Inlägg från: vallakra |Visa alla inlägg
  • vallakra

HJÄLP! ONT vid tinningen:(

Ja, man kan få ont vid tinningarna vid spänningshuvudvärk. Annars tycker jag att det låter som migrän. Jag lider av migrän och jag känner igen det du beskriver.

Jag har haft mycket huvudvärk sedan tonåren (är 42 nu) ibland har det varit mycket handikappande. Diagnosen migrän fick jag förra året och äntligen har jag fått effektiv medicin.

Annars kan jag tipsa om en "kall kudde". Alltså en vetevärmare fast tvärt om. Jag har sytt ett par stycken som numera ligger i frysen. De är underbara att lägga över pannan, tinningarna och ögonen vid huvudvärk och migrän. Särskilt migrän kommer ju bla av att blodkärlen vidgas och kylan gör att de drar ihop sig.

Jag tycker att du ska uppsöka en läkare så att du kan få hjälp. Jag tycker att du ska göra det även om du inte har ont just nu. Är det migrän så kommer det ju tillbaka.
    Lycka till! (berätta gärna hur det går)

• vallakra

Det längsta migränanfall jag haft varade i fyra dagar. Men det var innan jag fick riktig medicin. Jag tycker att det låter konstigt att läkaren rekommenderade ipren. Är det migrän behöver du starkare medicin. Eeze har jag provat men tyckte inte att det hjälpte.

Numera har jag två mediciner: Naproxen som jag tar när jag känner att spänningshuvudvärken kommer smygande. Detta för att den inte ska utvecklas till migrän. När migränen ändå är ett faktum använder jag Sumatriptan. Den gör mig lite trött och svagt dåsig så jag brukar försöka vila en stund, men smärtan och illamåendet försvinner nästan helt.

Jag har också lärt mig vad som brukar utlösa migränen så jag försöker i möjligaste mån undvika det. Starkt solljus, blinkande ljus (som neonskyltar), stress (hur man nu undviker detFlört).

• vallakra

Jag brukar använda min vetekudde (den stora, varma). Jag har sytt en kudde med "svängd form", alltså formad efter nacke och axlar. Värmen gör att musklerna slappnar av och förhoppningsvis hjälper det lite mot värken. Dessutom tycker jag att värmen gör att kroppen "tar emot" massage bättre.

Har du möjlighet att vila då och då? Det är ju svårt om man har små barn men försök om det är möjligt.

Jag tycker det är konstigt att du inte fick något starkare smärtstillande i väntan på sjukgymnastik. Kan du inte fråga om du kan få något? Smärtan gör ju att man spänner sig, då får man ondare och spänner sig mer och så fortsätter det. Om du kan få starkare tabletter så har du ju en chans att slappna av lite.

Jag har vid flera tillfällen provat kiropraktik och tycker att det fungerar bra. Min spänningshuvudvärk kommer nästan alltid från axlar och skuldror. Han liksom tvingar musklerna att slappna av. Effekten brukar sitta i rätt länge.

Svar på tråden HJÄLP! ONT vid tinningen:(