• skruttismamma

    Bära tyngre barn?

    Ngt gott råd om hur man bäst bär ett litet tyngre barn kortare sträckor?  Jag bär bara korta stunder tex vid kort besök i affär för att slippa ta ut vagnen ur bilen (ryggproblem sedan graviditeten). Testade trikotschal först men han tvärvägrade att bli buren ända tills vi kunde vända honom utåt. Snabbt kändes han litet för tung för den (passerade 8 kg innan han var 3 mån!). Sedan körde jag m babybjörn sele men han börjar bli väl lång (är nu 75 cm o väger 9 kg, 5,5 mån). Vad funkar bäst sedan? Gärna ngt som går lätt att ta på o av.

  • Svar på tråden Bära tyngre barn?
  • Pyttismamman

    Vi har skaffat en ringsjal som funkar utmärkt på vår 4-månaders.  Lätt att ta på när man kommer på tekniken och tar lite plats att ha med sig! Man kan bära på mage, rygg och höften så det går att variera sig.

  • Lena

    Jag använde en mei tai rätt mycket men även en ringsjal för kortare sträckor.

  • hannis

    Jag bär min 20-månaders i en manduca. Smidig att ta på och av och skön att bära i.

  • kixan

    Ergonomisk sele på ryggen är riktigt avlastande och dessutom smidigt när man ska handla och så eftersom man har barnet ur vägen.


    A -03, F -05, V -10
  • Lindreas

    Vi har en manduca och jag bär utan problem vår son som är 80 cm lång och väger 13 kilo långa stunder. Så testa en ergonomisk sele.

  • Flickan och kråkan

    Bär snart 4-åring och 2½-åring i en Oh snap.....länge sedan de paserade 9 kilo . Ergonomisk bärsele. Vävd sjal tycker jag avlastar absolut bäst, men bärsele har ju sina fördelar när det är mycket i och ur

  • skruttismamma

    Kanske får bli en ringschal då. Funkar det bra när man skall korta ärenden? Tex behöver jag ha lillen i ngt när storasyster skall på simskolan och jag bara har två armar. Vävd schal använde jag litet till största barnet men det har bara varit bärande i korta perioder här. Tyckte det såg så mysigt ut innan ettan kom men mina bebisar har inte velat bli burna så mycket när de varit riktigt små - verkar inte gilla känslan av att "sitta fast" och absolut inte innåt, inte ens när de varit nyfödda. Vi har väntat litet o pallat upp dem m stöd bakom huvudet utåt i sele då funkar det en stund. Tack o lov gillar de att åka vagn. När de varit större har de gillat bärandet en stund men då har min rygg inte klarat mkt (gått på kryckor för foglossning denna graviditet så jag är försiktig). Alltså behövs egentligen något som är snabbt att få i och ur bebisen i för kortare stunder. 

  • Machapuchare

    Bär i Manduca (liten sitter på min rygg och sover just nu). Det är hur enkelt som helst att sätta i barnet och man kan bära tunga barn i den (bär mellanbarnet ibland på skogsutflykt, ca 20kg).

  • skruttismamma

    Googlade litet och den er ju väldigt fin ut och det verkar som om nederdelen sitter runt mammas höfter inte midja - stämmer det? Då avlastar man ju litet som med bra ryggsäckar. Fast är litet tveksam eftersom lillen blir så arg så fort man försöker bära honom innåt - sätter händerna emot o skriker. Tror det blir samma sak här som med Baby-björn o vanlig schal.

  • Lena

    Man kan bära utåt i flera sjalar. Ergonomiska selar har avlastarbälte till höften.

  • Zixi

    Wow, kan man verkligen bära ett 9kg barn i babybjörn???

    Jag orkade bara det tills min dotter var nån månad gammal, och då bara ner till tvättstugan. Bar i sjal tills hon var runt ett år. Nu är hon 18 mån och väger nog 10kg, orkar bara bära henne på ryggen men det gör jag ofta, i sele.


    2010-07-20 3040/50
  • Koffie

    Alla mina barn har varit tunga - minstingen på 1,5 år väger ca 15 kg. Vi började med ringsjal och trikåsjal. Ringsjal funkar inte så bra för mig, men var min mans favorit - tvärtom med trikåsjalen. Men, han växte snabbt, så efter 2-3 månader gick jag över till vävd sjal. Det gillade jag mycket - min man också, när han väl fick kläm på att knyta på sig den.
    Men storfavoriten är nog ändå Ergo-bärselen. Den använder vi fortfarande - det är tungt att gå runt med 15-16 kg på ryggen, men OM man ska göra det så rekommenderar jag ändå bärsele!

  • skånegås

    TS Skaffa INTE ringsjal om du har ryggbesvär sedan graviditeten!!! Då snedbelastar du och det blir värre... Välj då hellre en ergonomisk sele (eller vävd långsjal som du kan knyta på dig och sedan gå i hela dagen och bara trä i och ur..). Jag skaffade en Boba 2g på utförsäljning. Den är från 7 kg och funkar bra. Då kan du också bära på ryggen, vilket brukar underlätta. Bär min 11kg kluns i den och klarar ett par timmar utan problem om jag inte har ryggsäck samtidigt. Annars kan en ganska kort vävd sjal att bära ryggsäck i kanske vara en idé.

    Snedbelasta inte och undvik att sitta med benen i kors eller skräddarställning. Ta små korta steg och sov med kudde mellan knäna. VAr rädd om dig!!!!

  • Zixi
    skånegås skrev 2012-02-13 08:20:35 följande:
    Snedbelasta inte och undvik att sitta med benen i kors eller skräddarställning. Ta små korta steg och sov med kudde mellan knäna. VAr rädd om dig!!!!
    Varför ska man undvika de sittställningarna? Själv sitter jag alltid så och satt tom så och ammade min dotter bara nån timme efter förlossningen. Då hade jag hemsk foglossning och en del ryggproblem.
    2010-07-20 3040/50
  • Koffie
    Zixi skrev 2012-02-14 14:11:18 följande:
    Varför ska man undvika de sittställningarna? Själv sitter jag alltid så och satt tom så och ammade min dotter bara nån timme efter förlossningen. Då hade jag hemsk foglossning och en del ryggproblem.
    Det finns lite olika bud på det - vid foglossning KAN det t o m vara bra att sitta i skräddarsits enl min sjukgymnast. Allt som öppnar bäckenet kan vara bra.
    Ryggproblem däremot kan bli värre av att sitta i skräddarsits.
    Benen i kors är typ ALDRIG bra vid ryggproblem, och skräddarsits kan göra att man liksom hänger med bäckenet vilket inte är bra för ryggen.
Svar på tråden Bära tyngre barn?