• MajaLee

Vad är normalt järnvärde?

Vad bör järnvärdet ligga på för att vara OK. Jag är blodgivare och då säger man väl 115 har jag för mig, men det provet är ju taget efter att man lämnat blod så jag antar att det ska vara högre när man bara tar ett vanligt prov.

• Svar på tråden Vad är normalt järnvärde?
  • Pigge2

Minst 115 ska det vara. Men man brukar bli rekommenderad järntablett om HB:et går under 120. 115 är ganska lågt, precis på gränsen.

• Blå Flygare

Enl min bm går övre gränsen ungefär vid 150 (för kvinnor), ringde idag eftersom jag var orolig att mitt var för högt...

• MajaLee

OK, jag hade 124 sist och då tjatade de på mig att jag ska knapra järntabletter så jag antog att det var lågt. Nu har jag iofs inga problem av tabletterna så det kvittar.

• längtarefterbarn

Kvinnor ska ligga mellan 120-160....
    över 170 anses för högt. Normalt sett är väl ett bra värde runt 145

• doktorC

Jag hade 125, och det var inte tal om några järntabletter, BM sa det var helt OK. Jag är i vecka 23.

• kletig85

jag mätte mitt hb idag har 133, vilket tydligen är "jättebra som gravid". normail är väl en 140-150 som ickegravid. Min bm sa att har man under 110 som gravid är det lite lågt, och man bör ta järntabletter dp

• missteddy

jag hade 124 vid inskriningen och har legat där omkring tills vecka 29 när det var 116 då bröjade jag mag järntabletter min bm tyckte det var ingen ide att äta tidigare för kroppen gör av med överskottet ändå

• 1malle

Vi tjejer ska inte ha ett värde över 150 eller under 120
    Är det under så bör vi äta järnrikare kost eller i vissa fall även järntabletter
    För män är ett normalvärde 140-170...

• R Mutt

Jag hade runt 95 under senare delen av min senaste grav. och hade svårt att få upp värdena. Ska börja tidigare med tabletter denna gång.

• Norahs mamma

Jag hade runt 110 när jag var gravid... (Tog kapillärt och enbart ett prov varje gång)
    130 som ickegravid.
    Jag åt inte järntabletter då jag inte led av lågt HB... Hade jag varit yr å trött så hade jag kanske tagit det...

Tänk på att HBt ska sjunka, annars är det risk för förtidig födsel.

Svar på tråden Vad är normalt järnvärde?