Otrogen pojkvän - när kommer förtroendet tillbaka?
Förtroendet kan komma tillbaka OM han jobbar stenhårt på att vinna tillbaka den, den kommer inte tillbaka av sig självt. Dessutom tar det oftast lång tid. Mao är det helt beorende av er båda, inte bara dig eller han, han måste bevisa för dig att han går att lita på trotts han tidigare bevisat att han inte gick att lita på, ingen lätt uppgift kan man tycka. Du i sin tur måste vara beredd att ge honom chansen att bevisa att han går att lita på.
Jag tror såhär... när du träffar någon du blir kär i så gör du dig en bild av personen, hur personen är. Oftast är det en positiv bild med saker man gillar. När personen sen går ut och gör något dumt (som att vara otrogen) så faller hela den bilden du gjort dig av personen, personen är inte längre den du trodde h*n var. Han var inte så genomärligt och pålitlig som du trodde, han visade sig vara kapabel till att svika och ljuga.
Du tvingas bygga dig en ny bild av personen, som även innehåller hans brister, vilket i sin tur innebär att du måste förhålla dig till denna nya bild känslomässigt. är det här någon jag tycker om? Är det här någon jag kan lita på? Är det här någon jag kan tänka mig dela mitt liv med? Delar av bilden är kanske fortfarande desamma, han har fortfarande saker du tycker om, men det finns nya pusselbitar som kanske inte är så attraktiva.
Det är i denna process (att bygga sig en ny bild av sin partner) som hans beteende är helt avgörande, om han jobbar stenhårt på att vinna tillbaka ditt förtorende, visar genuin ånger etc, så är chanserna större att slutprodukten blir en positiv bild av honom. Om han däremot slingrar sig, ljuger , mörkar, etc... så är chanserna strora att slutprodukten blir en alltigenom negativ bild som blir väldigt svår att försöka leva med.
Den processen är oftast väldigt jobbig för båda, och man måste nog ställa sig frågan hur långt man är beredd att gå för att rädda förhållandet , till vilket pris. Är det värt att rädda ett förhållande men till priset att man misstrivs i den? Är det värt att leva i ett förhållande där man inte kan slappna av, lita på sin partner? Hur påverkar det mig? Är jag fortfarande sama person som förr eller har det förändrat mig? Är det värt det? Är det värt att förvandlas till någon man inte gillar för att rädda förhållandet?
Jag personligen tycker att det är viktigt att man sätter en rimlig tidsgräns för hur länge man tänker ge det, om man fortfarande mår dåligt efter att den tiden passerat så borde man börja fundera på att bryta upp. Hur lång en rimlig tid är vågar jag inte svara på, det är nog individuellt för olika människor