• mammatill3busungar

HJÄLP! ONT vid tinningen:(

i går hade jag lite huvudvärk som försvann med 2 alvedon..i eftermiddag kom det igen fast nu sitter det vid tinningarna:(..det gör mycket ..testade 2 ipren men hjälper ej:(..får även ont när jag tuggar fast då hugger det mera i bland. även då jag sväljer gör det ont...någon som vet vad detta är ? migrän?

• Svar på tråden HJÄLP! ONT vid tinningen:(
  • liji77

Igentligen vet jag inte vad du besväras av. För det onda vid sväljning gör mig lite fundersam. Har din syn ändrats något och gör det ont i huvudet när du kammar dig?

Varför jag ställer frågan är att man kan ha något som heter Temporalisarterit. Då har man inflammation i kärl i tinningen. Googla lite på sjukdomen och se om det stämmer in. För att skrämma upp dig ännu mer Flört, så behöver du läkarvård i sådant fall. Man behöver medicinera med kortison för att häva inflammationen. Om man inte behandlar så kan man i värsta fall förlora synen. 

• mammatill3busungar

läst om det men står att det ej förekommer hos personer yngre än 50...har samma i dag med fast ej lika ont som i gårkväll....är lite bättre..kan man få ont där vid spänningshuvudvärk?

• vallakra

Ja, man kan få ont vid tinningarna vid spänningshuvudvärk. Annars tycker jag att det låter som migrän. Jag lider av migrän och jag känner igen det du beskriver.

Jag har haft mycket huvudvärk sedan tonåren (är 42 nu) ibland har det varit mycket handikappande. Diagnosen migrän fick jag förra året och äntligen har jag fått effektiv medicin.

Annars kan jag tipsa om en "kall kudde". Alltså en vetevärmare fast tvärt om. Jag har sytt ett par stycken som numera ligger i frysen. De är underbara att lägga över pannan, tinningarna och ögonen vid huvudvärk och migrän. Särskilt migrän kommer ju bla av att blodkärlen vidgas och kylan gör att de drar ihop sig.

Jag tycker att du ska uppsöka en läkare så att du kan få hjälp. Jag tycker att du ska göra det även om du inte har ont just nu. Är det migrän så kommer det ju tillbaka.
    Lycka till! (berätta gärna hur det går)

• mammatill3busungar

läkaren trodde det var migrän så fick först testa ipren men har fortfarande ont fast inte lika mycket..blir mindre å mindre men vill ha bort det helt så skall testa Eeze.....är den bra? hur länge kan man ha migrän /dagar i följd?

• vallakra

Det längsta migränanfall jag haft varade i fyra dagar. Men det var innan jag fick riktig medicin. Jag tycker att det låter konstigt att läkaren rekommenderade ipren. Är det migrän behöver du starkare medicin. Eeze har jag provat men tyckte inte att det hjälpte.

Numera har jag två mediciner: Naproxen som jag tar när jag känner att spänningshuvudvärken kommer smygande. Detta för att den inte ska utvecklas till migrän. När migränen ändå är ett faktum använder jag Sumatriptan. Den gör mig lite trött och svagt dåsig så jag brukar försöka vila en stund, men smärtan och illamåendet försvinner nästan helt.

Jag har också lärt mig vad som brukar utlösa migränen så jag försöker i möjligaste mån undvika det. Starkt solljus, blinkande ljus (som neonskyltar), stress (hur man nu undviker detFlört).

• mammatill3busungar

vet inte detta är migrän för nu strålar det liksom ut i nacke & rygg *suck* precis tagit en treo så får se om den verkar..skall ringa vårdcentralen i morgon igen

• Miot

Låter som spänningshuvudvärk, pressar eller gnisslar du tänder på nätterna?

• mammatill3busungar
    Miot skrev 2011-11-14 22:50:58 följande:
    Låter som spänningshuvudvärk, pressar eller gnisslar du tänder på nätterna?
    fortfarande ont vid tinningarna..gått till läkare 2 ggr nu denna veckan å dom säger att det är kraftig spänningsvärk så fick en remiss till sjukgymnast..å att vila å bara att det lungt hemma..blodtrycket låg lite högt men ingaet oroväckande sa dom...gnisslar inga tänder heller....
  • mammatill3busungar

nu har fyra läkare sagt att det är spänningshuvudvärk..någon som har tips på hur man blir av med detta:(?...jag har testat att bada..ta lååånga dushar..treo..ipren...m,assage ....men inget fungerar

• vallakra

Jag brukar använda min vetekudde (den stora, varma). Jag har sytt en kudde med "svängd form", alltså formad efter nacke och axlar. Värmen gör att musklerna slappnar av och förhoppningsvis hjälper det lite mot värken. Dessutom tycker jag att värmen gör att kroppen "tar emot" massage bättre.

Har du möjlighet att vila då och då? Det är ju svårt om man har små barn men försök om det är möjligt.

Jag tycker det är konstigt att du inte fick något starkare smärtstillande i väntan på sjukgymnastik. Kan du inte fråga om du kan få något? Smärtan gör ju att man spänner sig, då får man ondare och spänner sig mer och så fortsätter det. Om du kan få starkare tabletter så har du ju en chans att slappna av lite.

Jag har vid flera tillfällen provat kiropraktik och tycker att det fungerar bra. Min spänningshuvudvärk kommer nästan alltid från axlar och skuldror. Han liksom tvingar musklerna att slappna av. Effekten brukar sitta i rätt länge.

• jfreeberg

Nu är jag två år sen med att svara på detta men mitt bästa tips vid spänningshuvudverk är KIROPRAKTOR!!! Jag hade aldrig knäckt någonting i hela mitt liv när jag blev skickad dit. Jag hade ont i huvudet särskilt bakom ögonen och i tinningen, och i nacken i en månad, och såg suddigt och var väldigt utmattad. Trodde först att det var Borelia men tog prov mot det som inte visade någonting. Hos kiropraktorn fick jag veta att jag hade väldigt mycket blockeringar i nacken och ryggen så jag fick gå dit en gång i veckan i 4 veckor. I början var det jättemycket som behövde knäckas men i slutet ingenting. Huvudverken och nackverken och suddiga synen försvann helt!!! Kiropraktik är det vanligaste vid spänningshuvudverk sa dom. 

Svar på tråden HJÄLP! ONT vid tinningen:(