Är så trött på min sambo
utan att vara riktigt säker, men jag är tveksam till att man har försörjningsplikt gentemot sambo trodde det bara gällde om man var gifta. juridiskt menar jag klart man har en moralisk skyldighet. om en s sambo sköter sin del av hushållsarbet, jobbsök, plugg, barn osv
här kommer en länk och jag kopierar in en "fråga svar"
"undrande: ska bli sambo med en kvinna med två barn, jag har väl ingen försörjningsplikt gentemot dem?
Gunilla Nyström: Hej undrande, nej i princip har man ingen försörjningsplikt varken mot sambo eller mot sambos barn."
www.seb.se/pow/wcp/index.asp%3FDUID%3DDUID_0BAB6C31EBC843E6C125792700255705%2520%26xsl%3Dsebarticle.xsl%26sitekey%3Dseb.se%26lang%3Dse%26t%3Dwelcome
jag skulle aldrig kunna leva under de förhållanden som du beskriver. han verkar vara helt handlingsförlamad, snål och ogin. tycker du att han är en bra pappa till era barn? tror du att han är deprimerad? eller bara lat? vad kan du göra för att överlåta del av ansvaret på honom? tycker framförallt att du ska sluta ge honom pengar. och sluta rusa hem och curla honom om tex mjölet är slut. han ärvuxen han kan laga nåt annat el gå och handla själv!