• slutatsnusa

Är så trött på min sambo

utan att vara riktigt säker, men jag är tveksam till att man har försörjningsplikt gentemot sambo trodde det bara gällde om man var gifta. juridiskt menar jag klart man har en moralisk skyldighet. om en s sambo sköter sin del av hushållsarbet, jobbsök, plugg, barn osv
    här kommer en länk och jag kopierar in en "fråga svar"
    "undrande: ska bli sambo med en kvinna med två barn, jag har väl ingen försörjningsplikt gentemot dem?
    Gunilla Nyström: Hej undrande, nej i princip har man ingen försörjningsplikt varken mot sambo eller mot sambos barn."
    www.seb.se/pow/wcp/index.asp%3FDUID%3DDUID_0BAB6C31EBC843E6C125792700255705%2520%26xsl%3Dsebarticle.xsl%26sitekey%3Dseb.se%26lang%3Dse%26t%3Dwelcome
    jag skulle aldrig kunna leva under de förhållanden som du beskriver. han verkar vara helt handlingsförlamad, snål och ogin. tycker du att han är en bra pappa till era barn? tror du att han är deprimerad? eller bara lat? vad kan du göra för att överlåta del av ansvaret på honom? tycker framförallt att du ska sluta ge honom pengar. och sluta rusa hem och curla honom om tex mjölet är slut. han ärvuxen han kan laga nåt annat el gå och handla själv!

• slutatsnusa
    Anonym (har varit där) skrev 2011-11-09 08:41:50 följande:
    Nej socialen har bestämt att man har gemensam ekonomi om man bor ihop !

www.socialstyrelsen.se/fragorochsvar/ekonomis...#anchor_24 
    gemensam ekonomi är en sak då har man som par gemensamt beslutat att inkomster och utgifter delas lika eller procentuellt efter inkomst, gemensamt eller separat sparande osv. det är olika från par till par vad man är överens om. det är inte upp till soc att bestämma över! däremot gör soc en bedömning av hushållets gemensamma inkomster för att kunna betala ut rätt bidrag, men de kan inte ålägga en sambo att försörja sin partner.
    att ha försörjningsplikt är en annan sak än att ha gemensam ekonomi.
    ögnade bara genom rubrikerna i länken så klipp o klistra om du har svart på vitt att jag är ute o cyklar.
    om jag var du skulle jag gå till min bank och kolla med en jurist där och inte prata med soc om det förrän du är helt säker.
  • slutatsnusa

Hej igen Flört

Jag ger mig inte. Du verkar bland ihop begreppen. Försörjningsplikt har föräldrar gentemot sina barn och äkta makar gentemot varandra.  Sambos har det inte se länkad artikel från Aftonbadet från år 2000. Försörjningsstöd ges av soc (staten) och har inget med försörjningsplikten att göra. Läs artikeln noga och gå iväg och prata med en jurist på din bank så att du vet att dina pengar är dina och han har ingen rätt till dem.
    wwwc.aftonbladet.se/ekonomi/0006/11/fond1.html

• slutatsnusa
    Anonym (har varit där) skrev 2011-11-09 21:41:13 följande:
    slutasnusa:

Kolla in den här länken. Sidan 11.

www.vara.se/download/18.16e985f5111e988438180...
    "Under äktenskapet har var och en av makarna ett ansvar för sitt eget och den andre
    makens underhåll. Om den ena maken inte kan försörja sig helt själv är den andre
    skyldig att även bidra till makens personliga behov.
    Vid beräkning av försörjningsstöd behandlas sambor på samma sätt som gifta."

tack för den kvällsläsningen för jag såg inte att du skrivit sid 11...Drömmer
    tycker ändå att det är lite luddigt då jag får olika budskap. gäller att se om sitt hus innan man blir sambos m a o! hursomhelst ts så känns det väl inte helt ok att du sliter o släpar o han inte gör nåt
Svar på tråden Är så trött på min sambo