpla tjock i pannan på mig, Visst är det mycket och jag vet att jag gjort fel men det känns ganska tugnt att bli bedömd så pga vikten.
    Usch vad jobbigt! Tråkigt att dom ska fixera så på det. Har du bra värden i övrigt borde ju allt vara ok :)
    Visst, man vill ju inte gå upp för mycket men dessa hormoner gör ju ibland att man inte kan hjälpa hur man äter. Själv har jag blivit en riktig gottegris och i vanliga fall äter jag nästan aldrig sötsaker... Tungan ute 
  • kickangosa
    Milli10 skrev 2011-12-02 15:46:09 följande:
    Usch vad jobbigt! Tråkigt att dom ska fixera så på det. Har du bra värden i övrigt borde ju allt vara ok :)
    Visst, man vill ju inte gå upp för mycket men dessa hormoner gör ju ibland att man inte kan hjälpa hur man äter. Själv har jag blivit en riktig gottegris och i vanliga fall äter jag nästan aldrig sötsaker... Tungan ute 
    Gotta är gott Flört

Tack för ditt svar!
  • SassyB

Jag tycker att det börjar bli tungt nu. Är i v. 29 m 4de barnet. Jobbar fortfarande helt men blickar fram till jul då jag går på havandeskap!

• harmonihalsa

Jag är hemma och är sjukskriven sedan jag blev gravid i princip pga olika komplikationer. Är väldigt otränad nu när jag bara har sängläge men får bli många promenader sen med barnen .

Bebisen är väldigt livlig i magen, den bökar runt mer än vad jag minns sonen gjorde. Kul att den är full av liv. Ser fram emot ul om lite mer än en vecka, tillväxt ul bara för att kolla lite då jag haft så många komplikationer. De hade det som regel att de gör det när man haft någon form av komplikation. Ska bli spännande och hoppas bebisen stannar i magen tills dess. Ska på mätning av livmodertappen i morgon, lite nervösare besök och hoppas det stannat av.   

Svar på tråden Hur mår ni som är runt vecka 29?