• Tina83

Åsikter om detta 50-talshus? snälla! =)

Hej

Jag och min familj letar efter hus. Vi har hittat ett hus från 1979, ett rött trähus, tyvärr med platta på mark. Fräscht  i övrigt. Fint läge och mycket bra tomt. 375 000.

Sen finns detta hus ute. Mitt i samhället. Nära till skola och dagis. Dock lite skum tomt. Hur är det med husen från 50-talet? Vad jag hört så måste man isolera om mm, vilket låter jobbigt. 395 000. 

Eftersom vi är studenter ( dock med visst kapital) så har vi inte råd att renovera för flera hundra tusen tyvärr...

Alla tanka och åsikter välkomnas!

http://www.hemnet.se/bostad/villa-8rum-robertsfors-robertsfors-kommun-inre-ringvagen-36-2604295

• Svar på tråden Åsikter om detta 50-talshus? snälla! =)
  • mejo

Utsidan på huset tyckte jag såg riktigt tjusigt ut. Sedan skulle man ju på insidan kunna måla bara.. så blir det ju fräsch iaf. Det är ju efter tycke o smak. Är ni studenter och har begränsad ekonomi, så kan ni ju vänta med renoveringen tills ni pluggat klart. Va ju lite extrema tapeter och färger på vissa ställen, med det kan man ju leva med.

Kan ju vara bättre och bo in sig så man hinner känna efter vad man vill göra.

Ta ett rum i taget. Budjetrenovera.. Det är sån hysteri överallt på att det ska vara i toppskick. Man kan göra såååå mycket fint med bara en pensel, färg. 

tyckte det såg väldigt trevligt ut. finns nog många projekt du kan lyckas få till där i framtiden

vad tycker du..?         

• Sanna1982

Irriterande att det inte finns någon planlösning.

Helt galet inrett vad gäller tapteter etc. Om jag flyttade in skulle jag behöva tapetsera om överallt, speciellt i badrummet. Det ser ut som en sådan där "synvilla" där man ska kunna se ett ord eller något...

Vädligt billigt är det förstås. Speciellt när man tittar på snittpriserna. Måste finnas en anledning? 

• Nalliwer

Ser i mitt tycke ut som ett perfekt hus att göra om lite efterhand. Verkar dock så pass billigt att jag blir fundersam på anledningen.
    Finns det duch/ badkar någonstan. Syns inte på bilderna.

• Tina83

priset är ganska normalt. Det är billiga hus här

Badrummet är inte gjort något sedan 50-talet. dock så duschar de i källaren.

tomten är lite skum dock. lutar lite nedåt mot vägen. 

Vad jag läst om sådana är att de ofta är dåligt isolerade. vi vill inte bygga och fixa i åratal utan fixa till saker med tapeter och golv. badrummet tänkte jag överlåta till min styvfar, som arbetar med att göra badrum. 

Men vi funderar som sagt över ett annat hus, byggt 1979, platta på mark. Funderingarna är väl att det är just platta på mark samt direktverkande el....

inte lätt! 

Tack för era åsikter, ni som svarat

• MrsMurphy
    Tina83 skrev 2011-11-07 10:17:05 följande:
    priset är ganska normalt. Det är billiga hus här

Badrummet är inte gjort något sedan 50-talet. dock så duschar de i källaren.

tomten är lite skum dock. lutar lite nedåt mot vägen. 

Vad jag läst om sådana är att de ofta är dåligt isolerade. vi vill inte bygga och fixa i åratal utan fixa till saker med tapeter och golv. badrummet tänkte jag överlåta till min styvfar, som arbetar med att göra badrum. 

Men vi funderar som sagt över ett annat hus, byggt 1979, platta på mark. Funderingarna är väl att det är just platta på mark samt direktverkande el....

inte lätt! 

Tack för era åsikter, ni som svarat

Jag bor i ett 70-tals hus, platta och direktverkande el. Jag kan konstatera att jag hädanefter ska undvika 70-tals hus för brinnande livet då jag upplevt att detta är ett fuskbygge från början till slut. Min egna teori är att det var på detta årtiondet som det slog slint i byggbranschen och det blev effektivt byggt med skit. Jag skulle helt klart välja ett hus från 50-talet istället. Men då bör ni nog kolla upp hur det står till med dränering etc runt huset, kolla tak, kolla skalet ordentligt så att säga så inga stora överraskningar väntar. 

Beträffande tomten så ser jag stora möjligheter med buskar och träd, finns stora möjligheter att få till något bra så det skulle inte jag oroa mig för.  
    Allt är såååååååå naturligt så...
  • Lycklig mamma till tre

Ser ut att kunna bli ett jätte fint hus Glad och vilka huspriser !!!!!!! Går ju renovera billigt och ta det rum för rum. Tycker dock att driftkostnaden ser ut att vara lite väl hög, så det är ju möjligt att det precis som du säger behöver isoleras om. Bor själv i ett 70-tals hus med platta på mark och har aldrig haft problem.

• Lasse52

Hej,
    Generellt så ska du nog vara mer tveksam till ett hus byggt på 70-talet än 50-talet.
    Håller bara med tidigare kommentarer. Vilka priser....
    Det kan bara inte bli fel.

• La Lola

Stor potential tycker jag!

Mycket att renovera men har man inte tummen mitt i handen så är ju sånt helt ok.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Åsikter om detta 50-talshus? snälla! =)