• maria81

    Vad för slags "skjuta-döda-spel" kan en 9åring spela?

    Vad får era 9åringar lov att spela för spel där man skjuter eller dödar? Frågan låter kanske hemsk men jag menar nu på en skala från super mario-döda till de med artonårsgräns.

    Jag vill gärna förbjuda alla med blod i och kan tänka mig att han får spela dem med 11årsgräns men det verkar som om hans vänner får lov att spela det mesta. Är det bara jag som är mjäkig eller vad?   


    mamma till Buspojkarna Jonathan och Elias *älskar*
  • Svar på tråden Vad för slags "skjuta-döda-spel" kan en 9åring spela?
  • whitetrach86

    min bror har en son på 9år och han får spela allt! Även det från 18-år.. bara för att han ska slippa allt gnäll från sonen.

    Jag själv skulle inte acceptera något som är över ålders gränsen och knappt det.

  • maria81
    whitetrach86 skrev 2011-11-09 23:27:17 följande:
    min bror har en son på 9år och han får spela allt! Även det från 18-år.. bara för att han ska slippa allt gnäll från sonen.

    Jag själv skulle inte acceptera något som är över ålders gränsen och knappt det.
    Då tycker vi samma. Blir mörkrädd när jag ser hur en del spel är. Min sambo spelar ibland när sonen sover. Men vad ska jag svara på när han säger att han är den enda som inte får spela, alla hans kompisars föräldrar är dumma i huvudet? För det är så jag känner...
    mamma till Buspojkarna Jonathan och Elias *älskar*
  • whitetrach86
    maria81 skrev 2011-11-09 23:31:06 följande:
    Då tycker vi samma. Blir mörkrädd när jag ser hur en del spel är. Min sambo spelar ibland när sonen sover. Men vad ska jag svara på när han säger att han är den enda som inte får spela, alla hans kompisars föräldrar är dumma i huvudet? För det är så jag känner...
    som mina föräldrar alltid sa "jag bryr mig inte om vad andra gör eller får, här hemma är det mina regler som gäller"
    sen kan man ju poängtera att "lagen" säger Nej, är ju inte för intet ålders gränser finns.
  • HejAlice

    Jag har själv spelat krigsspel med 18årsgräns och haft mardrömmar efter, är 25 år! Så absolut inte det till så små barn, de kan få jätte svårt att skilja på verklighet och spel. Jobbade på en förskola en gång där en 5åring tog stryptag på andra barn och sa helt oskyldigt när de blev rädda att det "är ju bara på skoj", och i det fallet vet jag att han spelade spel som inte var bra för honom!

  • Doodies

    Har en son som är 9 år och han får absolut inte spela våldspel. Vi har både xbox360 och wii. Vi har ställt in en kod på boxen så att han inte kan spela spel över 12 år utan att vi slår in koden.
    Det är jättejobbigt när han går hem till en kompis och så spelar dom GTA och sen kommer sonen hem och har mardrömmar. Igår kom en kompis hit och hade med sig ett spel där det var 16 år och vi har haft en diskussion om just det här spelet (Hulken). Det blev en engångsgrej och vi har sagt att vi aldrig kommer köpa spelet.

    Vi kollar alltid alla spel på youtube innan vi köper dom så vi ser hur allt ser ut. Ibland är 12 års spelen ok och ibland inte.
    Han spelar gärna NHL men det är tex 16 år på det eftersom det kan bli slagsmål i spelet. Så vi får som sagt kolla varje spel för sig och se om det är okej.
    Men sjuta och döda spel - ALDRIG I LIVET!!     

  • maria81

    Någon som har nåt tips på spel som han kan tycka är häftigt men ofarligt?


    mamma till Buspojkarna Jonathan och Elias *älskar*
  • whitetrach86
    maria81 skrev 2011-11-12 00:21:35 följande:
    Någon som har nåt tips på spel som han kan tycka är häftigt men ofarligt?
    vad har du för kontroll?
  • Little Ms Chatterbox

    Har en 9 åring och han får inte spela några sådana spel. Han har Lego Indiana Jones, Batman och Star wars. På datorn spelar han Minercraft. 
    Han har en kompis som verkar ha fritt med spel och händer nog att han spelar något där. Har inte märkt några mardrömmar efter de tillfällena men ofta irritation och snarstucken. Har börjat svära mer.
    Jag tänker inte släppa på våra regler, klarar han inte av det blir det inget spelande alls.
    Fast jag tror att vår son är ganska förståndig, han har hittills valt spelen själv och har inte haft någon längtan efter spel med högre åldersgräns.  Det sista spelet köpte han själv begagnat i butik, vi var inte ens med utan han stod i kassan och precis betalade när vi hittade honom. Det var Star Wars spelet han köpte för egen sparade pengar.


  • Tealhawk

    Som "gamer" skulle jag rekommendera att inte låta era barn spela allt för våldsamma grejer. PG13 högst! (tror det beräknas som 12+ i svenska termer.)

    Lista över några titlar barn inte bör spela (Och ja, jag inser att så gott som alla skjutspel finns med här, men de har åldersgränsen av en anledning. HALO-serien är dock inte så farlig, fastän den har PG16 så om barnen är skjutspelstokiga är det ett bättre spel än de här nedan.) :
    Gears of War
    GTA (Grand Theft Auto)
    Call of Duty
    Battlefield
    Mortal Kombat
    Left for Dead
    F.E.A.R <-- Den är jag seriös med.

    Spelar man flera timmar i sträck, speciellt på kvällen, så fastnar spelen så gott som ALLTID i drömmarna på något sätt. Blodsplatter och zombies är inte speciellt trevligt och barn tenderar ju att ha ännu vildare drömmar än vuxna. Med tonåringar behöver man inte vara lika petiga med åldersgränserna dock. Börjar de bli kring 14+ kan de hantera 18+spelen också.

Svar på tråden Vad för slags "skjuta-döda-spel" kan en 9åring spela?