Anonym (hjälp) skrev 2011-11-14 08:24:37 följande:
Vi har diskuterat mycket och jag har frågat henne om varför. Hon känner bara så just då säger hon. Fick också reda på att mina ord inte spelar någon roll eftersom det inte gjorde det när hennes pappa var elak (vi bor inte ihop med honom) . Att jag såg vad han gjorde med henne pratade soc bort framför min dotter och sa att jag hittade på, därför behöver hon inte bry sig i vad jag ser eller vet. Lite rörigt att försöka skriva vår konversation, men det känns jättekul att soc har visat henne att mina ord spelar ingen roll när någon är elak. Hur 17 förklarar man för en 7-åring att hon ska lyssna på mig just nu och att mina ord visst spelar roll i sammanhanget ? Hur förklara att pappan hade rätt att vara elak mot oss men att hon i sin tur inte har den rättigheten?
Ja, nu vet ju inte jag vad som har hänt i den relation du hade med flickans pappa, men varför skulle du förklara att pappa hade rätt att vara elak mot er? Det är motsatsen du bör förklara - att ingen har rätt att vara medvetet elak mot någon annan. Och om du på något sätt tillät pappan att vara orättvis eller elak mot er dotter så bör du be henne om ursäkt och säga att du inte gjorde ditt jobb tillräckligt bra.
Med det sagt så tycker jag också att det är viktigt att du kliver ur känslan av maktlöshet, annars är det ju så att du blir lika känslostyrd som din dotter upplever sig vara. "Hon känner bara så just då, säger hon". Prata om den känslan och hur man gör för att ta kontroll över den, att hon känner så innebär inte, ska inte behöva innebära, att hon agerar utifrån sin känsla. Visa henne att det finns andra sätt att tackla och härbärgera känslor än att agera ut dem på ett sätt som gör andra barn illa.
Jag tycker att du mycket tydligt ska markera att du inte accepterar mobbing.
Däremot ska du förstås både stötta, förstå och prata massor om hennes känslor och saker som kan ha lett fram till det här felaktiga beteendet. Någon annan skrev tidigare att hon kanske fått en etablerad roll som mobbare i gruppen och att det kan vara svårt att bryta. Jag håller med om det, och tror att det är väldigt väsentligt att du och skolans egen personal hjälper henne att hitta en annan positiv roll. Mobbare kan bli hjälpare (även om det inte är det viktigaste - det viktigaste är att mobbingen upphör och att den mobbade och mobbaren får ett vettigt avslut på en historia av olustiga och i många fall skrämmande incidenter. De behöver inte bli bästisar, men de måste läras att kunna vistas i samma miljö, och i din dotters fall måste hon bli medveten om exakt hur nedbrytande det är för den drabbade att utsättas för mobbing), eller i övrigt starka utan att behöva ta ut egen frustration på andra barn.
Låt inte dotterns just nu falska självförtroende ange tonen, stärk henne så att hon får ett självförtroende som är äkta och som gör att hon kan vara bra utan att behöva bete sig dåligt.