• Tina83

Åsikter om detta 50-talshus? snälla! =)

Hej

Jag och min familj letar efter hus. Vi har hittat ett hus från 1979, ett rött trähus, tyvärr med platta på mark. Fräscht  i övrigt. Fint läge och mycket bra tomt. 375 000.

Sen finns detta hus ute. Mitt i samhället. Nära till skola och dagis. Dock lite skum tomt. Hur är det med husen från 50-talet? Vad jag hört så måste man isolera om mm, vilket låter jobbigt. 395 000. 

Eftersom vi är studenter ( dock med visst kapital) så har vi inte råd att renovera för flera hundra tusen tyvärr...

Alla tanka och åsikter välkomnas!

http://www.hemnet.se/bostad/villa-8rum-robertsfors-robertsfors-kommun-inre-ringvagen-36-2604295

• Svar på tråden Åsikter om detta 50-talshus? snälla! =)
  • Suzy QX

Håller med om att föredra 50-tals före 70-tals hus om man jämför kvalitet (och charm).

Såg ut som ett charmigt hus. Fast jag skulle nog slå ut några väggar. Lite väl många små rum. Fråga om vilken betong som är i byggnaden och om det behöver radonmätas. I övrigt såg jag inget konstigt.

PS Den där kryddhyllan i köket får du vara rädd om. Har en arbetskamrat som bygger nytt kvänumkök, där tar de 5000 kr bara för en sån retro hylla.

Fråga också när de provtröck skorstenen sist.      

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • k girl

Superduperfin femtiotalsvilla med MÅNGA fina originaldetaljer!

• LuMa

Varför är du rädd för plattan på marken?

• bastardized

Utsidan är riktigt attraktiv och ser påkostad ut,inredningen är eftersatt och en smärre förmögenhet behöver plöjas ner i kåken för att få en 2000tals standard och detta är pengar ni uppenbarligen aldrig kommer att få igen.Leta vidare och lägg hellre till pengar för en kåk med vettig standard.

• k girl

Jag är lite nyfiken på vad som avses med "2000-talsstandard"...

• bastardized
    k girl skrev 2011-11-07 17:12:27 följande:
    Jag är lite nyfiken på vad som avses med "2000-talsstandard"...
    Kök,badrum,golv,tapeter osv osv...................
  • älskarlivet81

Jag undrar också varför du är rädd för platta på mark?

Ang huset så är det oerhört mycket att göra vid, men är man beredd på det så är det väl ok :) Var galet billigt i vilket fall som helst! 

• Gurkan

jag hade hellre tagit ett 50-tals hus än ett 70-tals. 
    Huset du länkar till är dessutom underbart! Det finns en del tapeter jag hade sparat på, eller åtminstone en vägg i rummet. Så jag håller inte riktigt med om att det är galet mycket att göra. Det beror ju helt på vad man har för tycke och smak. Man kan komma väldigt långt med spackel och lite färg½! 

• Sorbus

Jag gillar femtiotalshus. Sydsvenskan har haft en artikelserie om hus från olika årtionden som är intressant.

Om 50-talet
    www.sydsvenskan.se/bostad/article1410926/Femtiotalshuset-en-palitlig-parla.html

Om 70-talet
    www.sydsvenskan.se/bostad/article1429884/70-tals-hus-under-luppen.html

Nu är det förstås helt olika från hus till hus, men om jag bara skulle gå på byggår så hade jag lätt valt 50-tal framom 70-tal

Men det viktiga är förstås att
    1. Ni känner att ni faktiskt vill bo i huset. Skit i fula tapeter och liknande, det är saker som är enkla att åtgärda
    2. Om hjärtat gillar huset så gäller det att också hjärnan är med. Se till att få en ordentlig besiktning gjord. I äldre hus finns det alltid saker som måste åtgärdas, oavsett hur välskött det är. Se till att ni förstår om det finns behov att omedelbara åtgärder och hur omfattande de är. Om huset kräver väldigt mycket renovering, hur mycket orkar just ni med?

Svar på tråden Åsikter om detta 50-talshus? snälla! =)