• Fridaa87

Torr hy och smink, tips tack!

Har otroligt torr hy, använder foundation i form av creme och blir alldeles fnasir och "smulig" i ansiktet.... min fråga är vad som är bäst att använda av creme-baserad eller puderbaserad foundation om man är jättetorr i ansiktet?

• Svar på tråden Torr hy och smink, tips tack!
  • Josssa9o

Jag brukar använda en ansikts kräm och låta den torka in lite i huden! sen när jag lägger fondation så blöter jag en svamp och kramar ur den så den är fuktig och använder när jag lägger min fondation! hjälper för mig, blir fnasig om jag inte använder detta!

• Underbar

Jag har samma problem!
    Men sedan jag började använda ansiktsmask en dag i veckan och en bra dagcreme så upplever jag inte samma fnasighet

• Underbar

Foundation är bättre att använda än t ex mousse om man är torr tror jag.

• Fridaa87
    Josssa9o skrev 2011-11-06 21:17:09 följande:
    Jag brukar använda en ansikts kräm och låta den torka in lite i huden! sen när jag lägger fondation så blöter jag en svamp och kramar ur den så den är fuktig och använder när jag lägger min fondation! hjälper för mig, blir fnasig om jag inte använder detta!
    Vad har du för ansiktskräm? använder du cremebaserad eller puder? antar creme..
    vissa ansiktscremer jag använder blir att klia av och så känner jag mig "porös" u huden och blir röd och fnasig fast ändå mjuk.. typ "svampig" :S
  • Fridaa87
    Underbar skrev 2011-11-06 21:19:25 följande:
    Foundation är bättre att använda än t ex mousse om man är torr tror jag.
    Ja moussen är ju redan lite torr och smulig :)
  • Fridaa87
    Underbar skrev 2011-11-06 21:18:43 följande:
    Jag har samma problem!
    Men sedan jag började använda ansiktsmask en dag i veckan och en bra dagcreme så upplever jag inte samma fnasighet
    Nån speciell mask?
    Har atopiskt eksem också så kan itne riktigt smörja med vad som helst för vissa saker blir det att klia mer av... tex "vanlig" ansiktscreme :S
  • Josssa9o
    Fridaa87 skrev 2011-11-06 21:19:31 följande:
    Vad har du för ansiktskräm? använder du cremebaserad eller puder? antar creme..
    vissa ansiktscremer jag använder blir att klia av och så känner jag mig "porös" u huden och blir röd och fnasig fast ändå mjuk.. typ "svampig" :S
    En mjukgörand creme Jag beställer från yves rocher pure calmille ansikte, för mig passar den bra och dessutom luktar gott. börjar ite klia alls. och sen en vanlig ansiktssvamp finns att köpa på the body shop:)
  • MaHo89

Hej, är utbildad MUA och jag skulle inte rekommendera puderfoundation i första hand.

Smörj ALLTID in ansiktet och låt det sjunka in innan du lägger basen. Och är du så torr rekommenderar jag en nattkräm, jag brukar använda en från bodyshop vitamin E..
    Vill du använda mineralfoundation skulle jag kunna tipsa om att smörja in ansiktet först och sedan använda primern "Prime Time" från bare minerals. Den är faktiskt riktigt bra och när jag använder den blir det aldrig "torrt".

Sen reagerar vi lite olika men gå in på t.ex. kicks och fråga om du kan få några prover, det brukar inte vara några problem =)

Jag smörjer alltid in ansiktet med HTH innan jag börjar =)
    Lycka till!       

• mamma 10

Denna tycker jag känns väldigt bra på och är ej uttorkande!
    http://www.maybelline.com/products/94

Tycker deras primer är väldigt bra att kombinera med också!

Det är en tunn formula, vilket brukar passa till torr hy!:) Skulle inte rekomendera puder eller tjockare creme-foundations till nån med torr hy, då det lätt ser fnasigt och.. ja - torrt ut!

Svar på tråden Torr hy och smink, tips tack!