• Alvi

Varför sjunger inte DU "annars skjuter jägarn dig" i Ekorrn satt i granen?

Ja, varför skjuter inte jägaren haren i Ekorrn satt i granen? Varför fångar denne bara haren istället?

Once you try menskopp you´ll never go back!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-08 12:05
    Ameh guuuuuuu va folk ska vara petiga då! Litet hus i skogens slut, ekorrn satt i granen, same shit...!
  • Svar på tråden Varför sjunger inte DU "annars skjuter jägarn dig" i Ekorrn satt i granen?
  • Zofian

Vad är det för konstigt med att jägaren skjuter haren? Det är väl det jägare gör! Inte ska vi väl få barnen att tro att jägarna går och plockar blommor i skogen :)

Det konstiga i sångerna är tex att ekorrn satt i granen men hoppade från tallegren och att haren räcker fram handen :)

• Druantia
    Zofian skrev 2011-11-09 08:51:32 följande:
    Vad är det för konstigt med att jägaren skjuter haren? Det är väl det jägare gör! Inte ska vi väl få barnen att tro att jägarna går och plockar blommor i skogen :)

Det konstiga i sångerna är tex att ekorrn satt i granen men hoppade från tallegren och att haren räcker fram handen :)
    Han hoppar på tallegren. :) Har oxå funderat över detta nämnligen. Men man har lärt sig fel.

Ekorr'n satt i granen,
    skulle skala kottar,
    fick han höra barnen,
    då fick han så bråttom,
    hoppa han på tallegren,
    stötte han sitt lilla ben
    och den långa, ludna svansen.
  • Kanelsocker

Jag kollade med dottern nu och hon sjunger "fångar". Jag jobbar på förskola och vi sjunger lite olika på de olika avdelningarna. Jag tycker att man gott kan sjunga skjuter, då det är det en ägare faktiskt gör, tycker att det skulle kännas värre om jägare gick omkring i skogen och fångade djur istället ;) Tycker också det är fånigt när vi ändrar texten i "en sockerbagare", istället för "är du stygger så får du gå" sjunger vi "en liten kaka att smaka på" gör fler så?

• Lady without tattoo
    Alvi skrev 2011-11-08 11:45:01 följande:
    Ja, varför skjuter inte jägaren haren i Ekorrn satt i granen? Varför fångar denne bara haren istället?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-08 12:05
    Ameh guuuuuuu va folk ska vara petiga då! Litet hus i skogens slut, ekorrn satt i granen, same shit...!
    Att folk skall vara så petiga..anmärka på ord i sångtexter när de inte vet vilken sång det handlar om själva
    Yrke: Leg pratkvarn
  • litengunnarolle
    Tygtiiger skrev 2011-11-08 23:33:24 följande:
    1: jag sjunger strofen i "i ett hus vid skogens slut..." inte ekorrn satt i granen. (kunde inte låta bli! :-P)

2: jag sjunger "Annars skjuter jägarn MIG" - det blir lite hotfullt annars med psykokaninen som vill komma in till tomten annars ropar han på sin jägarpolare som kommer med bössan...

3: jag sjunger ju faktiskt skjuter så jag borde inte svara i tråden alls! *facepalm*

...fast det var det där med ekorrn...       

Hahaha!

Men jag och min familj sjunger "skjuter". Vi bor ute i ingenstans, så det finns gott om jägare och barnen vet vad de gör.  
  • Aoife
    Lady without tattoo skrev 2011-11-09 09:39:09 följande:
    Att folk skall vara så petiga..anmärka på ord i sångtexter när de inte vet vilken sång det handlar om själva
    Vilken roll och betydelse spelar det?

TS här skjuter jägaren skarpt!
    Den som skrattar sist tänker långsamt.
  • Lady without tattoo

ja så vad?

FrökenUmami skrev 2011-11-09 11:12:01 följande:
    Vilken roll och betydelse spelar det?

TS här skjuter jägaren skarpt!
    Yrke: Leg pratkvarn
  • Aoife
    Lady without tattoo skrev 2011-11-09 11:13:28 följande:
    ja så vad?
    Precis så jag bara undrade varför det ens var värt att kommentera?

För att halka tillbaka på topic skjuter du eller kramar du?
    Den som skrattar sist tänker långsamt.
  • Carowlin
    Druantia skrev 2011-11-09 08:54:29 följande:
    Han hoppar på tallegren. :) Har oxå funderat över detta nämnligen. Men man har lärt sig fel.

Ekorr'n satt i granen,
    skulle skala kottar,
    fick han höra barnen,
    då fick han så bråttom,
    hoppa han på tallegren,
    stötte han sitt lilla ben
    och den långa, ludna svansen.
    Jag får det till att han hoppar FRÅN granen TILL tallegren Glad
    För han sitter ju i granen och hör barnen och så hoppar han ju vidare, så då hoppar han ju från granen till tallegren. Det är i alla fall det mest logiska för mig, haha Tungan ute
Svar på tråden Varför sjunger inte DU "annars skjuter jägarn dig" i Ekorrn satt i granen?